25 Apr 2012

Chocolate Milky Bun


Assalammualaikum semua
N3 hari ni nak sharekan resepi yang memang selalu sangat saya buat bila nak meroti. Macam dah jatuh chenta pulak sama doh roti ni. Macam-macam jenis roti dan pizza pun saya dah cuba guna resepi ni. Memang lembut sangat walaupun disimpna sampai 3 hari. Dengan resepi ni juga saya sudah berkongsi ilmu dan pengalaman yang sedikit ni dengan kawan-kawan kat sini yang belajar meroti dengan saya. Mudah-mudahan ilmu yang saya kongsikan itu dapat dimanfaatkan bersama juga..InsyaAllah.

Terima kasih juga pada tuan empunya resepi asal dari doh roti Hokkaido Milky Loaf Angie's Recipes dan sumber yang terdekat saya dapatkan dari dapur  K.Nor @ SG yang berkongsi resepi ni dulu.

So ..kali ni saya buat versi bun pula. Gabungan coklat dan susu memang sedap. Boleh juga rujuk disini untuk melihat roti yang saya buat dulu tu. Hari ni saya agak bz sikit sebab nanti ada meeting kat ofis dgn persatuan ladies@Perwakilan. Terlupa yang minit meeting yang lepas saya belum siapkan lagi..nampaknya nak kena keluar awal sikitla nanti buat kat ofis mr.hubby. Tqvm pada semua yang sudi singgah sini..bila saya free nanti saya kunjung balas yer:D


Adaptasi dari resepi asal Hokkaido Milky Loaf
Source: Angie's Recipes & WendyK.Nor 

540 gm Bread flour 

60 gm Cake flour 

10 gm instant yeast 

30 gm Milk powder 

80 gm Sugar 

9 gm Salt 

1 large Egg 
250 gm Fresh milk 
150 gm Whipping cream
1tbs butter (resepi asal tak ada tapi nieza tambah)

doh yang sedang naik menanti masa utk dibakar....nampak mcm papan dam pula..

dah siap bakar...tak nampak dah perbezaan warna bun tu.



1. Mix everything together and mix until a dough forms.
2. Knead on speed 4 (Kitchen Aid) for 20 minutes until a smooth, glossy and elastic (It will pass the window pane test)
dough is achieved. 
3. Cover and let dough proof for 1 hour or until doubled.
4. Punch down and separate dough into 4 pieces. Make them round and let them rest for 10-20 minutes.
5. Roll out dough (like a longish oval) and roll up (like making swiss roll) and place them into a greased pullman tin.
6. Let dough rise until 2/3 full. Preheat oven. Brush on egg wash if preferred.
7. Bake for 40 minutes or until pan sounds hollow when tapped.


Cara yang Nieza buat
*Nieza guna bm utk menguli doh ni. 
1. Kemudian barulah bahagikan doh kepada 2 bahagian.satu bahagian diletakkan dengan coklat emulco dan satu bahagian lagi dibiarkan dengan warna asal.
2. Doh yang siap diletakkan coklat dan warna asal tadi dibentuk bulat. Untuk dapatkan bulat yang sama saiz bolehlah di timbangkan dahulu sebeblum dibentuk. setelah siap ditimbang bolehlah dibentuk bulat dan letakkan didalam loyang. 
3. Biarkan doh naik sekali ganda kemudian bolehlah dibakar mengikut suhu yang ditetapkan.

64 comments:

  1. Replies
    1. alahai, tak dptla akak nk tolong...hehe

      Delete
  2. Salam kak nieza! comel2 roti akak! mmg nmpk mcm dam hihihi... kita sejak buadak2 naik sekolah dah cuti menguli dan ntah bila akn jadik rajin nak menguli sbb dah termula cuti nguli mmg pyh ler nak ambik mood meroti :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam Ika, tq..Ika kalau meroti pun comel dan akak tabik sebab uli guna tgn jer.tak pe la rehatkan tgn tu dulu nanti dah rajin boleh cuba yer:)

      Delete
  3. best kan roti ni...lembut sgt...sy buat loaf bread cantik putih je rotinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya FnF, akak memang suka doh roti ni memang terbaik la:)

      Delete
  4. sedap nye Nieza pepagi dok tengok roti ni campaklah seketoi dua ketoiii kot2 boleh rasa kelazatan roti ni hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dekat byk ketul pun boleh kasi kak..hehe

      Delete
  5. rajinnya nieza meroti.
    waktu bakar...mesti rumah harum bau roti kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak adala rajin sgt kak..ada angin juga ni..:)

      Delete
  6. as-salam kak NIEZA
    Amboi gubunyer!!!lembut jer nampak roti bun kak Nieza ni...cantik macam dam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam ady, tq..roti ni memang best ady..nanti ady cuba yer:)

      Delete
  7. cantik nyer roti nieza. licin jek permukaan .bkar pun sama rata jek warne dia.. suke nyerr tengok

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq Izah, kalau Izah buat nanti lagila cantik kejadian roti ni...:)

      Delete
  8. As salam K.Nieza,

    Gebus2 roti-roti tu... Sy ni msh baru belajar! Seronok tgk byk makanan kat sini... Presentation pun cantik sgt! Marya ni kurang kreatif byk nak kena belajar dr sifu mcm k.nieza ni :)))

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam Marya.. tq dear, samalah akak pun masih lagi belajarx2 ni.mana boleh panggil sifu lagi. apa yg penting kena rajin mencuba yer..kita sama-sama belajar:)

      Delete
  9. salam kenal... cute-mute aje bun tu... nampak gebuss dan cantik naiknya... i like it hot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal juga dari saya,,tq kak. nanti akak cubalah buat pula.

      Delete
  10. Assalam kak nieza,wah nmpak gebu n lembut sungguh kejadian bun akak,kilat2 lagi,fuhhh mmg menawan sungguh,leh buka kdai bakery kat finland dah ni kak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam CT,alahai lum layak lagi la nak buka bakery ...setakat buat utk mkn sendiri lepas la kot:)

      Delete
  11. Boleh juallah Nieza... betul-betul macam kat bakery punya. Kakak rasa macam nak ngap aje tau:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama tapi tak serupa kot kak...hehe tq kak:)

      Delete
  12. salam nieza....mmg rajin betul nieza ni meroti... akak ni juga yg entah bila nak meroti...mmg nampak gebusssss betul....

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam kak, meroti ni pun ada angin juga kak kekadang malas juga..hehe

      Delete
  13. Assalamualaikum Nieza,
    cantik betul roti Nieza ni,manyak gebusss wooo..akak kalau dpt roti mcm ni mmng tak toleh kiri kanan daaaa..asyik menilik je roti yg menawan ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam kak, tq..mana ada cantik sgt pun..biasax2 jer tu.kalau akak meroti pun menawan juga tgknya.

      Delete
  14. sedapnyer roti...cantik jer kejadian...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq kak, nanti akak cubalah buat pula:)

      Delete
  15. Cantik je kejadian bun tu nieza...rajin betul meroti.nmpk pun mmg lmbut.puas hatilah kn sbb 3 hari pun msh lmbut lg.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq Sue, ya memang lembut dan memang berbaloi buat roti guna doh ni.

      Delete
  16. kenapalah kalau nani buat roti ni tak cantik berkilat mcm tu..agaknya nak kene tukar oven dah ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nani, kalau nk kasi kilat tu sebelum bakar nani sapukan sedikit telur atas permukaan roti tu dan lepas bakar pula sapukan butter skit atasnya.

      Delete
  17. Salam Nieza..lembut gebusssnya roti kat sini..terusss terguda....terasa lama plak tak meroti

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam sue, kalau tergoda kena cubalah nanti...:)

      Delete
  18. Hi Nieza, thank you for following me, I'm following you too.
    Love your bread, look so nice and fluffy. Your bread pictures is excellent.

    Have a nice week ahead. Regards.

    ReplyDelete
  19. elok ajer kejadian bun Nieza tu..kalau ada modal dah boleh buka bakery..
    kalau buat roti menjadi gini seronok kan.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq kak..ya betul memang suka bila buat roti menjadi elok tu.so far...tak ada plan pun nak buka bakery kak...sekadar buat utk mkn sendiri jer ni.

      Delete
  20. Nampak gebu dan cantik pulak,2 in 1.

    ReplyDelete
  21. cantik nieza nampak gebus akak yg duk berniat je tak terbuat2 lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq kak Chik Mimi, nanti akak cubalah memang berbaloi buat roti gebus ni:)

      Delete
  22. Salam Nieza...seronoknye kalau kejadiannye gebu-gebu gitu,maka orangnya pun nanti bertambah gebu lah jugak yee...he..he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam kak, betul orgnya memang sedia gebu pun..hehe

      Delete
  23. salam nieza cayangg..
    cantinyaaa..gebu lagi..akk mmg x pas lagi wt roti nie..he hhee wat akk terliur kat opis nie dik..mmg sesungguhnya tgh lapar nie..he hhee

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam kak zila cyng, tq kak. tak pe nanti akak cubalah buat lelama nanti pass la.:)

      Delete
  24. waduhhh duhhh...sgt gebusss gebasss roti tu...cantik betul kejadian roti tu...aishhhh tergoda tgk...nk mintak 4 ketuiii bolehhh...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq QH, kalau ada lagi byk ketul pun leh kasi..hehe

      Delete
  25. salam k nieza...aduhai teringin plk nk meroti bl tgk kejadian roti akak ni..sedapnye kakk..gebu sungguh...hii..copkan yg ceklat tu utk saya 3 ketul ya.hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam sha, buatlah sha..sure lagi gebus lagi kalau sha buat nanti. ok 6 ketul akak poskan yer..hehe

      Delete
  26. SAlam.. wah yang ni sangat sedap! cantik dan terbabor ni.. suka!

    ReplyDelete
  27. roti nieza cantik dan gebus jer tu.. lama tak buat roti ni .. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq kak Nor...akak kalau meroti lagi hebat..:)

      Delete
  28. waaa cantik roti akak..siap checkerd lg...kite ni plak da lame x meroti bile laa nk dtg mood nihh

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq Sabar, saja jer tak ada keja tu.hehe ok nanti akak tiup mood meroti ke sana yer..hehe

      Delete
  29. huh..kalah roti kat kedai nih...hebat

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq sya, biasa-biasa jer mana boleh lawan roti kat kedai tu.

      Delete
  30. mana nak cari coklat emulco tu? tak nampak pun kat supermarket sini. brand apa eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nini, boleh cari kat Malaysia. nama emulco.ada perisa coklat,kopi,pandan,stroberi dll. kalau kat dubai tu ada ke tdk tak sure la pula.

      Delete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers