20 Jan 2012

NASI LIMAU PURUT


Assalammualaikum dan salam di hari jumaat buat semua
Banyak hari tak ada n3 masak-masak ni...maaflah dah musim winter ni banyak layan salji jer. Bukannya main salji sangat pun tapi suka ambil gambar jer. Memang sejak datang sini setiap kali bertukar musim saya suka ambil gambar. Tak pernah merasa jemu walaupun musim yang datang  bertukar tu sama jer.


Oklah nak ceter pasal n3 hari ni pula..nasi ni memang sedapla dan harum jer baunya... bertambah sedap bila saya makan dengan ayam sambal siam. Resepi nasi ni ambil dari dapur kak Amie yang mana Kak Amie ambil dari dapur kak Ita. Resepi asalnya dari chef Zaidah. Terima kasih pada chef Zaidah, Kak Ita dan kak Amie yang telah berkongsi resepi nasi yang sedap ni. Izinkan saya berkongsi disini pula. Nanti saya sharekan kemudian resepi ayam sambal siam tu..ok jom layan gambar nasi yang dah abis ni:D


NASI LIMAU PURUT
By : Chef Zaidah Mohd Noor
Rujukan : Buku masakan Cita Rasa Malaysia 1000 Resepi Unggul
Sumber : Kak Ita @ Masam Manis Kak Amie



Bahan-bahan:

2 sudu besar margerin
1.5 cm halia ~ kupas dan hiris

2 ulas bawang putih ~ dihiris
4 ulas bawang merah ~ dihiris
1 batang serai ~ dititik
3 helai daun limau purut
Garam secukup rasa
500 ml air
125 ml pati santan
1 sudu besar stok ayam
2 cawan beras Basmathi ~ di cuci bersih dan toskan airnya
4 titik pewarna hijau

Cara-cara:
1. Panaskan margerin di dalam periuk
2. Tumiskan bahan-bahan hiris hingga wangi
3. Masukkan serai dan daun limau purut, kacau sebentar
4. Apabila dah harum masukkan air, garam, santan, stok ayam dan beras. Kacau sedikit dan biarkan sehingga air nasi kering.
5. Apabila kering, titiskan dengan pewarna hijau. Gaul sebati dan biarkan hingga nasi masak sepenuhnya.



34 comments:

  1. Wahhh resepi ni sangat lain dari yang lain. Pertama kali dengar. Rasa tentulah belum pernah.

    Memang daun limau purut tu sangat wangi dan segar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah buat nanti kak...memang wangi jer daun limau purut ni:)

      Delete
  2. As'salam Nieza

    k.ct pagi2 ditayang nasi yang enak dengan harum daun limau purut..perghhh ni yang nak akan awal2 pagi ni...hehehe

    kena cuba juga masak ni NIeza, kot2 anak2 suka bolehlah buat nanti..Jangan main salji selalu kang selsema..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam kak CT,cubalah kak sedap tau nasi ni..ya baik kak tq atas ingatan akak yer:)

      Delete
  3. assalam nieza..nasi limau purut letak santan ye..rasa macam nasi lemak ke nieza..rasa macam nak cuba jugak ni..terima kasih nieza..

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam acik, sama tapi tak serupa..hehe selamat mencuba yer kak:)

      Delete
  4. Assalamualaikum Nieza,

    Sesungguhnya amat membuka selera hidangan ini....harum semerbak daun limau purut ni...utk kak Nur jgn lupa ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam kak nieza cayang,lama xsinggah sini,akak sihat ke..bz ajer sakng nih kak,wow nasi limau purut,gerenti harum semerbak bau..Nmpak pon dah sedap tuh..

      Delete
    2. To: Kak Nuridah
      w.salam kak Nur, ya betul tu kak best bau daun limau purut ni..ok nanti buatkan utk akak pula ya:)

      To Zaliedana:
      w.salam dik CT cyng, akak pun bz lama tak singgah sana gak..hehe sedap ni ct nanti cuba tau:)

      Delete
  5. sedapnya jika dapat main baling baling salji dengan anak anak hehe..Cm sedang ronda ronda nak cari Idea untuk masak makan tengahari kami hari ini..wah best jugak nasi limau purut ni:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bolehlah cuba masak nasi ni nanti CM..memang best:)

      Delete
  6. wah sedap nasi limau purut ni, mesti harum je bau dia. ala2 nasi beringin pun ada kan! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul tu As..memang harum mewangi jer..nasi beringin tu cam ner lak yer.lum pernah mkn lagi:)

      Delete
  7. Salam,
    Walaupun di perantauan, macam2 ada ... kuranglah sikit homesick !

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam..ya Dato..mcmx2 ada bolehlah terubat rindu sikit pada kg:)

      Delete
  8. Pagi nieza,
    macam macam nasi boleh dibuatkan ...mesti wangi ajer ada bau daun limau purut tuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat pagi kak...ya kan mcm-mcm jenis nasi ada sekrng ni.memang harum nasi ni kak:)

      Delete
  9. Assalam nieza, ooo mmg nieza tukar petak komen ya hari tu ingatkn komputer akk menggong hehe. nmpk sedap nasi limau purut tu nieza, akk kt mesia yg byk daun limau purut ni belum cuba lg, nieza dh pun buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam kak Rosa, ya kak saja tukar senang nk reply komen guna ni..hehe nanti akak cuba buat nasi ni lak yer:)

      Delete
  10. Assalamualaikum Nieza,
    terasa harum je makan nasi limau purut ni kan...sblm ni dah cuba gak, mmng sedapkan...arini akak wat nasi lemak je...masak cepat sbb ari jumaat anak2 balik cepat...nasi lemak mudah dan cepat laku...he3..

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam kak Yatie,
      akak dah buat ke tak perasan lak n3 akak...ya memang harum jer bau daun limau ni kan.nasi lemak sedap tu..lama dah nieza tak buat...;)

      Delete
  11. Assalam Nieza cayang...waaah menarik nih...nasi limau purut...aah hari tu tgk dah kat dapur Azlita, x terbuat lupaa lak..hehe.. Ni kalau makan dgn ayam shah jahan pun mst best nih.... Nnt cepat2 letak ayam sambal siam tu eks... *ayat mcm tgh rajin sgt jek ni kaaann...hahaa*

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam kak Ummi cayang, betul la kak kena ngan ayam shah jahan akak pun sodap ni..nanti akak kena wat lagi la..hehe

      Delete
  12. sedapnya gandingan nasi ngan lauk tu. ada satu lauk pun dah cukup kan. musim yang Allah bagi ni sangat istimewakan. sangat banyak kecantikan di dalamnya. tak kira la musim kat saana, atau musim kat mesia. sentiasa bersyukur. tapi kat sana lagi tentu2 cantikkk.. sebab ada salji dan ada musim luruh berdaun cantik. ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul tu izah..kita kena syukur walaupun dimana saja kita berada di bumi Allah ni. memang sedap nasi ngan lauk ayam ni izah... nanti bolehlah cuba:)

      Delete
  13. As salam nieza..sihat ke...
    ucu dtg ni nak ambik nasi limau purut boleh ke..ucu blm sarapan lagi ni...tergoda ucu tengok gandingan masak rendang tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam ucu, alhamdulillah sihat jer ..tq.alahai nk kasi pun dah abisla ucu nantila buat lagi kasi yer tak pun tunggu ucu lak buat:)

      Delete
  14. salam k nieza..sedapnye nmpak nasi ni..mesti haruuumm je satu rumah kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam sha, memang sedap dan harum jer bau daun limau ni sha..try la sha buat lak nanti:)

      Delete
  15. kak nieza teringat kat bau nasi ni masa saya masak dulu..sedapnya..makan dia je pun sedap..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Q pun dah buat yer..betul la kan kalau dah buat baru tau sedap ke tdk tapi akak memang suka bau harum daun limau ni:)

      Delete
  16. teringinlah pulak nak buat lagi nasi limau purut tu....sedapnya! makan dululah di sini ye Nieza...

    ReplyDelete
  17. memang sedapla kak amie, nk kasi pun dah abis saya pun tunggu akak buat lagi la saya tumpang lak..hehe

    ReplyDelete
  18. kalau makan dengan rendang ok tak???

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers