6 Dec 2011

Nasi Lobak Merah



Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua.
Selamat Berpuasa bagi sesiapa yang berpuasa sunat Asyura pada hari ni. Sama-samalah kita merebut kelebihan puasa di bulan yg mulia ni. Alhamdulillah terasa seronok pula bila berpuasa masa winter ni...sebab masa siang yang pendek jam 3.20ptng dah masuk waktu utk berbuka. Sejak dok sini memang saya suka gunakan kesempatan waktu mcm ni utk berpuasa. Salji dah pun start turun petang tadi...sambil makan nasi dan lauk ayam ni sambil tgk salji turun dari tingkap dapur...bila dah lama tak tgk teruja la juga.

Oklah berbalik pada n3 nasi ni saya ambil resepi dari dapur Tun Telani. Baru jer Tun n3 semalam terus terasa nak buat juga coz carrot dan brng lain memang ada. Saya pernah buat sekali nasi carrot ni masa dok kat Dhaka dulu tapi tak ingat resepinya coz zaman tu saya tak ada blog lagi. 

Resepi yg dimasak ni asalnya dari Chef Hanieliza @ Kak Liza dan maybe ramai yang telah mencuba resepi ni. Terima kasih pada kak Liza diatas resepi nasi ni dan juga semua yang telah berkongsi resepi yang best ni.Izinkan saya berkongsi disini pula yer:D



Nasi Lobak Merah
Resepi: Kak Hanieliza

Bahan
6 caw beras bathmati....basuh dan toskan (nieza buat 2 cawan beras jer)
2 caw carrot [potong dadu kecil] - nieza sagat halus
1/2 caw susu cair
8 caw air (nieza bubuh 21/2 cawan air saja utk 2 cawan beras)
1 kiub ayam knorr 
1 s/k gula
garam


Bahan Tumis
2 s/b rempah kurma
5 ulas bawang merah.]
3 ulas bawang putih ] mayang halus atau tumbuk kasar
2 cm halia ]
3 s/b minyak sapi 
2 cm kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
5 biji bunga cengkih
2 biji buah pelaga
1 tangkai daun ketumbar.....mayang
daun pandan........simpulkan


Cara
1. Panaskan minyak sapi dalam periuk Rice Cooker dan masukkan bahan tumis,bawang & halia yg dimayang dan daun pandan.
2. Bila dah wangi masukkan rempah kurma. Biarkan naik minyak.  
3. Masukkan air, garam, gula, kiub ayam knorr dan susu cair. Biarkan mendidih.
4. Masukkan beras, carrot dadu dan daun ketumbar.
5. Alihkan periuk ke dalam Rice Cooker dan biarkan masak saperti nasi biasa.
6. Hidangkan dengan ayam bakar, sup dan salad sayur

 (nieza makan dengan lauk ayam masak madu) resepi ayam akan di update nanti yer...tuan umah nk masuk beradu dulu:D


21 comments:

  1. salam nieza. menggoda betul nasi tomato pepagi ni..

    ReplyDelete
  2. salam nieza - ALLAH hu ALLAH...SubanALLAH nikmat ALLAH yg tidak terbilang Insya ALLAH masuk list dulu....

    ReplyDelete
  3. salam kak nieza-sedapnya nasi carrot.suka makan,tapi x pernah buat sendiri.nanti boleh la cuba. :)

    ReplyDelete
  4. As'salam Nieza

    wah dah winter dah ya, seronoknya bagi kita2 yang tak pernah tengok salji dan sentuh salji ni. agaknya kalau dapat peluang pegang salji macam jakun kot..hahaha. kat KL ni pun dah musim hujan, banjir sana sini. ribut pun ada juga sampai banyak pokok2 yang jadi mangsa. Kuasa Allah kena terimalah kan.

    k.ct ni dah banyak kali nak cuba buat nasi karot ni Mieza, tapi asik tertangguh jer. bila dah beli karot tu mesti kelain jer jadinya. last2 tak terbuat jugak..hihi

    ReplyDelete
  5. Kak Nieza,sy pon da ambk rcp nih klmarin kat dapo tun,igt nak wat juga arini,InsyaAllah..Nmpak sedap yg akak msk nih,uishhhh kecur dah ni kak,sob2..

    ReplyDelete
  6. Wow!!!! menggoda sungguh. Terliur akak dibuatnya.

    ReplyDelete
  7. Salam Nieza

    ishhh jeles tgk lauk & nasi ko ni Niezza!!mengancam!

    ReplyDelete
  8. semalam memang nampak tun tayang nasi nie,akak kalau nak buat kena tana seisi rumah,boleh makan ke tidak.anak2 jakun sket pat nasi canggih gini..tapi mmg nampak menyelerakan digandingkan dgn lauk camgitu.

    ReplyDelete
  9. waaa sedapnya...boleh wat berbuka harini...

    ReplyDelete
  10. waduh2...pagi2 tengok nasi karot terasa berkeroncong plak perut ni

    ReplyDelete
  11. salam k.nieza..sonoknya kalo puasa sana..heheh.nak nak dapat berbuka ngan nasi carrot yg menggoda ni:)

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum kak nieza.. hihi.. pandai gak tun menggoda org ye ;p sedapkan nasi carrot nih.. ni yg terasa mcm nk makan lagi sekali nih.

    ReplyDelete
  13. kejap jer nasi carrot dah sampai ke finland............... hehe.. sedap kan layan nasi panas2 di musim winter.. slmt berpuasa yer nieza..

    ReplyDelete
  14. sedapnya..masih terasa2 lg keenakan nya..

    ReplyDelete
  15. Salam Nieza...morning2...pepagi dah tgk nasi carrot yang cantik menawan ni...kalau dapat makan lagila bestnya...aduhai! menggoda jiwa...:)

    p/s...tq atas ucapan bithday tuk Mimi ya...:)

    ReplyDelete
  16. assalam nieza..belum pernah buat nasi lobak ni..terima kasih nieza share disini
    nieza..seronoknya puasa..cepat je berbuka nya..sekarang ni disini pun cepat..7 lebih sikit je dah buka.

    ReplyDelete
  17. selamat berpuasa dari kami juga... kalau puasa ni kan mesti otak pikir menu berbuka memacam kan... itulah nikmat berpuasa...

    ReplyDelete
  18. Slamat berpuasa k nieza..smalam sini pon turun salji tp bercampur hujan, so cair terus..huhuhu

    ReplyDelete
  19. Salam Nieza..bila tengok nasi carrot ni mata tak berkedip..asyik tenung nasik tu jer..menggamit seleraku..

    ReplyDelete
  20. nampak cun sgt2. mesti nasi lobak lbh berkhasiat dari nasi beriyani, kan.

    ReplyDelete
  21. sedappnya nasi carrot k.nieza!!! ble try ni, slalu wat xguna rempah kurma pon, hehe mesti lg ummphh

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers