24 May 2011

Talam Nangka

Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua....baru berkesempatan nak share kuih talam yang dibuat pada hari ahad lepas ni. Kuih talam nangka ni saya buat masa makan-makan ngan kawan-kawan yag datang umah...dah abis dah pun....jamu mata jer lah yer..:D Rasanya dah ramai dah kwn-kwn blogger yang mencuba kuih talam nangka ni kan...saya jer ketinggalan sokmo... actually dah lama simpan resepi ni tapi baru ni jer berkesempatan nak buat.


Btw, terima kasih yer pada Kak Yatie yang berkongsi resepi kuih ni.... Saya pun macam akak juga suka kuih tradisional kita. Menurut ceter mak saya dulu, arwah tok (nenek) saya memang pandai buat kuih talam-talam ni...selalu malam jumaat arwah tok akan buat 2 loyang kuih talam untuk sedekah kat surau depan umah...tapi tu la saya tak sempat nak belajar ngan arwah tok...arwah meninggal dunia semasa saya berusia 2 thn. Cuma belajar sendiri jer lah dengan resepi yang dikongsi disini. So..izinkan saya berkongsi disini pula resepi yang simple dan sedap ni. Abaikan rupa potongan saya yang sememeh tu yer...susah juga nk potong coz ada cincangan nangka tu...apapun layan jer lah...:D


Bahan-Bahan Lapisan bawah 
  • 1 cawan nangka- di cincang
  • 1 cawan tepung beras
  • 3 s/b tepung jagung
  • 3/4 cawan gula pasir
  • 3 cawan santan cair
  • 2 helai daun pandan
  • sedikit garam

Cara menyediakan lapisan bawah.
  1. Panaskan kukusan, lapiskan plastik dan sapukan minyak pada loyang 8 inci bulat/ 4 segi..
  2. Satukan tpng beras, tpng jagung, gula, garam dan santan cair dan kacau rata...tapiskan.
  3. Masak adunan sebentar sehingga nampak naik wap, masukkan sekali daun pandan supaya wangi....
  4. Masukkan nangka yg di cincang...kacau lagi hingga nangka dan adunan sebati.( keluarkan daun pandan tadi, barulah tuang adunan ke dlm loyang)
  5. Tuangkan adunan kedalam loyang, ratakan dan kukus selama 20 minit.

Lapisan Atas - 
  • 1/2 cawan tepung beras
  • 4 s/b tpng jagung
  • 3 cawan santan pekat
  • 1 s/k garam
  • 2 s/b gula pasir
  • 2 helai daun pandan
  • pewarna oren (terpulang pada selera masing2)
Cara menyediakan lapisan atas
  1. Gaulkan semua bahan utk lapisan atas dan tapiskan.
  2. Masakkan sebentar adunan ni diatas api yg sederhana perlahan...masukkan sekali daun pandan... sentiasa kacau supaya adunan ni tidak berketul2.(adunan berwap saja...)
  3. Bila adunan lapisan bawah telah masak, cakarkan sikit dgn garfu dan tuangkan adunan oren atas permukaan nangka tadi...(keluarkan dulu daun pandan tadi..)
  4. Kukus lagi selama 20 minit.
  5. Kuih hendaklah benar2 sejuk barulah di potong dan hidangkan.

26 comments:

  1. cantik kalernya:)terbayang bayang bau nangkanya...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Nieza,

    betul kata CM,kaler cantik...belum lagi rasa..pasti sedap kan Nieza..utk kak nur boleh ketepikan tak??

    ReplyDelete
  3. sedapnya nieza..akak tak pernah mkn lagi ni..byknya nieza wat,utk gader2 ker?

    ReplyDelete
  4. Cantiknya Talam Nangka ni Nieza...mesti sedap ni kan...
    kaler oren tu ceria je....

    ReplyDelete
  5. sedap tu...
    tak pernah buat kuih tu...

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum nieza...
    aduh!! cantik sungguh talam nangka tu nieza.. pandai nieza buat.. akak nie suka makan tp buat x berapa reti.. nnt nk try tp kena tunggu nangka dulu.. hehehe... jarang nmpk nangka.. hehehee

    ReplyDelete
  7. Salam Nieza. Selamat kembali dari mengerjakan umrah yer...

    Rajinlah awak nih. Talam nangka yg npk menarik. Rugi saya takleh makan nangka, allergik angin.

    ReplyDelete
  8. kakkkk...
    dasyat kelihatanye...posing mmg cantik la talam akk tu...yummm

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum....

    Dah lama kita tak wat talam nangka ni..warna oren nya gitu...

    ReplyDelete
  10. sedapnyaa & cantik menyerlah kaler oren tu.. hehe k.nieza ni pandai la wat kuih talam, semu nampak sedap2:)).. k.nieza, kedai asean ada jual nangka ka? tringin lak nak makan..huhu, durian pun xdapat merasa g..iskk

    ReplyDelete
  11. Sedapnya Nieza...dah terbau-bau ni...

    ReplyDelete
  12. fuiyooo...orennyer makngah..hehe!! uish..mmg menggoda tau nieza nih.. nk minta dh abih pulokk!!

    ReplyDelete
  13. cantiknya kuih dan cantiknya gambar...menyelerakan sungguh...sedapkan kuih ni, harum je bau nangka tu..

    ReplyDelete
  14. colournya cantik..
    walaupun nieza cakak potongannya kurang rapi, tapi tetap menarik :)

    ReplyDelete
  15. nieza,
    lepas ni bila datang mood nak menalam, kompem guna resepi kat blog u. cantik!

    ReplyDelete
  16. Salam Nieza...
    Cantik warna talam nangka Nieza. Kak Hawa pun dah buat tapi gunakan acuan lompang jer..mmg sedap kan :P

    ReplyDelete
  17. Mengancam sungguh warnanya dan pastinya sedap....

    ReplyDelete
  18. cantik colour nye.. mewah gitu

    ReplyDelete
  19. talam nangka yang paling sedappp...
    mas suka......
    cantik caler talam tu...menawan...

    ReplyDelete
  20. Salam Nieza,
    Cantik hasil kerastangan Nieza, kombinasi warna yang cun. Akak suka tengok majlis kat bawah tu...... especially tang makanannya....rajin sungguh Nieza buat semua tu, superwoman la Nieza ni

    ReplyDelete
  21. banyaknye menu bersantan..bln dpn tambah stok santan kotak nih..hihi...saya mmg takut nak buat kuih talam..tp makan tak takut lak..pelik..heee

    ReplyDelete
  22. Nieza kata Nieza ketingggalan??? Akak lagilah tak pnah buat kuih talam nangka ni, huhuhu. Nmpk cantik jer kaler dia, ngancam sungguhlaaa..

    ReplyDelete
  23. salam nieza...
    Nieza ni mmg seorang yg rajin masak2 dan menjamu kawan2...syukur rezeki yg dilimpahi...
    npk sedap2 menu terhidang dibwh tu...cantik dan mmg berseri sri muka nangka..dh tentu sedap banget...

    ReplyDelete
  24. org kat malaysia yg byk nangka tak buat2 lagi huhuhuu sedih2..mmg cantek....

    ReplyDelete
  25. kuih tradisional mmg feveret sangat2... tapi nak membuatnya tu yg agak sakit... kalo dekat boleh mintak sikit... hehehe...

    ReplyDelete
  26. cantik warna oren yang nieza gunakan nilah..kecur balik akak tengok ..heheh..rasa macam nak buat lagi..

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers