25 Oct 2012

Salam AidilAdha 1433H Dan Terima Kasih buat semua...


Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua
Salam rindu dan salam Aidiladha buat semua rakan-rakan blogger dan semua pengunjung yang sudi singgah blog saya yang semakin hari semakin suram dan sunyi tanpa n3 baru dari tuannya. Bukanlah sengaja untuk saya sepikan diri tapi dari hari ke hari masa terlalu cemburukan saya untuk saya singgah dan mencoret disini. Kalau di Finland dulu, disinilah tempat saya menghabiskan masa terluang saya untuk berkongsi pengalaman dan resepi masakan bersama teman-teman blogger tapi bila balik Malaysia sekarang ni banyak yang perlu saya utamakan tapi jika ada masa terluang akan saya usahakan untuk singgah ke sini juga...InsyaAllah. Cuma saya masih perlukan masa untuk sesuaikan diri dengan kehidupan baru di Malaysia lagi buat masa ini.

Banyak cerita yang nak saya kongsikan disini tapi belum ada masa dan kesempatan. Semalam line internet di rumah baru dapat dipasang. Lama jugalah nak tunggu orang datang pasang internet ni. Bila dah biasa hidup ada internet memang serba tak kena juga dibuatnya bila tak ada tu kan. So....bolehla saya online sekejap sebab lepas ni saya pun tak pasti bila pula saya dapat singgah untuk mencoret disini. Walaupun sibuk ingatan pada semua teman-teman blogger tak pernah saya lupakan. Sangat rindukan untuk bw dan mengetahui cerita dari teman-teman semua. Harap semua teman-teman sihat dan sentiasa dirahmati Allah swt selalu hendaknya.

 Ramai yang sedia maklum saya telah pun balik for good ke Malaysia kerana mr.hubby dah pun tamat bertugas di pejabatnya di Helsinki, Finland. Alhamdulillah saya dan suami telah selamat kembali ke tanahair tercinta pada jam 6 pagi waktu Malaysia pada 6hb Oktober 2012 yang lalu. Berkat doa dari semua segala urusan kami sebelum balik dan sehingga tiba disini telah dipermudahkan Allah SWT. Perjalanan kami bermula dari Helsinki kemudian singgah transit di London airport selama 3 jam sebelum meneruskan perjalanan terus ke Malaysia dengan penerbangan yang memakan masa lebih kurang 13 jam perjalanan untuk sampai ke KLIA. Terima kasih buat semua teman-teman di fb yang banyak  mendoakan kami.


Bila dah sampai Malaysia bermula la cabaran kami menjalani hidup disini pula. Banyak urusan nak diselesaikan bila mula nak masuk rumah baru di Putrajaya ni. Dari urusan untuk masuk rumah kuarters, api,air,internet dan semua keperluan lain perlu diuruskan sendiri. Sejak berkahwin kami belum pernah lagi menetap bersama di Malaysia lagi. Barang keperluan yang dari Finland juga belum sampai lagi. Disamping itu, banyak benda yang perlu dibuat sebelum saya mulakan tugasan saya di Penang pada awal November nanti. Buat sementara waktu ni, terpaksa la saya berjauhan dari suami yang telah pun memulakan tugasnya di Putrajaya . InsyaAllah...semoga urusan pertukaran tempat bertugas saya ke Putrajaya nanti akan dipermudahkan juga.



Saya ingin mengambil kesempatan di sini untuk mengucapkan jutaan terima kasih diatas komen di n3 Perginya Bonda Tak Kan Kembali Lagi......jazakumullahu khairan khathira buat semua teman-teman blogger yang disayangi dan tak lupa juga buat semua pengunjung setia blog ini. 

Saya sangat terharu membaca komen yang diberikan semua. Segala ucapan takziah, nasihat, serta sokongan kata-kata semangat yang diberikan telah saya baca satu persatu. Walaupun tak berkesempatan untuk saya membalas kesemuanya tapi saya sangatlah hargai.  Tak sangka walaupun perkenalan hanya di alam maya tapi kemesraan dan sokongan yang diberikan terlalu sangat bermakna sekali buat saya. Hanya Allah swt saja yang mampu membalasnya dan didoakan juga semoga Allah swt memberikan balasan yang baik buat semua yang mendoakan.

Walaupun berita yang saya terima sebelum saya sempat pulang ke Malaysia begitu menyedihkan hati saya  tapi sebagai anak dan hambaNya yang lemah, saya redha dengan semua ketentuanNya dan berdoa agar arwah bonda tergolong dalam golongan orang yang beriman dan dikasihiNya. Semoga arwah bonda sentiasa tenang disana dan rohnya sentiasa dicucuri rahmat ilahi hendaknya. Selagi saya bernafas dimuka bumi ini akan saya kirimkan doa buat arwah ayah dan bonda....InsyaAllah. 


nota utk dikongsikan bersama:
Hukum mengucapkan takziah adalah sunat yang sangat digalakkan dalam Islam. Rasulullah bersabda yang bermaksud:
mana-mana orang mukmin yang mengucapkan takziah kepada saudara sasama islamnya yang ditimpa musibah, sesungguhnya dia akan diberikan balasan yang sebaik-baiknya oleh Allah swt iaitu dimuliakan dan dipakaikan dengan persalinan yang serba indah dan pakaian daripada  pakaian kemuliaan pada hari akhirat kelak.- Hadis Riwayat Ibn Majah.

19 Sep 2012

Perginya bonda tak kan kembali lagi.....


Assalammualaikum wbt dan salam rindu buat semua teman-teman blogger serta semua pengunjung blog tak kira yang baru dan juga lama. Mohon maaf kerana lama saya sepikan diri dari alam blogging ni iaitu sejak dari sebelum raya hari tu lagi. Bukanlah sengaja untuk saya sepikan diri tapi sangat sibuk dengan aktiviti disini dan disamping sibuk dengan urusan yang perlu saya selesaikan sebelum balik for good ke Malaysia awal Oktober nanti. 

Dalam keadaan kesibukkan ini juga saya terima berita sedih dari Malaysia yang memaklumkan bonda tersayang telah pergi buat selamanya meninggalkan kami semua untuk menyahut panggilan ilahi pada jam 5 pagi waktu Malaysia iaitu pada 16 September 2012 bersamaan 29 Syawal 2012 yang lalu.
Alhamdulillah semua urusan pengebumian arwah berjalan lancar dan selamat dikebumikan pada jam 11.30pagi tu juga.

Keinginan nak balik Malaysia ketika itu memang terasa sangat walaupun sedar tak sempat untuk saya tengok jenazah bonda kerana perjalanan yang jauh dari sini. Dalam masa yang sama saya terasa sangat lemah dan tak kuat semangat untuk balik seorang diri dalam perjalanan melebihi 20jam untuk sampai. Suami tak dapat temankan saya atas urusan kerja penting. Saya serba salah juga bila fikirkan antara nak balik ke tidak kerana dah tak lama sangat kami akan balik terus nanti.  Tanpa fikir panjang suami terus carikan ticket dan belikan saya tiket balik juga walaupun dia agak risau nak lepaskan saya balik dalam keadaan saya yang lemah ketika itu. Tapi takdir Allah dah tentukan yang saya tak balik juga bila masa penerbangan tinggal 2 jam saja lagi passport saya pula hilang tak dapat dikesan dimana. Akhirnya masa dah suntuk suami terpaksalah cancel kan flight balik tu dan pada malamnya baru passport tu dijumpai yang tersorok dibawah buku Yasin. Memang tak perasan langsung disimpan disitu. Dalam keadaan yang lemah dan pening ketika itu saya tak dapat nak ingat lagi. Saya redha dengan suratan takdir ini, maybe ada hikmahnya kerana disaat itu kesihatan saya juga kurang baik untuk balik seorang diri.

 Memang terkejut dan sedih disaat saya terima berita yang sangat mengejutkan diri ini kerana selama ini saya terasa sangat gembira untuk balik ke Malaysia bila suami maklumkan yang dia akan tamat berkhidmat disini dan kami akan pulang ke Malaysia tak sampai pun 3 minggu lagi. Sudah terbayang untuk berbakti menjaga bonda yang sakit stroke pada saat itu. Memang genap setahun juga arwah bonda terlantar sakit akibat stroke. Akhirnya  arwah bonda pergi juga pada usianya  genap 70tahun yg baru saja menyambut ulang tahun kelahiran pada 19hb September 2012 bersamaan dgn 1 syawal yang lalu.

Kali terakhir saya jumpa arwah masa saya balik ziarah arwah sakit tahun 2011 yang lepas saja. hanya sempat temankan bonda diwad dan menjaganya selama 2 bulan saja dan selepas itu saya tidak berkesempatan lagi kerana saya terpaksa pulang menemani suami yang bertugas di Finland ni. Sebagai anak perempuan tunggal memang saya rasa sangat sedih untuk tinggalkan arwah ketika itu. Tapi tempat seorang isteri adalah disisi suaminya. Syukur juga kerana suami memberikan saya peluang untuk balik seorang diri utk menjaga bonda ketika itu. Semua tanggungjawab menjaga bonda yang lumpuh dan tak mampu untuk uruskan diri sepenuhnya tu terpaksa saya serahkan pada family abg, adik dan isteri mereka dan turut serta dibantu oleh anak buah saya juga. Sangat terhutang budi pada mereka semua. Hanya Allah swt saja yang mampu membalas jasa baik dan pengorbanan SIL yang menjaga arwah bonda sepenuh masa ketika itu. 

 Memang saya ada merancang untuk balik ziarah pada raya aidilfitri tahun ini, tapi bila suami maklumkan kami akan balik juga tak lama lagi selepas raya ...saya pendamkan dulu hasrat saya kerana memikirkan tak lama pun lagi dah nak balik. Tapi tak sangka saya tak sempat juga untuk balik walaupun hanya tak sampai 3 minggu saja lagi kami akan balik for good. Mengikut pada tarikh asal sepatutnya kami balik pada 15 september 2012 lepas dan akan tiba di Malaysia pada pagi 16hb september itu juga tapi 2 minggu lepas tarikh tersebut terpaksa ditunda kepada tarikh lain pula iaitu pada awal Oktober nanti disebabkan suami ada tugas penting untuk urusan audit di sini. Tak sangka pula tarikh ini juga bonda dijemput ilahi. Itulah yang dinamakan takdir Allah tiada siapa yang mampu menolaknya.

gambar kenangan saya bersama adik ipar dan anak buah. arwah bonda memeluk anak adik yang baru berusia 1 minggu kelahirannya pada tahun 2011 thn lepas.

Selama ini memang saya berdoa dan berharap sangat agar saya diberikan kesempatan untuk balik menjaga bonda. Tapi sebagai hambanya kita tak mampu melawan takdir yang ditentukan Allah swt. Segala perancanganNya adalah yang terbaik buat hambaNya kerana DIA saja yang maha mengetahui. Sudah janjiNya juga saya tak dapat balik untuk berada disisi arwah disaat akhir hayatnya. Walaupun hati agak rasa terkilan dengan keadaan ini tapi saya redha dan terima dengan ketentuanNya. Saya sedar bonda juga sangat menderita dengan keadaan sakitnya selama ini. Allah lebih sayangkannya. Banyak mana sayangnya saya pada arwah bonda, banyak lagi sayangnya Allah pada arwah. Hanya doa dan ayat suci al-quran saja yang mampu saya kirimkan buatnya ....semoga roh arwah sentiasa dicucuri rahmat, diampunkan dosa dan ditempatkan dikalangan orang beriman dan beramal soleh..insyaAllah.amin.

Tak sangka pelukan saya pada arwah bonda pada hari terakhir sebelum saya berangkat pulang ke Finland pada tahun 2011 yang lepas adalah pelukan saya yang terakhir dan selamanya juga buat arwah. Sedih hati ini hanya Allah swt saja yang tahu tapi kena sabar dengan semua ketentuanNya dan janji Allah pada setiap hambanya yang hidup pasti akan mati juga satu hari nanti. Semoga Allah swt ampunkan dosa arwah ayah dan arwah bonda dan seluruh muslimin dan muslimat yang baru dan telah lama meninggal dunia juga. Semoga roh semua arwah ditempatkan dikalangan para syuhada dan terpilihNya..insyaAllah.Amin.... Yarabbal Alamin.

Jutaan terima kasih diucapkan pada semua yang mengucapkan ucapan takziah, doa dan selamat buat saya tak kira di fb, sms,call, instagram dan tq juga atas ingatan n3 khas ucapan takziah dari blog Kak Norlie. Saya sangat hargai dan rasa terharu diatas semua ucapan dan doa serta sokongan yang diberikan hanya Allah swt saja yang mampu membalasnya. 

Mohon maaf jika sekiranya saya tak dapat bw dan membalas kunjungan dan komen disini kerana banyak lagi urusan yang perlu saya selesaikan disini. Segala komen yang diberikan amatlah saya hargai dan saya sudahi dengan jutaan terima kasih.  “Jazakumullahu khairan” dan Salam sayang buat semua.

16 Aug 2012

Salam Lebaran Dari Finland



Assalammualaikum semua
Bersempena dengan ketibaan hari raya aidilfitri yang akan menjelang tiba nanti saya juga ingin mengambil kesempatan ini mengucapkan selamat hari raya aidilfitri buat semua teman-teman blogger tak kira yang baru dan lama. Terutama sekali pada blogger masak-masak yang sama-sama berkongsi resepi masakan untuk saya cuba masak selama berada di perantauan orang ni. Minta dihalalkan semua resepi yang telah saya cuba ya.

Buat semua pengunjung setia yang sudi singgah ke blog saya ni, terima kasih diatas sokongan padu yang anda semua berikan walaupun kadangkala saya terlepas pandang untuk berkunjung balas balik tapi semua komen dan sokongan yang anda berikan amatlah saya hargai.

Tahun ni saya dan suami tak dapat balik beraya dan hanya beraya perantauan dibumi  Finland jer. Persiapan hari raya dibuat secara sederhana saja. Saya hanya sempat buat 6 jenis biskut raya saja tahun ni tapi tak sempat nak saya sharekan kat sini sebab masa agak terhad untuk saya buat n3 sekarang ni. InsyaAllah...mengikut perancangan akan diadakan jamuan rumah terbuka pada hari raya pertama nanti di rumah kami disini nanti. Banyak persiapan yang perlu dibuat sekarang ni. Dalam masa yang sama, saya juga sibuk buat persiapan untuk balik ke Malaysia lepas raya nanti. Kalau tak ada apa hal selepas raya nanti kami akan balik for good ke Malaysia cuma tarikhnya saja belum pasti lagi. Bila dah comfirm tarikhnya nanti akan saya maklumkan kemudian nanti....InsyaAllah. Doakan semoga segala urusan akan dipermudahkan Allah juga nanti.

Di kesempatan ini juga saya ingin memohon jutaan kemaafan sekirannya ada catatan dan penulisan saya yang mengguris hati mana-mana pihak disini..tiada ada niat lain selain daripada hanya sekadar berkongsi cerita dan pengalaman diperantauan bersama teman dan dalam masa yang sama berkongsi resepi yang pernah saya cuba selama ini saja. Sesungguhnya yang baik adalah dari Allah swt dan yang buruk adalah dari kelemahan saya sendiri. 

Doa dan harapan saya juga semoga hari raya tahun ini disambut dengan meriah dan penuh dengan kesyukuran ke hadrat Ilahi oleh kita semua tak kiralah dimana saja kita berada kita tetap memandang anak bulan yang sama. Pada yang sudi ambil lah ecard raya ni sebagai tanda kenangan saya buat semua. Salam sayang buat semua:D

Iftar 2012

Assalammualaikum semua
Semakin hari semakin sibuk dengan aktiviti disini. Semalam 15hb Ogos 2012, telah diadakan jamuan berbuka puasa bersama Malaysian di rumah TYT duta. Agak lewat sikit diadakan jamuan iftar tahun ni sebab waktu di penghujung ramadhan ni barulah masa berbuka disini semakin awal...itu pun pada jam 9.15malam dan waktu subuh pada jam 3.46pagi kalau nak dibandingkan dengan waktu iftar di awal ramadhan hari tu maghrib pada jam 10.20 malam dan subuh 2.36pagi. Bila dah lewat ni adalah masa sikit bagi tetamu yang hadir.

Alhamdulillah...majlis berjalan dengan lancar semalam. Walaupun TYT Duta Besar Malaysia dan isteri berbangsa cina tapi sokongan padu yang diberikan amatlah bermakna sekali buat kami semua disini. Semua staff embassy bergotong royong memasak juadah semalam. Saya juga turut ditugaskan untuk memasak iaitu memasak daging sebanyak 6kg dan juga membuat kuih bingka. Makanan pun cukup buat semua tetamu yang hadir. Jemputan tetamu terdiri daripada diplomat dari kedutaan Indonesia, Imam dari Moscow yang telah lama bermaustatin di Finland dan Malaysian yang bekerja dan belajar disini.

Sekadar untuk berkongsi kenangan dan simpanan kenangan saya disini. Inilah juga pengalaman pertama saya berbuka puasa beramai-ramai dengan Malaysian di rantauan orang. Pada Ramadhan thn lepas dan thn sebelumnya ni saya tak berpeluang sebab terpaksa balik ke Malaysia untuk  menjaga mak yang sakit.  Hanya suami saya yang berpeluang berpuasa dan berbuka puasa disini. Alhamdulillah tahun ni dapat juga merasa pengalaman ini dan insyaAllah merupakan pengalaman tahun terakhir jugalah buat kami sebelum balik for good ke Malaysia lepas raya nanti.


 Imam membaca doa sebelum berbuka puasa

 Juadah nasi dan lauk pauk
kuih muih dan biskut
buah-buahan


 bergambar kenangan bersama isteri TYT Duta dengan Malaysian, Indonesian ladies yang hadir

Majlis berakhir pada jam 11 malam.

Salam Perantauan di Media

Assalammualaikum semua
Cerita salam perantauan ni dah lama saya nak sharekan tapi asyik tertangguh saja. So...hari ni baru berkesempatan nak cerita. Cerita ringkas sajalah sekadar untuk  simpanan kenangan disini saja.

Gambar bersama rakan-rakan Malaysia yang sama-sama merantau dibumi Finland ni telah dihantar oleh seorang rakan disini ke pihak Kosmo dan utusan Malaysia. Rasanya 3 mingu lepas lagi kot dah keluar surat khabar ni. Agak kurang jelas sikit gambar ni tapi tak kisahlah nak simpan juga disini...:D

Gambar di bawah ni pula cerita cabaran kami berpuasa selama hampir 20jam di sini. Hanya ada masa 4 jam saja untuk kami makan. Dalam masa 4 jam itulah masa untuk berbuka puasa, solat terawih dan bersahur. Memang masa agak terhad. Pada awal ramadhan hari tu waktu berbuka pada jam 10.20malam dan waktu subuh pula pada jam 2.36pagi. Ya,  memang agak mencabar berpuasa di musim panas sebab waktu siang yang panjang buat kami dan semua umat Islam disini tapi alhamdulillah semuanya dapat lalui dengan baik. Cabaran berpuasa panjang bukanlah menjadi halangan untuk kita berpuasa sekiranya kita percaya disebalik ujian itu ada rahmat Allah juga.


10 Aug 2012

Kuih Ketayap Berinti Lempuk Durian


Assalammualaikum semua
Juadah berbuka entah hari ke berapa puasa hari tu dah lupa. Rasanya lepas buat kuih tepung bungkus hari tu kot saya buat kuih ni sebab lebihan inti tepung bungkus tu saya tambahkan sikit lempuk durian dan gunakan untuk buat inti kuih ketayap ni. Memang sedap sangat bila inti kuih ni dibubuh lempuk durian tu. Kebetulan memang nak abiskan lempuk durian yang dah lama tersimpan tu. Sekarang ni tgh operasi untuk abiskan stok makanan yang ada.

Rasanya dah banyak kali juga saya buat kuih ketayap ni tapi tak pernah lagi simpan dalam blog..kuih yang simple dan mudah ni rasanya semua orang boleh buat kan tapi kali ni resepinya ada kelainan sikit So... saya sharekan lah disini. Terima kasih pada tua empunya resepi asal dan Mamasya yang berkongsi resepi ni. Bagi yang suka makan durian bolehlah mencuba.

Kuih Ketayap 
Sumber
 resepi asal sini
sumber: DapurMamasya
Bahan2 Inti
1/2 biji kelapa parut putih - guna 2 cwn kelapa kering
Gula biasa/ gula melaka secukupnya - letak 1/2 kpg kecil gula melaka + 1/2 cwn gula biasa
1/2 cawan air - air perlu tambah sbb guna kelapa kering
1 sudu besar tepung gandum 
1-2 sudu besar lempuk/durian
1 helai daun pandan ~ basuh & simpulkan

Bahan2 Dadar
2 cawan tepung gandum
2 cawan santan/susu segar - guna santan
secubit garam
esen pandan/4 helai daun pandan- tak letak
pewarna hijau secukupnya
1 biji telur
sedikit minyak

Cara Menyediakan Inti
1. Masak air bersama gula biasa / gula melaka hingga larut. Tapiskan ke dalam kuali.
2. Pastu masukkan kelapa parut,daun pandan dan lempuk/durian ke dalam air gula dan masak hingga inti menjadi agak pekat.
3. Bancuh tepung gandum dengan 2 sudu air kemudian masukkan ke dalam inti . Kacau2 rata sampai inti agak2 kering dan macam lekit2 sikit(lekit sebab ada isi tepung..nak ganti tepung jagung pun boleh)

Cara Menyediakan Dadar/kulit
1. Bancuhkan kesemua bahan2 sehingga sebati kalau guna daun pandan.. mesin pastu tapis ambil airnya.
2. Tapiskan bancuhan.
3. Panaskan kuali dengan api sederhana lalu lengserkan sedikit minyak(kalau guna non stick pan takyah pun takpe) . 
4.Masukkan sesenduk adunan ke dalam kuali. Lenggangkan kuali hingga menjadi dadar yg agak nipis. 
5. Biarkan kuih dadar masak. kuih tak perlu dibalikkan. Angkat & letak dalam pinggan. Ulang proses no. 4. 6. Sementara nak tunggu dadar ke 2 masak segera masukkan intikan kat dadar/kulit yang pertama td dan gulunglah kuih . Habiskan kesemua bahan2 & lepas tu bolehlah dihidang


8 Aug 2012

Lepat Pisang


Assalammualaikum semua
Lamanya tak intai blog ni ..lately ni masa memang agak terhad untuk saya singgah ke sini dan bw ke blog kawan-kawan semua. Banyak urusan yang perlu saya selesaikan. Bukan saja urusan persiapan untuk hari raya disini tapi urusan untuk balik ke Malaysia lepas raya nanti.

Terima kasih pada yang sudi singgah sini. Banyak n3 yang tertunggak belum saya publishkan lagi..insyaAllah kalau ada masa dan kesempatan nanti saya sharekan disini dan dalam masa yang sama memang nak simpan disini juga untuk rujukan saya kemudian hari nanti.

Kuih lepat pisang ni pun dah lupa buat juadah berbuka puasa hari yang ke berapa hari tu. Nak abiskan pisang ranum dan daun pisang tu saya gunakan buat kuih ni la. Memang sedapla...lama tak makan kuih lepat ni. Terima kasih pada Ros@Jintan manis yang berkongsi resepi kuih yang sedap ni. Izinkan saya berkongsi disini pula yer:D


Sumber : Ros@jintanmanis
bahan-bahannya 
  • 3 biji pisang ranum - dilenyek (kalau pisang emas 6 biji)
  • 1/2 cawan tepung beras
  • 2 sudu besar gula 
  • 1 senduk santan pekat
  • 1/2 s/k garam (resepi asal tak ada tapi nieza bubuh)
  • daun pisang secukupnya
  • Cara-caranya
  • Panaskan pengukus,
  • Kemudian di dalam bekas adunan, satukan pisang yang telah dilenyek tadi bersama tapung beras, gula dan santan, kacau sebati,
  • Adunan lepat pisang ni seakan-akan adunan jemput-jemput, tak terlalu cair, tak terlalu pekat.
  • Layur daun pisang dan potong beberapa bahagian, (Nieza kukus daun pisang dlm periuk pengukus jer sekejap) letakkan 2 atau 3 sudu adunan di atas daun pisang dan lipat kemas,
  • Kukus selama 15 ke 20 minit, angkat dan sedia untuk dihidangkan selamat mencuba.

3 Aug 2012

Ikan bakar Air asam


Assalammualaikum semua
Nak sharekan resepi ikan bakar dan air asam yang saya buat untuk bersahur semalam ni. Latelyla ni selera makan masa bersahur dah berkurang. Tapi nak kena makan juga sebab berpuasa panjang disini perut  cepat masuk angin pula kalau tak makan. So..bila buat lauk simple macam ni baru lah saya rasa selera makan tu bertambah. Ya la lain orang lain citarasanya kan...maybe bagi orang lain lauk biasa jer kan tapi bagi saya kat sini lebih suka makan ikan dengan air asam mcm ni jer. Tak perlu lauk lain dah kalau ada masak ikan bakar mcm ni. Tu sebab sekali masak sampai 2 ekor. Suka sangat meratah ikan gitu saja.

Ikan ni pula dapat masa mr.hubby pergi memancing minggu lepas. Alhamdulillah rezeki kami dibulan ramadhan ni mr.hubby bawa balik ikan ni sampai 6 ekor. ikan ni namanya ikan hauki..ikan biasa yg ada di Finland ni. Isinya sangat putih dan rasanya juga sgt sedap. Memang ikan fav saya kat sini.

Oklah jom kita semak resepi ikan bakar dan air asam kat bawah.

Sumber: http://Nurniezza.blogspot.com
Resepi Ikan Bakar
Bahan-bahannya
2 ekor ikan bersaiz sederhana besar (Boleh guna apa-apa saja ikan yang disukai)
sedikit garam
daun pisang atau daun kunyit untuk membakar ikan.


Cara membuatnya:
1. Ikan dicuci bersih kemudian lumurkan dengan sedikit garam
2. Panaskan oven atau boleh juga dibakar dengan menggunakan kuali diatas dapur.
3. Bungkus ikan yang dicuci bersih tadi dengan daun pisang atau daun kunyit.
4. Masukkan ke dalam oven dan masaklah sehingga ikan masak sepenuhnya. Bila ikan dah masak bolehlah diangkat dan siramkan dengan air asam dan sedia dimakan bersama dengan nasi putih.

resepi air asam ni pula menggunakan resepi kak Liza..memang suka resepi air asam bubuh kerisek ni. tq sharing resepi ni yer kak...saya sharekan kat sini pula.

Sumber Resepi : Kak Hanieliza
Resepi Air Asam
Bahan A
Asam jawa [sebesar telur ayam]
(direndam 1/2 cawan air dan buang biji)
10 cili padi [nak pedas boleh tambah]
1 biji tomato
1 inci belacan bakar
1 sudu kecil kerisik [jika suka]
1 sudu kecil gula
1 sudu kecil garam

Bahan B
2 biji tomato buah
1 biji bawang besar
3 biji cili hijau
2 biji cili merah
3 biji limau nipis [ambil jus]
mangga muda

Cara 
1. Pastikan asam jawa tiada biji.
2. Masukkan Bahan A ke dalam blender. Jangan tambah terlalu banyak air (cukup air yang digunakan untuk merendam asam jawa kerana nanti air asam terlalu cair).
3. Tomato dipotong dadu.
4. Bawang besar dan cili dimayangkan nipis. 
5. Mangga muda dicincang atau sagat. (Nieza tak bubuh sebab tak ada stok)
6. Gaulkan Bahan A bersama tomato dan bawang besar dengan semua bahan. 


2 Aug 2012

Tepung Bungkus

Assalammualakum semua
Hari ni buat kuih tepung bungkus pula..kuih lama-lama ni memang menjadi pilihan hati. Sebelum ni, saya tak pernah buat sendiri pun kuih ni. Bila dok jauh tak ada jual ni la yang berpeluang membuat kuih muih sendiri dan mencuba buat kuih yang belum pernah dibuat lagi. Itulah pengalaman bila dok merantau ni. Kuih ni saya buat 1/2 adunan saja.

Ada yang bertanya ada jual tak daun pisang kat Finland ni? Ya...ada jual dikedai aseanic kat sini. Kebanyakan barang di kedai aseanic tu diimport dari Thailand, Vietnam,Indonesia dan Malaysia pun ada juga. Kira semua barangan asia ada jual kat sana cuma harganya mahal sikitla sebab semua import mari. So...daun pisang ni pun saya beli yang frozen. Adalah juga kalau nak guna tu kan.

Resepi kuih ni ambil kat dapur Izah Daut dan Kak Sheila pun dah buat. Resepi asalnya dari Bdaria. Terima kasih pada tuan empunya resepi asal dan semua yang telah berkongsi resepi ...saya kongsikan disini pula bagi sesiapa yang nak mencuba bolehlah cuba.


TEPUNG BUNGKUS
Sumber Resepi: Bdaria
(anggaran dalam 20 biji)
Langkah 1
Bahan A (inti kelapa gula melaka)
1/2 biji kelapa (kelapa yg saya gunakan agak besar)
2 1/2 ketul gula melaka
1 sudu makan gula (lebihkan/kurangkan berdasarkan citarasa anda)
1 sudu makan tepung gandum
1 1/2 cawan air
sedikit garam
Cara memasak bahan A
Potong gula merah menjadi ketulan kecil
Masukkan kelapa, air dan gula melaka kedalam kuali/periuk.
masak sehingga gula melaka sebati dengan kelapa. Rasa kemanisan inti anda dan tambah 1 sudu makan gula pasir lagi jika anda hendak sedikit manis dan masukkan sedikit garam.
ketika inti hampir hendak kering (biar basah sikit), masukkan tepung gandum dan kacau rata.
Tutup api dan sejukkan inti anda
Tujuan tepung gandum dimasukkan dalam inti adalah supaya inti kelihatan lembab dan tidak terlalu kering. Inilah rahsia supaya inti kelapa sedap.


Langkah 2
Bahan B
200gm tepung pulut
150ml air (+/-)
Cara membancuh bahan B
Masukkan tepung pulut dalam bekas.
Masukkan air sedikit demi sedikit sehingga adunan tepung boleh diuli. Uli sebentar.
Sapukan sedikit minyak atas talam/bekas. Ambil bancuhan tepung pulut sebesar ibu jari dan leperkan. Masukkan inti kelapa. (terpulang kepada untuk buat sebesar mana. jika anda suka inti kelapa lebih, besarkan sedikit)
Buat sampai habis dan ketepikan.
Langkah 3
Bahan C
2 pelepas daun pisang yang telah dilap, layur atas api sehingga rata. Kerat daun pisang sebesar 2 tapak tangan(agak2lah ye). Gunting sedikit bahagian atas dan bawah daun supaya kemas. Ketepikan.
Langkah 4
Bahan D
200gm tepung beras
20gm tepung ubi
1 1/2 tsp garam (ratakan)
300ml santan (saya guna santan kotak)
700ml air
Cara-cara memasak bahan D
Bancuh semua bahan A sehingga rata dan sebati
Tapis kedalam periuk. Guna api sederhana dan kacau dengan senduk sentiasa sehingga ia pekat dan hampir keras. jangan sanpai keras sangat.

CARA-CARA MEMBUNGKUS
Ambil daun pisang selebar 2 tapak tangan (telah digunting sedikit bahagian atas dan bawah).
Masukkan 1 bebola inti kelapa tadi kedalam adunan ini.
Tutup bebola inti ini dengan tepung dan pastikan inti dibaluti oleh adunan tepung.
Ceduk dengan sudu dan letakkan diatas daun pisang. Ulang proses untuk satu ketul inti lagi. Letakkan 2 ketul bebola inti sebelah bersebelahan. Sebab itu ada yang memanggil kuih ini Puteri 2 sebilik.
Buat sampai habis. Jika ada lebihan adunan tepung dan bebola inti sudah tiada, anda boleh terus letakkan inti kelapa diatasnya dan bungkus.

Strawberry Smoothie


Assalammualaikum semua
Hari ni nak sharekan air minuman yang saya buat untuk berbuka semalam. Semalam nak share tapi badan rasa lemah sangat. Seram sejuk dan sakit kepala mcm nak demam jer rasa masa petang semalam tu. Juadah berbuka pun Mr.hubby yang sediakan saya cuma buatkan air ni jer. Bila lepas berbuka baru rasa ok sikit. Alhamdulillah tak berlarutan sebab risau juga kalau demam masa ni...maybe badan kurang air sama. Berpuasa panjang sini memang kurang minum air pun.

Smoothie ni dah banyak kali juga saya buat dan masih menggunakan resepi yang sama...simple dan mudah sangat nak sediakannya. Nak abiskan stok stroberi tu sama tu yang buat ni. Oklah resepi boleh semak dibawah yer.


Source: http://Nurniezza.blogspot.com
Bahan-bahan
Buah strawberry secukupnya (kuantiti terpulang nak bubuh byk mana)
Ice cream vanilla
gula
ais ketul (crushed ice)


Cara-cara
1. Cuci bersih buah strawberri yang digunakan dan masukkan ke dalam blender.
2. Masukkan pula bahan-bahan lain seperti ais ketul, ice cream dan gula. Mesinkan sebentar. Apabila semuanya sebati bolehlah dituangkan didalam gelas dan sedia untuk dinikmati. Selamat Mencuba!

1 Aug 2012

Lepat Cendol


Assalammualaikum semua
Alhamdulillah...hari ni berkongsi lagi juadah ramadhan yang ke-12 saya disini semalam. Hari ni dah masuk ramadhan ke-13 dah kami di Finland ni.  Memang bulan puasa ni saya kerap buat kuih muih sebab memang saya dan suami gemar berbuka dengan kuih saja. Nanti bersahur baru kami makan nasi atau makanan yang berat sikit.

 Bila buat kuih ni teringatla kat mak kat kampung sebab dulu-dulu setiap hari di bulan puasa mak saya akan buat 1 hari 1 jenis kuih..so..kalau ada 30hari dapatlah merasa 30 jenis kuih yg mak buat. Memang seronok sgt masa tu sebab tiap hari ada jer juadah kuih dan juga dari jiran-jiran yang berbalas piring bila kami hantar kuih. Terasa meriah bila berpuasa mcm tu. Semua tu hanya tinggal kenangan saya dizaman kecil jer la..sekadar berkongsi cerita saja.

Oklah berbalik pada cerita kuih lepat ni pula...saya memang nak abiskan stok cendol tu sama tu sebab tercari-cari kuih apa nak dibuat dgn cendol tu. Nampak daun pisang yg dah lama dlm freezer tu barulah teringat nak buat kuih lepat ni. So..google jer la cari resepinya dan alhamdulillah sedap juga rasanya. Nak buat pun senang sangat dan bagi sesiapa nak mencuba bolehla mencuba.


Sumber : MakLong
Bahan-bahannya
1 bungkus besar cendol
3 cawan tepung beras
3 cawan santan pekat
1 cawan gula
secubit garam
3/4 cawan tepung ubi
2 helai daun pandan
daun pisang secukup nya..di layur dulu (Nieza kukus jer sekejap)


Cara memasak
1. Semua bahan-bahan di atas dicampurkan dalam periuk
2. Kemudian dimasak diatas dapur sekejap sehingga semua bahan masak dan pekat
3. Bila semua dan masak dan kelihatan pekat barulah dimasukkan cendol.  kemudian,
angkat dan buang daun pandannya.


cara-cara membuatnya
1. Ambil daun pisang kemudian sudukan 2 sudu adunan yang dimasak tadi.
2. Lipat daun pisang di kedua-dua hujungnya. Caranya sama seperti membuat lepat yg lain tu juga.
3. Bila siap membungkus bolehlah dikukus lepat cendol dlm masa 15-20 minit. Selamat mencuba.




31 Jul 2012

Kuih Jongkong Mangkuk


Assalammualaikum semua
Alhamdulillah dah 11 hari dah berpuasa...hari ni masuk hari ke 12. Sekejap jer masa berjalan sekarang ni. Juadah berbuka hari ke 11 puasa semalam saya buat kuih Jongkong. Agak lain dari yang lain sikit kuih ni dan jarang-jarang kita jumpa. Saya suka mencuba kuih yang belum pernah dicuba lagi. So..bila nampak Mas sharekan resepinya, hati memang rasa mcm nak mencuba jer. 

Nampak dari jauh mcm tepung pelita tapi ada gula melaka di lapisan bawahnya..agak menarik dan rasanya sangat sedap.Kalau bubuh dalam daun pisang lagi sedap lagi rasanya ni. Tapi buat versi org merantau ni guna mangkuk jer la yer.

Oklah bagi sesiapa nak mencuba buat bolehlah mencuba. Terima kasih Pada tuan empunya resepi asal kak Fida, Mashitah Mas dan semua yang telah berkongsi resepi. Izinkan saya sharekan disini pula.


Kuih Jongkong Mangkuk

Bahan :
 24 mangkuk plastik 100ml 

Untuk Lapisan Bawah :
 gula melaka secukupnya dihiris2 halus atau gula merah

Adunan Hijau :
1 cawan tepung beras
2 sudu kecil tepung sagu - Mas guna tepung jagung (nieza pun guna tepung jagung)
5 cawan santan cair = ( 100 ml KARA + air )
1 sudu kecil pes pandan
1 sudu kecil air kapur

Adunan Kuning :
1 cawan tepung beras
2 sudu kecil tepung sagu - Mas guna tepung jagung (nieza pun guna tepung jagung)
5 cawan santan pekat = ( 400ml KARA + air )
2 sudu kecil garam
sedikit pewarna kuning


Cara membuat :
 1. Letakkan 1/2 sudu besar hirisan gula melaka @ gula merah kedalam mangkuk2 kecil dan ratakan.Ketepikan.
2. Campur kesemua bahan hijau,kacau sebati, tapis, kemudian masukkan kedalam periuk dan masak hingga hampir pekat dengan api yg kecil..sentiasa kacau hingga adunan pekat dan likat serta licin atau berkilat dan boleh tutup api. Memang agak letih sikit nak mengacau sebab mengambil masa lama.
3. Tuang adunan hijau tadi ke dalam mangkuk yang berisi hirisan gula melaka dan kukus hingga gula mencair dalam 8 minit.
4. Sementara itu, campur pula adunan kuning,tapis dan masak hingga hampir pekat, sama seperti adunan hijau tadi dan matikan api.
5. Tuang adunan kuning ke atas lapisan hijau dan kukus lagi hingga kuih masak lebih kurang 15 min.
Keluarkan kuih jongkong dan hidangkan suam atau dingin.


30 Jul 2012

Talam Pisang Pandan

Assalammualaikum semua
Nak sharekan kuih yang saya buat hari sabtu lepas ni. Baru berkesempatan nak sharekan kat sini. Kuih talam ni buat untuk dibawa ke majlis berbuka puasa di pejabat kedutaan Indonesia kat sini. Kebetulan setiap hari sabtu di pejabat kedutaan Indonesia ada buat ceramah agama, majlis berbuka dan sambung dengan solat terawih.

Alhamdulillah seronok dapat berkumpul bersama saudara Islam disini. Malaysian kat sini tak ramai sangat orang Islam so...tak dapatlah nak buat solat terawih bersama Malaysian disini selalu. Cuma boleh diadakan sekali jer la nanti. Hari biasa kami solat di masjid yang berdekatan dengan rumah masing-masing saja.

Oklah ceter n3 hari ni pula, resepi kuih talam pisang ni saya ambil kat dapur kak Yatie. Saja saya lebihkan sikit adunan pisang tu sebab nak abiskan stok pisang yang dah masak tu. Walaupun agak lembik sikit tapi kuih ni sangat sedap...terima kasih pada kak Yatie kerana berkongsi resepi kuih ni...saya sharekan kat sini pula yer:D


Sumber: Kak Yatie
Bahan Utk Lapisan Bawah-loyang bulat 9 inci
  • 3 1/2 cawan santan cair
  • 1 1/4 cawan tepung beras.
  • 1/2 cawan tepung gandum.
  • 1/2 cawan gula pasir.
  • Secubit garam.
  • 1 cawan pisang lenyek. (Nieza lebihkan 1/2cawan lagi)
  • sedikit pewarna kuning

Cara-caranya:

  1. Bancuhkan semua bahan-bahan di atas kecuali pisang.Tapiskan.
  2. Masak dengan menggunakan api yang perlahan.Bila hampir pekat masukkan pisang dan kacau rata.Masak hingga keluar wap.
  3. Alaskan loyang dengan plastik dan sapukan sedikit minyak, tuangkan adunan kedalam loyang.Adunan ni agak likat jadi ratakan dengan senduk plastik agar sekata ketebalannya.
  4. Kukus hingga masak (dlm 15 minit) dan cakar-cakar dengan garfu pada permukaannya.Ketepikan. Sekiranya ada sedikit air di permukaan, sengetkan loyang dan buangkan air tu guna sudu je/ lap guna tisu dapur.


  • Bahan Utk Lapisan Atas:
  • 2 cawan santan pekat
  • 1 cawan jus pandan (3 helai daun pandan dan dikisar bersama air, tapiskan)
  • 3/4 cawan tepung gandum.
  • 1/4 cawan tepung jagung.
  • 1/4 cawan gula pasir.
  • secubit garam.
  • Sedikit pewarna hijau
Cara-caranya:

  1. Satukan semua bahan-bahan di atas,Tapiskan.
  2. Masak dengan menggunakan api yang perlahan,bila naik wap tuangkan adunan keatas lapisan bawah tadi. Masa tuang adunan, pastikan tiada takungan air di permukaannya.
  3. Ratakan supaya mendapat ketebalan yang sekata.Kukus hingga masak (dlm 20 minit)
  4. Apabila masak buka tutup pengukus dan biarkan atas api selama 10-15 minit agar wap di atas kuih kering dan petua untuk mengelakkan kuih talam cepat basi.Selamat mencuba ya.

  • kuih talam pisang yang dipotong ni la yang saya bawakan ke majlis berbuka puasa hari tu.

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers