23 May 2011

Picnic on 21st May 2011

Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua.....semoga semuanya didalam lindungan Allah SWT hendaknya. Alhamdulillah keletihan balik umrah yang dirasai semakin baik setelah 5 hari dapat berehat yang cukup dan setelah bermalas-malasan dirumah saya pun keluarlah hari sabtu yang lepas....ambil angin luar pula.Dah puas bertapa kat umah kan. Kebetulan sehari sebelum tu dpt msg dari kawan-kawan kat sini ajak berpicnic.

so.....join jer lah.... Setelah hampir 6 bln berada dalam sejuk beku,  masa dan saat ni ler yang ditunggu-tunggu...seronok cuaca sekrang ni semakin cerah...walaupun suhu tak menentu juga masa spring ni. Kekadang suhu panas kekadang sejuk  tapi semakin hari nampaknya semakin cerah dah... sekarang ni sampai jam 10-11 malam masih ada matahari lagi dan 3-4am dah siang dan cerah. Waktu sekrang siang yang panjang dan mlm yang pendek ni memang susah nak tido pun tapi itulah kejadian alam yang Allah kurniakan yang mana kita tak rasai di negara kita Malaysia...syukur dapat merasai pengalaman ini.....actually dah musim ke-2 dah saya rasa spring/summer time in Finland ni...alhamdulillah dah boleh sesuaikan diri dah sekarang ni.

Ok ceter pasal n3 hari ni...kebetulan ada seorang kwn yang belajar PHD kat sini nak cari sampling ikan kecil-kecil utk research work dia...so...dia minta bantuan we all untuk membantunya cari ikan kecil tu dan we all pun ambil kesempatan untuk berpicnic sama lah.Peralatan jala tu semua dari universiti dia kat sini. Tempat  we all berpicnic kat area Helsinki juga. Memang cantik,aman dan sunyi tempat ni...sungguh indah ciptaan Allah...terasa begitu mendamaikan. Oklah jom layan gambar kat bawah jer lah yer..

Acara makan-makan pun bermula..:D

Macam-macam menu ada....nasi goreng, mee goreng, bihun goreng, ayam goreng, kuih karipap, kuih apam, kuih sagu, sandwich gulung, keropok goreng, air sirap dan buah pisang.



dah kenyang makan melepak pula....



misi mencari ikan kecil-kecil telah mendapat hasilnya....


ni ler kuih apam yang saya bawakan ke sana...

Permandangan yang indah...Subhanallah..









seronok budak-budak dapat bermain air tapi cuaca agak sejuk dengan angin yang bertiup....temp hari ni dalam 12 degree celsius...maybe masa summer nanti sesuaila untuk mandi...



 Malaysian  yang datang....



Bercerita sekadar berkongsi pengalaman di rantauan orang....dan  untuk simpanan kenangan saya saja.....beginilah aktiviti org merantau di negara 4 musim ni....bila dah abis musim winter masuklah musim spring/ bunga dan kemudian summer/musim panas yang sangatlah dinantikan oleh semua ....kerana pada musim ni amatlah sesuai untuk membuat aktiviti di luar rumah ni.

So...dah abis acara menagkap ikan dan makan-makan we all pun balikla kerumah....insyaAllah jika ada kesempatan akan dirancangkan lagi untuk aktiviti luar yang seterusnya pula nanti.

11 comments:

  1. Seronoknya nieza! makan2 beramai2 bersantai kan?

    ReplyDelete
  2. Bestnya..bila la kita nak merasa 4 musim tu..yg ada kat sini musim tengkujuh dan musim panas..huh huh...

    ReplyDelete
  3. as salam...

    subhanallah seronok tgk acara piknik dan pemandangan disana...untung dpt merasai suasana berbeza di malaysia kan.

    ReplyDelete
  4. Kak Nieza,
    Bertuahnya akak..
    Saya tumpang bertuah
    dapat nengok gamabar akak
    yang lawa2 semuanya :)

    ReplyDelete
  5. memang jaja tak pernah jemu kalau tgk gambar2 kat blog niza ni....

    ReplyDelete
  6. assalam nieza..seronoknya..ada masa berkelah dan dapat menangkap ikan lagi tu..

    ReplyDelete
  7. seronok bleh gader2 outing sambil mkn2..kat sna musim bunga masih sejuk eh..tgk suma paket winter coat lagi

    ReplyDelete
  8. dapat ikan banyak ke nieza?
    bestnyaaa...

    ReplyDelete
  9. waa bestnya tangkap2 ikan kecil, menu pun sodap2, alhamdulillah musim yg dinanti2 da tiba, nnti jgn lupa amik pic bunga2 segar yea:)

    ReplyDelete
  10. 2 hari lepas tgok pic ni kat umah eira malik..gambar nieza ada.. pagi ni kat umah nieza pula...seronoknya main jala .. kak ilah suka.. masa kecik2 di kedah tok wan bawa naik perahu tangkap ikan pakai pukat buat pekasammmmm..

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Nieza,

    amboi seronoknya berpicnic...makan beramai2....hilang rasa stress ya!

    Cantik pemandangan disana...

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

Bookmark and Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers