13 Jul 2011

Strawberry Panacotta


Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua. Semalam dah tayang gambar jadi pekerja ladang  stroberi  dengan bawa balik hasil yang dipetik sampai 6kg tu maka hari ni nak tayang dessert dari buah stroberi tu pula la. Buah ni memang tak jemu bila makan sebab buah yg ranum merah ni memang manis makan gitu selepas disejukkan pun memang sedap.

Oklah ceter pasal dessert ni ambil resepi kat dapur Kak Nor @ Secubit Garam yang sebelum ni saya dah pernah cuba buat panacota kiwi  resepinya dan kali ni saya tukarkan resepi tu dengan buah stroberi pula...ampunnn kak...derhaka sikit...jgn marah nanti saya  bagi buah stroberi sebakul yer...:D


Source: http://Nurniezza.blogspot.com
Bahan-bahan
9gm gelatin (lebih kurang 1 sudu besar dan di lebih siket)
4 sudu besar air
2 ½ cawan susu segar/fresh milk
1/4 cawan gula
1 sudu teh vanila
Buah Strawberry ~ blend utk dijadikan puri + 3 sudu besar gula (nieza bubuh 2 sudu besar saja gula)


Cara-cara:
1. Masukkan gelatin ke dalam air dan biarkan mengembang.
2. Masukkan susu dan gula ke dalam periuk dan masak dgn api sederhana hingga susu di bahagian tepi periuk mengeluarkan buih2 kecil.
3. Padamkan api dan masukkan adunan gelatin dan kacau sehingga gelatin larut sepenuhnya.
4. Tuangkan ke dalam ramakin atau gelas yg sesuai. Boleh juga jika nak masukkan sedikit potong buah strawberry ke dalamnya.
5. Sejukkan dalam peti ais lebih kurang 5 - 6 jam.
6. Tuangkan puri strawberry  keatasnya dan bolehlah dihidangkan.


35 comments:

  1. wah ni mmg kaya ngan ichigo la...tgk color dah la...merah meyala gitew....oishii sou mai segelas akaka :D

    ReplyDelete
  2. salam nieza..wah dh wat tayangan amal..terliur sudah bila tgk ni..merah menyala..yum..yummmm..nk semangkuk

    ReplyDelete
  3. adoiii aiii sakit jiwa meronta2 nak merasa stoberi nieza...adoiii adoiii tak tahan kala merah tuuu...siap jet dah ada depan ni..tungguuu...

    ReplyDelete
  4. hamboi! bukan main merah lagi ☺☺ anyway sooo nice! mesti sweet kan?

    ReplyDelete
  5. Cantiknya.. Dan sedap sudah tentu... Nak strawberry gak.. Kat sini dah habis musim

    ReplyDelete
  6. hah ko....................

    ku pengsan..
    merah menyalanya..
    nieza..

    agak2 ada lagi taK?
    ayu nak ketuk pintu belakang umahmu...

    ReplyDelete
  7. wahhhh...ni mesti strawberi yang akak petik hari tu kan.....


    sedapppnya tengokkkkk.....

    ReplyDelete
  8. Nieza..
    Merahnya!..mesti sedapkan...

    ReplyDelete
  9. k.nor tunggu stoberi satu bakul tu ya.. tak sampai siap dia.. kita serang rumah dia kat finland hehehehe

    aduss geramnyer tengok stoberi merah menyala tu nieza ... :)

    ReplyDelete
  10. wow....dh la bleh petik fresh strawberry..bleh wat panacotta pulak tu...sedapnye...bleh sy try resepi nie nti..(^_^)

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Nieza

    dari jauh kan akak dh nampak merah gitu...cantik...kak nur suker gambar yg no.2 tu..cun gambar...stoberi nie kalau anak kak nur nampak mesti dier suruh buat....alahai...akak pulak kureng sikit pd stroberi...huhu.

    ReplyDelete
  12. salam Nieza..alamak sedapnya stoberi fresh dari ladang..tekak ni rasa nak makan stoberi la pulak tapi tengah batuk batuk ni tk boleh makan buah.

    ReplyDelete
  13. ni dah kalah resepi jus strawberi miyo =__=

    ReplyDelete
  14. Salam Nieza...apa kabor...aduhh nieza merah mata hitam ku melihat lihat stoberi tu...kecur tgknya..

    ReplyDelete
  15. wahhhh...... terliurnyer... merah menyala strawberry dia..

    ReplyDelete
  16. sedapnya nampak stroberi tu nieza..mesti manis kan?..nanti nak tumpang makan kat rumah nor bila nieza anta stroberi sebakul tu ya..:D

    ReplyDelete
  17. merah menyalanyaa buah tuu..ada lg x kak..hehee..nmpknya lpas ni kna p berladang strwbery kat tesco laa..:=)

    ReplyDelete
  18. salam nieza...gorrjes nyeerrr srtroberi dia..makan puas2 stroberi kat san ..nanti balik mesia susah mau dpt stoberi manis...
    love those salivating pics!!!! nice3x

    ReplyDelete
  19. merahnya ..... kalau kat sini pucat jer caler

    ReplyDelete
  20. wahh berbaloi petik strawberry semalam ye...cantikk sgt colour dia :)

    ReplyDelete
  21. Kenyang mata bila
    singgah kat sini :)

    ReplyDelete
  22. Tu dia !! 1st recipe dh kluar..Teringinnya nak rasa, geram betul ni..

    ReplyDelete
  23. merahnya stoberi tu...terliur tengok...

    ReplyDelete
  24. sedap2 hehehe (walau tak rasa :D)

    ReplyDelete
  25. Nieza

    lawaaaa arrr gambar pana cotta tu!cam nak capai arr segelas :)

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum nieza...
    cantiknyaaa puding tu nieza... memang cantik kejadiannya... kalau ler dpt segelas tu... alangkah bahagianya akak... :). tergoda tau...

    ReplyDelete
  27. nieza..cantiknya..merah menyala..
    kalau beli strawberry disini..memang tak dapat yang manis nieza..mesti masam.

    ReplyDelete
  28. Nieza Dear...

    Assalamualaikumwbh.....mmm pana cotta....wat ayu sliur la.....adeh...sesungguh aku berpose....muahahaha.....16 jam punye pose.....arrrghh....tgok pana cotta yang mengguda tu.....nak pinggsaaaaaaaaaaaaaan daaaaaaaaaaaaaaaaa!!!

    ReplyDelete
  29. Nieza.....menggodanya stlobeli...tak penah try menu2 cam ni...teringin gak nak buat...cuma pas tu sape lak yg nak mkn...kat rumah cuma ada 2 org...husband kak cek kurang sikit menu2 cam ni....simpan dulu lah resepi...:)

    ReplyDelete
  30. isk geram mcm nak ngap je nih! hehe.. guna buah apa2 pun boleh eh! :D

    ReplyDelete
  31. Salam kak! sangat menggugat jiwaaaaaaaaaaaaaaaa huh! sedapnyerrrrrr!!!!!!!!!!!!! suke dgn panna cotta niii mmg best mkn dgn apa2 puri pun! alahaiiiii terasa rasa kat tekak huhu..

    ReplyDelete
  32. Wah merah terang warna panna cotta Nieza tu....dgn strawberry bertenggek..rasa nak capai je gelas tu..hi..hi
    bestnya dpt petik strawberry di ladang,..fresh2 lagi...byk tu 6 kg..

    ReplyDelete
  33. waduh terliur je tngk....kalau dapat rasa ni alangkah nyamannya tekak akak ni....kaya dngn strawberrylah...jeles akak tawwww..

    ReplyDelete
  34. salam,
    amboi,merahnya makngah.lpas ni resepi apa lak yg akak akan wat yg berasaskn stoberi? ;)
    kalu xlarat nk abihkn apakata akak pos kat saya sekilo dua ;P

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers