17 Jun 2011

Udang Lemak Merah Tempe & Kacang Panjang


Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua...semoga kita semua dirahmati Allah selalu hendaknya...sedar tak sedar dah sampai hujung minggu dah kita yer dan hampir ke setengah tahun juga ni....cepatnya masa berjalan sekarang ni. Zaman semakin berubah tapi adakah kita juga akan berubah?....mudah-mudahan kita akan  berubah ke arah yang lebih lagi nanti...InsyaAllah.


Oklah ceter pasal n3 hari ni pula...masak udang lemak merah ni resepi Kak Ummi Kuantan yang asalnya kak Ummi hanya bubuh kacang panjang jer tapi bila dah sampai dapur saya ni, saya lak menambah tempe. Actually malas nak msk lainla tempe tu....masukkan sekali tapi hasilnya memang sedap. Jangan marah yer kak Ummi saya derhaka skit tapi memang sedap resepi ni...lama tak mkn msk lemak mcm ni maunya bertambah nasi...:D. Terima kasih pada Kak Ummi yang berkongsi resepi ni izinkan saya berkongsi disini pula.




Source: Ummi @ Home Sweet Home
Bahan-bahan:-
1/2 kg. udang - cuci bersih dan toskan.
4 tangkai cili padi merah *(nieza bubuh lebih)
2 tangkai cili merah *
5 biji bawang merah *
2 ulas bawang putih *
1 biji buah pelaga *
1 cm kunyit hidup * (bahan * dikisar bersama dgn sedikit air)
2 batang serai - diketuk
2 cawan santan pekat
6 urat kacang panjang - dipatahkan 2 inci
sedikit tempe dipotong ikut suka (nieza tambah)
2 keping kecil asam gelugor
garam dan gula secukup rasa
3 sudu besar minyak untuk menumis


Cara-cara :
  1. Panaskan minyak dalam periuk/kaserol. Tumis bahan kisar bersama serai hingga pecah minyak. Gunakan api perlahan.
  2. Kemudian masukkan udang dan gaul balik sekejap.
  3. Masukkan santan pekat dan asam gelugor, biar mendidih.
  4. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
  5. Akhir sekali masukkan tempe, kacang panjang dan biarkan sekejap. Jangan sampai layu. Tutup api.
  6. Hidangkan bersama nasi putih...

34 comments:

  1. Kak Nieza,
    Bulih saya jadi adik angkat
    akak kah?? Nanti hari2
    bulih makan sedap2..hehehe

    ReplyDelete
  2. aduh..
    menyelerakan..
    nieza..

    mari sini, hantar sepiring, ayu nak makan senyap2..
    hehehehe

    ReplyDelete
  3. Salam kak! tempe?????? pelik ni akak buat tempe eak? hihihi.... kita yg duk siam payah jumpa tempe kecuali kalau dekat2 dgn org indonesia mesti senang dpt tempe :D udang tu senangnyer nk makan dah siap kopek yer kak :D klu kita malas main masuk jerr :D

    ReplyDelete
  4. sedapnyer nmpk udang nieza ni...sana ada tempe gak ye..kat tmpt k'ida ada gak, kedai Indon yg jual tapi kalau goreng tak garing mcm kt M'sia..lepas tu dh tak beli.org2 kt umah pun tak brp suka tempe

    ReplyDelete
  5. assalam nieza, sedap akk tgk masakan gini, wah best ek campur ngan tempe, terliur lak akk

    ReplyDelete
  6. nieza sedapnya...layang ngan nasi atau roti mmg beshhh sgt ni

    ReplyDelete
  7. adik beradik dgn lodeh la ni ya..sedap nampak merak kuahnya..hai jika dapat kat Cm ni..habis 3 pinggan nasi tak sedar ..diri ni hehe

    ReplyDelete
  8. As'salam Nieza

    emm,,berselera jer kalau masuk sini. lauk pauk, kuih muih semuanya sedap2 jer. apa rahsia... hihihi.

    lauk2 macam ni memang sedap kan nieza :D

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Nieza,
    singgah sini buat akak laparlah..tergoda tul tngk udang tu..rasanya letak tempe lagi sedapkan bila msk mcm ni...

    ReplyDelete
  10. Kak niezaaaaa,kjamnyaaaa,tyang udanggg,sedapnyaaaaa..Mmg terliur betoi lah kak,merah jer..

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Nieza,

    sedapnya lauk lemak tu...ada kcg panjang dan tempe yg membuat terbuka selera nie....hehe...nanti kak nur nk hulur mangkuk....haha.

    ReplyDelete
  12. seleranya mkn nasiii.. sedap lyn suka la msk gulai2 merah cam ni.. mmg betambah mkn nasi...hehe

    ReplyDelete
  13. Assalam nieza..sedapnya udang..akak meang minat makan udang..masak apa pun sedap..tengok gambar yang nieza letak ni..selera sunngguh ni..mesti sedapkan..

    ReplyDelete
  14. as-salam kak
    Kak Nieza,lauk tu menyelerakan..npk sedaplah..blh masuk list..

    ReplyDelete
  15. salam nieza...aduhai nieza terliurnya akak tgk tuh....kat sana ada jual tempe juga yer nieza...kena pulak ada sambal belacan dgn masak lemak nih...telan air liur akak dibuatnya...

    ReplyDelete
  16. salam Nieza...
    kat sana ada jual tempe jugak ke?? eran ooooo.... akak balik kelantan yg satu malaysia tu pun susah nak jumpa org jual tempe...

    btw lauk mu itu mmg buat akak lapar... nak makan dah mlm pulak.. kang naik pulak berat badan ni.. hihi

    ReplyDelete
  17. Nieza.. udang tu memang menggoda saya.. kena beli gak udang nampaknya.. huhuhuhu.. suka tngok cantik la udang tu posing...:)

    ReplyDelete
  18. Aslmkm.
    Kalau masak cenggini di rumah, Kak G jer yang kena makan. Hubby & son tidak gemar.
    Itu la dulu2 Kak G rajin ajak orang makan. Now, tak terdaya rasanya.

    ReplyDelete
  19. misgee:
    boleh jer...mai kita berjiran..hehe

    ayu:
    bolehx2 nanti nieza hantar yer...:)

    ijayuji:
    tempe ada jual kat kedai aseanic sini..import mari punya tempe...hehe bolehla kan dpt juga merasa.udang tu akak kopek separuh jer kulitnya senang nk mkn.

    kak ida:
    ya ada jual kak w/pun tak sama tapi lbh kurang sama jugalah..hehe

    Kak Rosaliza:
    yer kak sedap gak bubuh tempe tu..cubalah nanti:)

    Kak Linapg:
    ya betul tu tapi kalau mkn nasi sure bertambah nasi...hehe

    ReplyDelete
  20. CM:
    ya la kot lbh kurang lodeh yer tapi saya xtra kan cili tu sebab nampak merah..suka mkn pedasx2...memang berselera tul mkn mcm ni..:)

    kak CT:
    alahai kak...tak ada rahsianya kak..kalau akak msk tu lagi best..gambar pun meletop..hehe

    kak Yatie:
    kalau lapar mai ler jamu selera..hehe ya kak memang berselera mkn ngan tempe tu.

    zaliedana:
    saja jer nk kasi ct terliur...hehe

    kak nuridah:
    w.salam kak...ya cepat-cepat hulur mangkuk tu nanti abis ni...hehe

    mama olynn:
    betulx3 memang berselerakan..:)

    ReplyDelete
  21. Acik Erna:
    ya kak memang sedap kak...2 kali bertambah nasi...hehe

    ady:
    ya sedap...selamat mencuba yer:)

    kak lieza:
    ya tempe ada jual kak...betul tu lawan ngan sambal belacan memang mabeles:)

    kak azlita:
    ya ke kak...susah ke nk jumpa tempe kat sana?agaknya tempe banyak eksport ke sini kot...hehe

    juwita:
    cepatx2 gi cari udang tu...saja kasi posing lbh sikit..hehe

    Kak DDrfauziah:
    susah juga nk masak kalau org tak gemar tu kak yer...kalau teringin tu sekali sekala bolehlah kan..:)

    ReplyDelete
  22. Assalam Nieza, waaaa menggoda tengok masakan udang dia...lg sedap la letak tempe kan...ngencess akak. Btw, thanks sudi try resepi ni dan akak tak kesah pun nak adjust ikut tekak dan bahan yg ada...yg penting tekak suka kan..kan..

    ReplyDelete
  23. perhhhh..sedapnya udang tu,..
    terliur mas nengoknya....

    ReplyDelete
  24. hmmmm..sah2 dah yilek nih..balik dulu aarrr..nnt dah masak lain jemput kita yer

    ReplyDelete
  25. Jauh juga tempe tu merantau ye... tapi akak suka tempe ni.

    ReplyDelete
  26. Udang Oh udang. sedapnyer... tapi allergic.. kempunan celalu...

    http://lautkasih.blogspot.com/2011/06/make-love-not-war-biar-betoi.html

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum nieza cayang...
    wah!! tengok udang tu mmg sungguh menyelerakan... ada tempe lg gitu... sedapnya...

    ReplyDelete
  28. Salam kak nieza,
    sedapnyer....wahhh lapar saya tgk..hehehhe

    ReplyDelete
  29. Udang besar2.

    Kak Zai pun masak gulai lemak cili api udang dicampur dengan rebung.

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum Nieza,
    Laaa byknya akak tertinggal, best best lak tu, kena belek balik satu2 ni.

    Bestnya nampak udang lemak yg Nieza masak, sungguh membangkitkan selera, rasa cam nak amik camca ceduk la.....eeee tak tahan ni.....

    ReplyDelete
  31. Aduhhhh sedapnye tengok gulai udang tu. besar2 udang helsinki nih. jeles aiiii tawww.

    ReplyDelete
  32. adoish....sedapnya udang. tak sabar tunggu adik ipar datang bawa udang

    ReplyDelete
  33. salam nieza - apa khabar lama tak jengok blog nieza....masak udang ni sedap nya....

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers