16 Jun 2011

Banana Chiffon Cake



Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua...n3 hari ni ceter pasal menu pisang lagi...lebihan pisang buat apam pisang tu ada lagi so jadilah kek chiffon pisang pula. Kek ni tersangatlah lembut macam span jer ...sedap lak tu memang tak rugi kalau nak mencubanya.  Setengah loyang pun boleh diabiskan ni...haha memang tak sedar diri makan kek ni. Terpaksalah kayuh basikal laju sikit nanti...:D 

OKlah.. tak mau celoteh panjang coz tuan umah bz sikit.....layan jerlah kek ni dulu yer....btw terima kasih kepada tuan empunya resepi dan mereka yang telah berkongsi resepi kek ni...izinkan saya berkongsi disini pula.

Resepi Asal : eggplant10
Copy : Kak HanaMas


Bahan- Bahan A :
  • 4 kuning telur
  • 20g gula
  • 50g minyak sayuran
  • 150g pisang
  • 110g tepung gandum

Bahan B :
  • 4 biji putih telur @ (160 gram)
  • 60g gula
  • 1/4 sk krim of tartar
  • Bahan C : 

  • Kismis
  • Tomato (potong nipis) - nieza tak bubuh pun 
  • Ceri Hijau Merah - potong kecil
  •  choc chips  

Cara membuatnya :
  1. Panaskan oven suhu 160.
  2. Pukul kuning telur dan gula hingga gula hancur@larut. Masukkan pula minyak dan pisang yang sudah di lenyek. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Kacau sebati dan ketepikan.
  3. Mangkuk lain, pukul putih telur, gula dan cream of tartar hingga meringue@soft peak.
  4. Ambil 1/3 adunan putih telur dan masukkan ke dalam mangkuk kuning telur tadi dan kaup balikkan menggunakan rubber spatula.
  5. Tuang adunan ke dalam mangkuk baki putih telur 2/3 tadi dan masukkan skali buah2an campuran. kaup balikkan lagi sebati. Jangan over mix yer..
  6. Tuang terus ke dalam loyang chiffon (loyang tak perlu di gris!) dan bakar selama 45min dengan suhu 160.
  7. Terbalikkan atas redai sejurus keluar dari oven. Dah sejuk baru sisipkan kek dari loyang. Potong dan hidangkan.

29 comments:

  1. Assalamualaikum Niezza

    mintak cikettt

    Wassalam

    ReplyDelete
  2. Best nye jalan jalan mancing bawak kek span pisang ni..bau harum u

    ReplyDelete
  3. wahh.. mencipon kek pisang pulak ye.. sedapnyer~

    ReplyDelete
  4. menengok aje sudah nmpk sedap..apatah kalau bleh merasanya hehehe..cantik SM yg nieza gunakan tu

    ReplyDelete
  5. Nieza...chiffon pisang pulak...ermm.nampak gebu & soft...share resepi ya..

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Nieza,

    seronoknya pergi memancing,lepas tu buat kek cifon....dh lama knur tk buat cake cifon...nk ngendeng nieza seketui la.

    ReplyDelete
  7. Saya suka makan cake..

    P/s: "Like" "Like" "Like" :)

    ReplyDelete
  8. Salam k.nieza, hamboiiii gebu sungguh aih kek ni, satu g cantikknye mould knieza tu, kaler pink lagi:)

    ReplyDelete
  9. cantik ler...kek cantik..mould kek tu pun comel..suka tgk kek niza ni...buah2 tu berselerak...tak mendap
    K'ida ada cream of tartar...nk mencipon belum ada seru...bila ntah?

    ReplyDelete
  10. assalam,
    kita pun suka buat kek pisang tapi belum mencuba tahap segebu ini...

    ReplyDelete
  11. As'salam Nieza

    patut ler ada bau2 kek pisang menusuk hidung, rupanya nieza yang masak..hihihi

    Lembut eh nieza :) I like..yummyyy

    ReplyDelete
  12. Kak Nieza,s/m pon cantik,kek pon nmpk sedap ajer..Klw dekat leh tuka2 pinggan kan,hihi..

    ReplyDelete
  13. apa apa saja tentang pisang Cm suka.Jika kek camni ampun.. 1/2 loyang sendiri makan boleh habis hihi.

    ReplyDelete
  14. Salam nieza... Bestnya nampak kek ni... Tentu sedap sebab chiffon rasa pisang.. Bestnya mancing.. Tambah ramai2

    ReplyDelete
  15. cantiknyaaaaaaa..bekas tu nieza..
    kehkeh....keknya laaagi cantk..memang best kek ni..akak pernah buat dulu tapi tak berapa nak cantik tu yg tak pernah post entri tntg kek ni..kita tuko ya nieza..tapi kali ni akak bawak roti..hehe

    ReplyDelete
  16. cantikkkkkkk.....
    nak ngendeng sepotong dua kak....
    sedappnya tengok.....
    lama dah mas tak mencipon...
    bila nak rajinn ni...

    ReplyDelete
  17. cantikkk nya...
    sure bestkan
    akak perhatikan...semua yg nieza masak semua cantik2 :)
    suka akak tengok... :)

    ReplyDelete
  18. miyo tgk kek yang akak buat comel2 la..mst sedap kan..nnt nak cari bini yang panadai msk mcm akak la.. :D

    ReplyDelete
  19. Nieza, yg keras2 tu yg sedap. hehe.. byk bahan tmbahan mesti jd lagi sedapkan!

    ReplyDelete
  20. nieza..kenapa semua yang nieza buat cantik2..gebunya...kalau jadi jiran nieza sah beruntung

    ReplyDelete
  21. salam nieza..
    akak pun dah cuba kek chiffon ni.. mmg sedap dan lembut...
    cantik acu yg nieza guna tu... geram tengok!

    ReplyDelete
  22. gerenti sedaaaapppp.... kalo dekat, nak mintak sikit..

    ReplyDelete
  23. Kakak hairan betul lihat org rajin baking-membaking. Jeles pun ada juga. Masa tengok macam nak baking tapi bila dah sampai rumah tak jadi...

    ReplyDelete
  24. Salm kak nieza!!!!! sedapnyerrrrr!!!!!! kita mmg suke bau2 pisang gini :D kek cipon ni kalau mkn mmg tak hengat dah nak abis sepruh loyang! sbb dia ringan tu yg tak sedor tu bila makan :D

    ReplyDelete
  25. Assalammualaikum Nieza,apa kabar? baru berkesempatan jln2 rumah kwn...baru selesai mengemas.
    byk entry Nieza yg akak tertinggal..nantilah pelan2 dtg tengok lagi. kek chiffon belum pernah buat lagi...nampak lembut.bekas tu yg cun...

    ReplyDelete
  26. Nice shots!KH suka tgk..akak amik pic sendiri ek (eh KH adik ke KH kakak?hehe suka2 je panggil akak.,hik)

    ReplyDelete
  27. cantik n gebusss je kek pisang chiffon nieza tu, sedapnya

    ReplyDelete
  28. uishh tertinggal ketapi ni.. kek cipon bakar dlm SM ya.. cantik tu.. licin mulus jer outcome dia.. cantiknyer nieza SM tu.. huwaaaaaaaaaaaaa... :)

    ReplyDelete
  29. cantiknya kek tu nieza... comel gitu... ^_^

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers