15 Jun 2012

Summer Trip 2012 (Pisa, Italy)

Assalammualaikum dan salam dihari Jumaat buat semua.
Cerita cuti musim panas lagi...pada 3hb Jun jam 10.30pagi kami memulakan perjalanan dengan menaiki train ke Pisa pula. Kelam kabut juga masa di station train di Rome ketika mencari tempat menjual ticket  train pagi tu... ya la memang agak asing bagi kami yang tak pernah menjejakkan kaki di station train Rome tu. Saya hanya duduk menanti dengan beg-beg yang kami bawa saja tak dapatlah nak saya membantu mr.hubby sebab agak sukar untuk usung beg yang banyak tu. Setelah 20 minit mr.hubby tak muncul...saya dikejutkan dengan kehadiran  kawan mr.hubby iaitu En. Samad yang datang seorang diri untuk menghantar cenderahati pada kami. Sangat terharu sebab tak nak la susahkan beliau untuk datang lagi sebab kami cakap maybe kami akan bergerak awal pagi tu tapi keletihan berjalan sampai lewat malam terlewat jugalah kami check out dari hotel pagi tu.

Alhamdulillah dengan bantuan En.Samad segala kesulitan dapat diatasi. Agak jauh juga platform train tu..bila dibawa oleh En.Samad memang mudah sangatlah urusan kami. Elok sampai saja ke train tu kami terus naik sebab masa tu memang cukup-cukup jer dengan masa train nak bergerak. So...hanya sempat memberikan ucapan terima kasih pada En.Samad kami pun meneruskan perjalanan kami.

Perjalanan dari Rome ke Pisa mengambil masa lebih kurang 3jam 40 minit dengan menaiki train. Sampai di station train Pisa kami terus ke restaurant kebab halal yang terletak dihadapan jalan sebelah kanan station train itu. Alhamdulillah dapat juga mengalas perut. Kemudian kami mengambil teksi untuk ke menara condong Pisa. Bayaran teksi 10euro dikenakan. Memandang kami membawa semua beg baju kami ketika itu tak dapatlah nak berjalan ke tempat lain hanya sempat singgah di menara condong ini saja. Kami tidak bermalam disini hanya singgah sekajap saja dalam 3-4 jam saja sebelum bertolak ke Venice dengan menggunakan train.

Pisa hanya terkenal dengan menara condong yang menjadi tarikan utama pelancong diseluruh dunia yang datang ke Pisa di Italy ni. Mengikut sejarahnya menara condong ni dibina sejak 1000 tahun yang lepas lagi. Ianya mula condong sejak tingkat ke 3 pembinaannya lagi dan setiap tahun akan bertambah kecondongannya walaupun telah diusahakan dengan pelbagai cara untuk mengatasi masalah kecondongan ini tapi mereka belum juga dapat selesaikannya.
    









agak ramai juga pelancong ketika ini. disini jugalah saya berjumpa dengan seorang kakak dari Malaysia yang datang melancong bersama suaminya. Terlupa nak ambil gambar pula bila berjumpa masa tu asyik bersembang saja sebab kakak tu seronok dapat jumpa orang Malaysia kat sini katanya. Beliau datang bersama pakej tourist agen yang semuanya bukan orang melayu hanya dia dan suaminya saja orang melayu.  Dah balik baru teringat saya lupa nak ambil gambar beliau untuk kenangan.InsyaAllah ada rezeki dapatlah jumpa lagi kalau beliau ada contact kami sebab masa tu mr.hubby ada bagikan kad nama padanya.

Kalau sampai sini tak hairanlah kalau kita tengok ramai gelagat manusia yang beraksi bermacam gaya utk menahan menara ni. Memang asyik dan kelakar juga dibuatnya bila melihat gelagat mereka yang tanpa segan silu berposing di hadapan menara ini. So...kami pun mcm tu jugalah mengambil kesempatan yang ada ni untuk bergambar kenangan juga.

gaya menahan dengan 1 jari pula..:D
yang penatnya cameraman la yang dok bagi arahan ke kiri dan kekanan untuk bergambar gaya menahan menara ni. sebab itu la kedengaran  riuh rendah juga suasana kat sana ketika itu.
dah tak condong lagi...haha jgn tertipu kita hanya pusingkan camera saja tu:D




Tower of Pisa, Italy


Pisa Cathedale, Pisa, Italy



sambil melepak minum kopi sambil tu jugala saya snap gambar org naik kuda ni...kaki dah lenguh nak berjalan jauh melepak sajalah dulu.







nampak ramai pelancong yang naik ke atas menara ni tapi kami tak naik pun sekadar bergambar di bawah saja dan kemudian singgah minum kopi di restaurant berhampiran dan membeli serba sedikit cenderehati saja.







permandangan yang sempat saya ambil semasa didalam teksi

setelah 3-4 jam kami melepak si menara condong Pisa tu kami pun menaiki teksi semula ke station train Pisa ini untuk meneruskan perjalanan kami ke destinasi yang seterusnya pula iaitu ke Venice.
sabar menanti ketibaan train...

sebelum menanti train pada jam 5 petang tu sempatlah saya bergambar kenangan di kawasan station train ini.


kami berhenti di firenze atau Florence sekejap untuk menukar train yang lain pula. Jarak perjalanan untuk ke Venice ni dalam 1jam jer dengan train bila dah singgah sini jadi lewatla sikit untuk sampai ke Venice.
subhanallah....sungguh indah dan cantik sekali permandangan disepanjang perjalanan menaiki train untuk ke venice ni.

Permandangan yang hijau  dan sejuk mata memandang. 
Agak lewat malam juga kami sampai ke Venice sebab mr.hubby terlepas pandang untuk stop di station yang sepatutnya kami stop kiranya selepas last stop train tu kami terpaksa mengambil train yang lain pula untuk balik semula ke train yang sebelumnya itu. 

So...sampai sana lebih kurang dalam jam 11.30malam dan terus ke hotel yang siap kami booking terlebih dahulu iaitu jaraknya dalam 3km saja dari station train tu. Hanya merehatkan diri saja pada malam tu sehinggalah keesokkan harinya barulah kami memulakan lawatan kami ke kota Venice....ok bersambung cerita pada n3 seterunya di kota Venice pula nanti...InsyaAllah:D

28 comments:

  1. Salam Nieza....
    lagi sekali terpegun dengan keindahan Italy,satu je nak tanya tak lenguh ke tangan menahan Tower of Pisa tu heeee best kan tetiba bangunan tu dah tk condong kuatnya adik akak ni heeeee

    ReplyDelete
  2. salam nieza

    speechless, cantiknya, semua pun cantik, jauh beza dgn kita, tempat train dorang pun cantik

    tak sabar nak tgk lagi gambar kat Venice pula, selalu dgr cerita je

    ReplyDelete
  3. Salam Nieza...membaca n tengok gambar2 Nieza ni...dah macam akak pun melancong sama...x jemu tengok gambar yg diambil,cantik2.

    ReplyDelete
  4. Assalam Nieza,

    Seronoknya dapat melancong ke negara orang kan? Gambar2 semua superb.

    ReplyDelete
  5. Assalam Nieza, romantiknya Itali kan?

    ReplyDelete
  6. best...asik ur journey je begins...bilalah my journey lak nk ke sana...cantiknya bumi Allah...subhanallah..

    ReplyDelete
  7. Asslm kak Nieza. sungguh jeles...huhuhu... bestnye jalan2 melncong ;)

    ReplyDelete
  8. Salam Yong,
    waahhh kuat Nieza menopang Leaning Tower tu, kagum akak! He he!
    Memang sonok travel naik tren, nampak pemandangan countryside!

    ReplyDelete
  9. Salam Niezza,

    Seronoknya dapat melihat sendiri menara condong tu. Suami kak ani pernahlah sampai dan dinner di menara condong ni. Itu pun urusan rasmi.

    Terima Niezza berkongsi gambar-gambar yang cantik ni.

    ReplyDelete
  10. terer akk amik gmbr, mcm real gitu. hehe.. sy beli poskad kat sini lepas tu hantar pos kat rumah buat kenang2an setem dan cop dari pisa. ;D

    ReplyDelete
  11. waahhh..bestnyaa italy..seronok tgk gambar2 akak.. semua cantik..^^

    ReplyDelete
  12. cantiknya dear... bila tah i da[at ke sana ye...

    ReplyDelete
  13. kat situew mmg wajib pose mcm2 style ekkk
    x der buat part KISS pisa ker kaka??
    hahaha pitam mat saleh tgk

    ReplyDelete
  14. As'Kum Waduhh memacam gaya ada.. yang melihat dan scroll down ni dok ler... melopong, asyik giteww hehehee.. bestnyaa.... :)) banyak pemandangan yang menarik... nanti kongsi info lagi tau.. sabar menanti... walau terlewat macam mana pun mesti singgah sini.. dengan mood sedang bercuti di Italy..pewwwiittt

    ReplyDelete
  15. Bestnya! Bila lah giliran kami plak nk smpi ke Pisa ni ye..klu tau Venice dkt je dlm satu jam to Firenze boleh sInggah dulu huhu tade rezeki lg Masatu thn 2007, ank pon baru sorg. Hihi

    ReplyDelete
  16. wah lagi comei...bila la js nk pegang pisa tu...hihi..wat gambar mcm nieza...kihkih

    ReplyDelete
  17. Salam Nieza..Nekcik dapat bgambar dekat menara pisa di Shenzen jer!!! serupa tapi tak sama!!!!

    ReplyDelete
  18. bestnyaaaaaaaaaa
    cantiknyaaaaaaaaaaaaaaaa
    x terkata dah akk nie huhuh

    ReplyDelete
  19. Salam Nieza,
    Bestnye pergi Rome dan Pisa dan Venice. hehe... saya tak sangka jauh juga Rome nak ke Pisa tu. Boleh tahan juga naik train tu. :)

    ReplyDelete
  20. salam kak nieza. .. wani dah termiss beberapa entry dah ni .. wah bestnya p holiday kat Italy .. gambar2 pun semua cantik2 .. tengok ke cuaca sana mcm panas .. tapi ni mesti panas2 tapi sejuk kan. cantik tol pemandangan di Italy.. kelakor bila tengok gambar pasal pisa tu hik3

    ReplyDelete
  21. subhanallah cantiknya view dalam train nak ke venice tu...

    nak sangat tengok pisa tu...

    ReplyDelete
  22. Cantiknya... Seronok akak tgk semua nie.... Memang tmpt yg sgt menarik...

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum,
    Salam perkenalan dari Kak Sham di Kuwait.
    Nice pics. Being planning like "forever" nak ke sini tapi sampai sekarang x kesampaian. BTW, enjoy your vacation dear.

    ReplyDelete
  24. bila lah dapat pergi ni...
    kena start kumpul duit lagi....hihi

    ReplyDelete
  25. Harap dapat kejar kaki di sini.

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

Bookmark and Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers