18 Jul 2012

Aktiviti, tetamu dan perpisahan...

Assalammualaikum semua
Lamanya blog saya tak berupdate...bukannya saja nak sepikan diri tapi banyak aktiviti yang dilalui sekarang ni. Semakin hari terasa semakin sibuk. Ditambah pula dengan cuaca musim panas ni banyak masa dihabiskan dengan aktiviti diluar rumah. Biasanya memang mcm ni lah kalau waktu summer banyak aktiviti diluar bersama dengan kawan-kawan kat sini. Memang rindu nak mencoret dan bw ke blog kawan-kawan semua tapi masa amatlah tidak mengizinkan saya. Mungkin selepas ini juga saya tak dapat nak updatekan blog mcm selalu juga kerana banyak perkara dan tugasan yang perlu saya selesaikan. InsyaAllah... jika ada masa dan peluang nanti boleh saya updatekan cerita disini.

Tahun ni pula ramai kawan-kawan Malaysia kat sini yang balik for good ke Malaysia so...banyakla masa diluangkan utk beraktiviti bersama mereka sebelum mereka balik. Biasanya kami berkumpul makan-makan dan berpiknik sajalah. Selain dari sibuk dengan aktiviti, saya juga turut menerima kedatangan tetamu dari Kuopio iaitu sahabat blogger yang terkenal dengan blog resepinya iaitu Farizan sekeluarga. Farizan datang berjalan ke Helsinki pada 2hb July yang lepas selama 3hari 2 malam dirumah saya. Tahniah buat Farizan kerana telah berjaya menamatkan pengajian Phd nya disini. So...pada 17hb July semalam, Farizan sekeluarga dah pun terbang pulang ke Malaysia. Semoga selamat sampai dan dipermudahkan perjalanannya...insyaAllah. Panjang umur kita bersua lagi di Malaysia pula nanti:D


berkumpul dan berpiknik bersama Farizan dan kawan-kawan Malaysia di Finland. Tak sempat nak ambil gambar makanan pun masa ni. semua dah tak ingat nak ambil gambar bila tgk makanan yang banyak terhidang...:D



habis berpiknik bersama kawan-kawan sini kami bawa Farizan dan family bersiar-siar di kawasan ni pula...pada masa ni cuaca nampak cerah walaupun jam telah pun menunjukkan pada pukul 11malam.
Farizan & family
pada petang keesokan harinya pula kami ronda-ronda naik bot di bandar Helsinki pula..

Terima kasih pada Farizan dan family yang sudi singgah ke rumah kami. Memang seronok bila dapat bertemu lagi setelah kami berjumpa pada pertemuan yang pertama masa hari raya lepas. Agak jarang dapat berjumpa Farizan selalu kerana Farizan dan family berada agak jauh dari tempat kami duduk ni. Walaupun dalam Finland tapi tempatnya agak jauh ...mereka terpaksa naik train selama 4jam lebih juga untuk turun ke Helsinki ni. Alhamdulillah...dapat juga berjumpa sebelum diorang balik ke Malaysia.

Pada 4hb July 2012 seawal jam 4.30pagi yang lepas pula kami ke airport untuk menghantar seorang rakan yang balik for good ke Malaysia. Semoga Ira dan family dipermudahkan segala urusan di Malaysia nanti. Panjang umur kita bersua lagi nanti..InsyaAllah.


Balik dari airport jam 6pagi kawan-kawan singgah bersarapan pagi di rumah saya. Kebetulan rumah saya dah dekat sangat dengan airport. waktu sekarang ni cuaca cepat cerah. jam 8pagi dah macam jam 10pagi panasnya. 
Hari sabtu minggu yang lepas pula saya keluar makan-makan dan jalan-jalan bersama Faizah dan family . 

ni la antara salah satu menu yang best di Helsinki iaitu ikan fresh.


pasar yang menjual sayuran...biasanya pasar ni dibuka pada awal pagi dan hanya beroperasi pada musim summer dan autumn saja. Winter diorang tak meniaga.
ramainya juga pelancong yang singgah ke sini
selain dari sayuran disini juga ada menjual cenderahati.

Pada 8hb July pula kami ke ladang strawberry disini untuk memetik buah strawberry. Pengalaman memetik buah ni merupakan pengalaman saya kali ke-3 dah sejak datang ke Finland ni. Memang seronok bila berpeluang memetik sendiri buah fresh dari ladang ni.
antara rakan-rakan Malaysia yang turut serta memetik buah strawberry pada hari tu
permandangan di kawasan ladang..

buah strawberry ni memang warnanya merah dan ditambah pula rasanya yang manis. Memang lain dari buah strawberry di tempat lain. Saya memang suka makan buah ni so..memang berbaloila bila dapat bawa balik sampai 4kg.




bergambar bersama rakan-rakan Malaysia yang sama-sama turut serta dalam aktiviti memetik buah strawberry ni

warna buah yang merah dan manis ni membuatkan saya tak jemu memakannya. sangat sedap rasanya bila buah ni dimakan apabila disejukkan dipeti ais terlebih dahulu.
hasil buat stroberi yang dipetik di ladang hari tu sebanyak 4kg. 1kg buah ni euro5. Tahun lepas murah sikit dalam euro4 jer. tak tau kenapa thn ni harga dah naik. tapi masih murah lagi kalau nak bandingkan harga yang dijual di luar. Untuk memetik buah diladang sini tidak dikenakan bayaran masuk cuma kita bayarkan berapa jumlah buah yang kita dah petik untuk dibawa balik tu saja.
abis jer memetik buah strawberry di ladang kami berpiknik dan makan-makan pula di Luuki iaitu satu tempat perkelahan dan tempat mandi manda buat kanak-kanak yang suka bermain air.
Pada 11 July 2012 jam 6petang pula kami berkumpul lagi di restaurant Pakistan disini untuk makan malam dan jamuan perpisahan bersama dengan family Yani iaitu seorang rakan yang balik for good ke Malaysia juga.


Bergambar diluar kedai beramai-ramai bersama dengan rakan-rakan Finland yang hadir...

Tibalah masanya Yani dan family pula berangkat untuk pulang ke Malaysia pada 12July 2012 yang lepas. Memang terasa sunyi dan sayu bila tengok seorang demi seorang rakan disini yang melangkah terbang balik ke Malaysia. Macam tu la adat orang merantau...bertemu dan berpisah sudah menjadi lumrah kehidupan. Memang hati amat merindui tanah air tercinta dan InsyaAllah masanya untuk kami pulang pula akan menyusul nanti.
Kelmarin kita bertemu, semalam kita berpisah....semoga ukhwah yang terjalin di bumi Finland ini, akan kekal selamanya..InsyaAllah.
Selamat pulang dan selamat menjalani kehidupan di tanah air tercinta buat semua rakan-rakan yang telah pun selamat sampai di Malaysia. Semoga kehidupan baru di Malaysia sentiasa dirahmati Allah selalu hendaknya. Panjang umur pasti kita akan berjumpa lagi InsyaAllah...salam sayang buat semua:D

9 comments:

  1. salam nieza
    ramai yg dah balik for good ye.
    bestnya strawberry...kat msia x manis buahnya.

    ReplyDelete
  2. Salam Nieza

    Adat merantau...tiba masanya kembalilah ia.

    Geram kak Zai tengok buat strawberry tu, kalau kat sini buahnya tak berapa manis.

    ReplyDelete
  3. wah seronoknya tengok strawberi tu...mesti bestkan...hihi

    ReplyDelete
  4. salam akak... kereta sorong baby tu cantik.. mcm kerusi biasa..

    ReplyDelete
  5. yes yes... ikan segar mugar di sana sangatlah menggoda..!!

    bertemu berpisah mmg lumrah kalo duduk di bumi asing kan..

    seronok nya picnic & bersiar2..

    ReplyDelete
  6. Salam Nieza...
    lama sungguh tak dengar berita....seronok baca cerita2 kat atas tu...

    ReplyDelete
  7. seronok tengok pics ni..tetambah strawberry tu..hehe sedapnyee

    ReplyDelete
  8. Beraga2 strobery ni..kenapa kat sini masam?

    ReplyDelete
  9. Nampak kak LadyLavender, Ijan dah balik ye. Tahniah utk Ijan! Seronok berkumpul ramai2 mcm ni kan. Moga ukhwah terus berpanjangan. Amin..;)

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

Bookmark and Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers