2 Jun 2011

Puding Tembikai


Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua. Selamat berpuasa bagi mereka yang berpuasa sunat hari ni dan juga hari esok yer.....selamat menyambut 1 Rejab bagi semua muslimin dan muslimat.....org kat Malaysia dah selamat berbuka dah yer....alhamdulillah. Saya kat sini belum berbuka lagi masih menanti lagi lbh kurang 6 jam lbh lagi.....cabaran dan dugaan yang paling lama saya rasakan berpuasa kali ni kira 1st time juga pengalaman berpuasa panjang mcm ni....melebihi 20jam. Waktu subuh tadi jam 2 pagi dan waktu maghrib pula nanti 10.35malam. Waktu nak masuk musim panas ni memang waktu siang yang panjang.


InsyaAllah...mudah-mudahan puasa sunat hari ni dapat disempurnakan dengan baik....kalau kita fikirkan nasib org yang susah tak mkn sampai 24 jam lagila teruk kan so...bagi kita yang murah dengan rezeki makanan ni haruslah beringat akan kesusahan mereka. Pengalaman semasa mr.hubby posting di Dhaka,Bangladesh dulu banyak menyedarkan dan menginsafkan diri ini kerana selalu sangat tgk kesusahan kehidupan mereka disana. Syukur juga dgn kesempatan dan peluang yg diberikan untuk melihatnya walaupun disana bukanlah tempat menarik untuk org nak pergi selalu tapi semua ada hikmahnya apabila berpeluang mengikut suami bertugas disana dulu.


Oklah ceter pasal n3 saya hari ni pula saya buat puding tembikai ni semalam lagi....tadi masa sahur sempat ler rasa sikit coz puding ni cepat sangat membeku dan mudah utk potong. Actually buat untuk juadah berbuka nanti....tgk ramai juga yang dah mencubanya so....saya pun teringin juga nak cuba...tak dapat makan tembikai makan puding ala-ala tembikai pun jadi lah yer...:D btw terima kasih yer pada semua yang telah berkongsi resepi puding yg sedap ni...izinkan saya berkongsi disini pula.


Source: Kak NoormaKak IlahjyKak LinapgAnna Qawina
Bahan-Bahan:
  • 1 paket agar2 serbuk (dalam 15gm) (sy gn agar2 serbuk 10g)
  • 2 keping roti gardenia *
  • 6 cawan air (4cwn air) 
  • 1 1/2 cawan gula (1/2 cwn gula)
  • 1/2 tin susu pekat (1/2 cwn susu pekat) *
  • 1 cawan susu cair (sy tambah) *
  • 2 sudu besar mentega
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • cincau dipotong kecil
  • sedikit pewarna hijau /merah 

Cara-Cara:
  1. Masak agar2 bersama gula dan air.Hingga agar2 dan gula hancur.
  2. Sementara itu, rendam roti dalam susu cair dan carik-carikkan.Masukkan susu cair,roti dan susu pekat manis.Blend halus
  3. Setelah agar2 dan gula hancur, masukkan bahan blend ke dalam periuk, juga masukkan esen vanilla dan mentega.Kacau hingga mendidih dan pekat sedikit.Tutup api.
  4. Ambil sedikit adunan dan warnakan hijau (sebagai kulit tembikai)sy gn 1cwn.Biar keras sedikit.
  5. Pastu sedikit lagi warna asal(sy gn 3/4cwn), curahkan di atas lapisan hijau tadi. Biar keras sedikit
  6. Adunan selebihnya diwarnakan merah, curahkan diatas lapisan putih/warna asal tadi. Taburkan potongan cincau tadi sebagai biji tembikaiBiar sejuk.Simpan ke dalam peti sejuk.


51 comments:

  1. Cantiknya....nak rasa!!!
    :D

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Nieza,

    Waduh cantiknya puding tembikai tu...terguder akak tengok nie...kak nur cop dulu ya...nah ni pinggan kosong knur,tolong isi ya Nieza? Kak Nur buat muker sardine aje tau!

    ReplyDelete
  3. ni yang jeles nieeee cantek nyerrr... tahniah menjadi... buat hantaran pun cantek kan nieza... dulu org buat guna putih telur siap guna bekas bulat kulit dia kita sapu warna ijau.. kak pun pernah buat sekali menjadi juga tapi leceh.. tapi resepi ni lagi senang kan...hehe nak mudah jer..

    ReplyDelete
  4. assalam nieza..cantik dan menarik betul puding ni..tengok gambar pun akak dah terpikat..belum makan lagi tu..nak ambik resepi jugak ye nieza..terima kasih..

    ReplyDelete
  5. Ya Allah...niezza oiii cantik sangat la puding neh..sebiji seghopa buah temikai laaa...aduiii....cepat2 akak copy n save resepi neh..tq niezza..

    huhuhu..cantekkkkk

    ReplyDelete
  6. as-salam kak
    cantiknye puding tembikai tu..menarik lah...

    ReplyDelete
  7. Assalam nieza..cantiknya puding tembikai tu..selamat berpuasa n berbuka ya nieza

    ReplyDelete
  8. selamat berpuasa Nieza... semuga dipermudahkan wpun masa berpuasa yg sangat panjang

    terliur kak rose tengok puding tembikai yg cantik tu. hissshhh geram jerk!

    ReplyDelete
  9. Wah..colourful..
    Tarik minat mau makan nie.. :)

    ReplyDelete
  10. selamat berpuasa nieza...
    tergoda sungguh akak tengok puding tembikai ni..
    warnanyer cantik sangat.. adoiii... macam nak buat aje...

    ReplyDelete
  11. As'salam Nieza...selamat berbuka buat nieza. sabar ya menanti waktu berbuka tu. sesungguh nya kesabaran org2 berpuasa banyak pahalanya.

    cantik betul puding ni nieza, kak ct pun amat tertarik nak mencuba kalau buat untuk orang datang pun sangat sesuai. simpan dulu resipi lah ya :D macehhhhh :DD

    ReplyDelete
  12. cantiknyer nieza... cun melecun.. gambo pun makin cantik.. tak merah2 cam dulu :)

    ReplyDelete
  13. rasa nak mencuba resipi ni, nampak begitu menggoda sekali..

    kak aya pun berpuasa hari ni, bukan puasa sunat tapi puasa ganti

    ReplyDelete
  14. Salam Nieza,
    Selamat berpuasa dan berbuka... geramnya nengok puding tu... sedap jer nampak...

    ReplyDelete
  15. cantikkknya puding k.nieza niii, tringin mkn tembikai, klu kat mesia dpt yg besar, juicy & manissss, letak dlm peti sejuk pastu mkn time panas terik kat luar tu.. huuuhhhishh mantap! hehehe, nak tanya k.nieza beli cincau kat kedai asean ke? lyn klu bln posa kna ada cincau, adoi memcm la tringin..ishh

    ReplyDelete
  16. cantiknya puding Nieza ni..huhu..hajat nak wat lg & bg lulus 100% lak..haritu ada terkehel tang kulit tembikai tu..hahaha...
    selamat Berbuka..:)

    ReplyDelete
  17. Nieza....apasaiii lawooo sangat puding mu itewwww...tiiirrguda akak taaauuu...harus kena buat gak nih..!

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum Nieza,
    Selamat berpuasa ya...moga di permudahkan segalanya...cantiknya puding tembikai ni...arini akak wat gak..tapi tak n3 lagi...lehlah kita makan sama2 nanti ya....

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum Nieza

    selamat berpuasa 1 Rejab

    Wassalam

    ReplyDelete
  20. waktu akak kecil...akak suka sgt puding tembikai ni...
    dah lama tak makan :)

    ReplyDelete
  21. me too...nak wa gak..memang nampak mcm tembikai..sebijik...

    ReplyDelete
  22. salam 1 Rejab ye sis...

    u know what sis, asal aii bukak blog nie aje mesti terlopong tengok makanan yg superyummylicious tu semua...arghh, tertekan2x...;-)

    ReplyDelete
  23. assalammualaikum nieza...

    Makkk aiiii niezaaaaa...tergoda sungguh dgn puding nihhhh...cantiknya nieza...rasa pun mesti sedap tuh...fuhhhh...kalau meniaga kat sana nih mesti laku nihhhh...hehehe

    ReplyDelete
  24. Salam kak nieza! cantek dan tertarik! nak buat nak buat jugak!! tp step dia tu mcm malas pulak, sbb byk kaler niiii :D mesti sedap kan kak kalau mkn sejuk2 :D

    ReplyDelete
  25. waa..dah sampai sini dah puding ni... lawa..geram tengok! bil la nak buat ni.. dah lama ngidam heheheh...

    ReplyDelete
  26. Nieza...cantikk...nanti kak noor nk try juga..simpan resepi dulu ya...selamat berpuasa & berbuka.

    ReplyDelete
  27. Wah cantik betul puding Nieza ni, gambar pun bertambah cun, macam nak ngap aje..

    ReplyDelete
  28. Kak Nieza,mmg cantik sgt2..Pic pong cantik..Selamat berpuasa yer kak..Eh akak kalo blk pg nanti jgn lupa singgah teratak sy yg xseberapa nih kak yer..Sebenarnya malu sesangat nak pelawa akak,yerla rumah buruk ajer kak..

    ReplyDelete
  29. salam nieza...slmt berpuasa...
    cantik betul puding nieza ni..terguda akak dibuatnya...kemas je potongan nya..kalau berpuasa mmg puding sejuk2 jd idaman dihati..

    ReplyDelete
  30. selamat berpuasa Nieza dan selamat berbuka.Cantik sungguk kaler puding tembikai ni.anak anak mesti suka.

    ReplyDelete
  31. Cantiknya Yang oiii.... geram tgk gemunya tu..

    ReplyDelete
  32. cun la puding tembikai nieza ni...mesti sedap dan sejuk ja bila masuk tekak...rajin nieza lapis melapis....

    ReplyDelete
  33. meleleh ayaq lioq tgk...ayu mmg hantu dessert selalu try mcm2...nie pow ok gak tapy masalahnya cincau kat cini x der jual la...tue akak buat homemade cincau ke? or ada idea x nak ganti cincau tue ek?

    ReplyDelete
  34. selamat berpuasa rejab utk nieza n en hb.. btuah dpt rasa pgalaman bpuasa di negara orang.. bbuka dgn puding yg cantik ni.. tentu hilang letih perpuasa.. akk tgok pun rasa nak terkam jer..

    ReplyDelete
  35. rasa sayang nak makan sbb cantik sgt... tapi gerenti sedap ni kan..

    ReplyDelete
  36. cantiknya puding ni. dah lama dah berkenan tapi tak terbuat2 lagi. cantik

    ReplyDelete
  37. hoooo...lawa..lawa..lawa... sedap... meh sepotong !!

    ReplyDelete
  38. Cantiklah nieza.... kalau buat masa birthday anak-anak mesti mereka suka. Cerah.....

    ReplyDelete
  39. cun cun..puding tembikai yg cun, gamba yg cun dan bunga tulips yg blur kat blakang tuh pon cun..hihihi

    ReplyDelete
  40. Salam Nieza..Selamat Berpuasa..Wahhh panjang yaaa waktunya...

    Amboiiii...Makin laku yaaa puding tembikai ni sekarang..Kat mana2 pun ada duk buat tayangan...Psssttttt....meriahnya biji tembikai dia....

    ReplyDelete
  41. cantiknye puding ni kak...sure sedap kannn...

    ReplyDelete
  42. cantiknya puding tembikai dier..

    ReplyDelete
  43. Salam Nieza,
    Lidah kelu tak dapat nak berkata kata....tersangatla cantiknya puding Nieza, tembikai original pun kalah dah ni......

    ReplyDelete
  44. sure nieza dgn kak yatie sama2 satu kepala..
    hahahha.. puding sama ko.....selamat berpuasa ya

    ReplyDelete
  45. wow bestnye puding ni.. boleh cuba try test nanti ni.. thanks for the recipe kak nieza ;)

    ReplyDelete
  46. nieza.... akak tergoda lagiii... sungguh cantik puding tembikai tu.. akak jer yg lom buat2 lg.. huuhuuu...

    ReplyDelete
  47. mak aih, cantiknya puding ni. sayang nk makan. sane mudah dpt cincau yer? :)

    ReplyDelete
  48. salam.. minta resepi yer :)
    http://littleputeri.blogspot.com/

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers