23 May 2011

Apam Mentega


Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua....lamanya tak n3 masak-masak yer...menu kat dapur kawan-kawan pun dah banyak saya tertinggal....dan tak terkejar dah dibuatnya tapi tak apalah tak ada apa yang nak dikejar pun saya hanya sekadar berkongsi dan mengisi masa lapang saja kalau tak ada masa lapang apakan daya saya kan....apa pun terima kasih diatas sokongan semua...insyaAllah jika ada masa terluang akan saya merempit untuk bw juga nanti. Actually....bukannya tak masak tapi tak berkesempatan nak n3 pun....bz sokmo....dah blk bercuti tu saya layan mood bermalas-malasan dulu la ...tapi kalau dilayan lagi menjadi pulak kan..so...tak boleh lama-lama sgt layan...nak makan punya pasal kena lawan jugalah virus malas tu ..:D 

Syukur alhamdulillah keletihan yang dirasai sejak balik umrah pun semakin baik....dah dapat rehat yang secukupnya so...kembali semula dengan rutin harian seperti biasa. Ceter pasal n3 hari ni pulak...apam ni saya buat masa hari sabtu lepas...bawa masa berpicnic dgn kawan-kawan kat sini...sedap dan gebus apam ni...dah lama simpan resepi ni tapi baru kesempatan nak cuba....btw terima kasih yer pada Kak Sofea diatas perkongsian resepi apam ni...izinkan saya berkongsi disini pula.

Bahan-bahan ( +-50 biji )

  • (A) 
  • Bahan2 utk gula hangus:-
  • 11/2 cawan gula pasir
  • 1 cawan air
  • 250 gm mentega
  • (B)
  • 1 cawan gula castor 
  • 4 biji telur
  • 3 cawan tepung gandum ayak besama
  • 2 sudu teh soda bikarbonate
  • 1 tin susu cair
  • 1 sudu teh esen vanila

Cara-cara

  1. cara buat gula hangus: masukkan gula dlm periuk,masak dgn api perlahan hingga gula larut dan berwarna perang.
  2. padamkan api dan masukkan air.nyalakan semula api dan kacau hingga semua larut dan masukkan mentega,kacau rata dan ketepikan.
  3. Putar gula, telur dan esen vanila hingga kembang dan masukkan gula hangus yg masih panas tadi.
  4. kemudian masukkan susu selang selikan dgn tepung.gaul semua hingga sebati.
  5. perap selama 1/2 jam.
  6. panaskan pengukus dan acuan lompang.tuangkan adunan ke dlm acuan.adunan ni jika dituang penuh kedlm acuan pun x mengapa sbb semasa masak dia x akan melimpah.
  7. Jika guna acuan lompang kukus selama lebih kurang 15 min - 20 min.tutup pengukus dgn kain supaya wap tidak jatuh ke bawah.
  8. selamat mencuba..

27 comments:

  1. assalam nieza..dah hilang letih ye..dah siap masak apam ni..
    apam mentega akak belum pernah buat.
    biasanya apam gula merah atau pun apam eno je yang akak buat..

    ReplyDelete
  2. Assalam Nieza... mesti dah cukup rehat ni... dah keluar apam yang menarik dan menyelerakan ni...

    ReplyDelete
  3. Salam Nieza...

    Cun betul apam tu..gebu gebu..sekali ngap best tu...kalau kita piknik pun nak wat apam ni gak

    ReplyDelete
  4. cantik gambarr.. apam ni mmg best.. saya mg suke

    ReplyDelete
  5. salam Nieza..lamanya tak singgah ke rumah Nieza ni.Apa khabar sihat?ada lagi tak kurma orang balik Umrah hehe.
    cantiknya apam ni...boleh cuba nanti.

    ReplyDelete
  6. ucap kat sini pula..tq2 nieza sbb mencuba resepi apam mentega..mkn panas2 mmg best kan! :)

    ReplyDelete
  7. dah start masak ye nieza.
    bestnya dan cantikkk sangat

    ReplyDelete
  8. wah!

    walau masih dalam mood di tanak suci..
    nieza masih sempat nak buat kuih bagai..

    mmg nampak lembut... menyelerakan

    PS: manis tak??

    ReplyDelete
  9. kak nieza...
    lembut gebunya tengok apam tu.....
    comeiii...

    ReplyDelete
  10. salam kak
    cantik gambar, cantik apam...nampak sgt sedap...hehehehe

    ReplyDelete
  11. Nieza..cantik sangat apam mentega tu...rasa2 nk buat pun mudah..dh mula kedapur ya..?

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum Nieza,
    Nmpk cantik dan gebu betullah apam mentega ni...geram je tngk..kalau depan mata ni dah kena NGAPPPP dngn akak...kegemaran akak ni kuih2 apam..

    ReplyDelete
  13. Salam Nieza....wahhhh dah start enjen yer nieza...cantiknya apam ni nieza..dah sampai finland dah..akak juga yg tak trerbuat buat...

    ReplyDelete
  14. Assalam kak nieza,aii dah ke dapo semula yer,hehe..Nih yg best nih,leh tgkmcm2 yg sedap2 yg akak masak..sedapnye apam..Nmpak gebu n cantik jer kak..Bestnyer pegi picnic kat bawah nun..

    ReplyDelete
  15. salam k.nieza, mmm sedap gebu nampak apam ni, klu pe2 kaitan gan mentega ni lyn cukup bekenan, haishh tu takut nak nek scale...haha

    ReplyDelete
  16. salam nieza..wah seronoknye tgk berpicnic mcm ni..makanan menyelerakan dan sedap bila mkn berebut2 masa ni..view pun cantik sekali...
    apam mentega nieza ni cantik betul kejadian nye..npk lembut dan halus je..

    ReplyDelete
  17. Makanan sedap dan cantik dah mula mewarnai blog Nieza semula hehe...

    ReplyDelete
  18. Nieza

    cantek kejadian apam tu...nanti akak nak wat gak...cilok resepi dulu naaa...macehhh... :)

    ReplyDelete
  19. selamat kembali nieza..akak pun baru sempat nak menyinggah ni

    ReplyDelete
  20. wah nieza, dah stat enjin ni mesti laju je nnti kuor macam2 resepi... selamat kembali masak memasak ya...

    ReplyDelete
  21. Assalam nieza..cantiknya apam mentega tu..gebu nampak...dah hilang penat ke siap msk2 apam, nberkelah lg heheh

    ReplyDelete
  22. Salam Nieza, selamat bersiaran kembali. Seronokkan berada di sana, ketenagan yang susah nak describe. Kak suka ke sana masa Ramadan, dengar cerita Nieza, rasa nak pergi lagi. Insyallah.. ada rezeki tahun ini ke sana lagi.

    ReplyDelete
  23. Assalam Nieza...
    Mengapam yer.. apam klu makan panas2 pekena pulak ngan kopiO.. sedap kann nieza..

    ReplyDelete
  24. salam nieza. subhanallah..cantik mulus nampak apam tu...
    best ye piknik bawah cahaya matahari, walaupun bawah matahari tapi tak panas terik ye Nieza? syoknya nyaman gitu...

    ReplyDelete
  25. salam nieza - dh lama tak masak2 kan wah gebu nya apam nya tu

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum nieza...
    wah rindu nak tgk masakan nieza... n apam nie nmpk cantik n sedap... cam nak ambik jer sebiji 2.. hehehe

    ReplyDelete
  27. Salam Nieza....pekabo...sihat2 selalu ya...lama jugak tak menyinggah kesini...tuan rumah pun lama tak nampak....

    Dtg jenjalan ada apam gebu menggebu kat sini...cantik dan kemas je apam yg NIeza buat...rasanya mesti sedap nikan...:)

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers