31 May 2011

Donut Kentang Fatmah


Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua. Lambat sikit n3 donut ni....actually buatnya pepagi waktu sini lagi.....pepagi tadi dah ternampak kat dapur kat Kak Yatie terusla buat. Time tu org kat Malaysia dah sibuk nak bf....org kat sini terliur jer nengoknya tapi jam baru 3am nak join pun awal sangat  la pulak...:D


 Dah bangun subuh tu tak boleh nak  sambung tido balik tu yang terawal pulak bw tadi. Actually...subuh kat sini dah semakin awal sekarang ni kul 2.10pagi dah subuh dan isyak pula kul 11.45malam....memang menguji tahap kesabaran juga. Kekadang tu tak tido lepas solat isyak tunggu sekejap pas subuh baru tido. Pukul 4am dah cerah lagi ler tak boleh tido...pening kepala juga dibuatnya...nanti summer bln dpn lagi ler cepat siangnya. Macam ni ler cuaca di negara 4 musim....kalau kat Malaysia sama jer waktunya kan. So...layan donut jer lah hari ni....banyak juga dapat ni walaupun saya hanya buat setgh drp adunan ni....kalau buat satu adunan lagi ler banyak ni.




Ramai dah yang mencuba buat donut ni kan...memang tak rugi kalau nak mencubanya hasilnya memang mabeles dan terbaik....lembut dan gebus jer.....terima kasih pada semua yang telah berkongsi resepi ni...izinkan saya berkongsi disini pula....hari ni mood terajin sikit ambil gambar....layan jer lah yer..:D



Resepi: Pn Fatmah Bahlawan  
 Source: Izah, MasKak Yatie
Bahan-bahan
  • 500 gr tepung terigu protein tinggi *saya guna gandum
  • 50 gr susu tepung
  • 11 gr ragi instant
  • 200 gr kentang, kukus, haluskan dan dinginkan
  • 100 gr gula psir
  • 75 gr mentega *saya guna marjerin
  • ½ sdt garam
  • 4 btr kuning telur
  • 100 ml air dingin *air sejuk dari peti ais


Cara-cara

Dalam mangkuk besar, campur tepung gandum, gula, susu tepung, ragi instant, aduk rata, masukkan kentang halus ,tuang telur dan air dingin, uli hingga rata dan setengah kalis.
Masukkan mentega dan garam, uli terus hingga kalis elastis. Istirahatkan 15 menit.
Bagi adonan masing-masing 50 gr, bulatkan. Diamkan 20 menit, hingga mengembang.
Lubangi tengahnya, menjadi bentuk donat, segera goreng sampai kuning kecoklatan.
Angkat, tiriskan. Taburi gula donat, atau hias dengan coklat. 




30 comments:

  1. FUYOOO...meleleh coklat tu....tak manis sangat ker?

    ReplyDelete
  2. alolo comey giler conut...kaya ngan coklat plak tue...yummy *____*

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Nieza,
    waduh tergoda akak dngn donutmu yg menawan....akak malas nak salut coklat..main tabur gula je...mmng sedapkan donut ni.lembut jek...

    ReplyDelete
  4. salam kak
    tergoda betul tgk...siap choc drizzle..yummy

    ReplyDelete
  5. waaa...manyak chantek itu donut...heheh

    ReplyDelete
  6. Salam kak nieza! kenapalah kita malas sgt nak buat2 donut yg ada leleh2 cekelat niii ya??? sbb malas nak mencairkan dia tuu hihihi malas nak basuh mangkuk byk2 alasan tak leh pakai langsunhg!

    ReplyDelete
  7. Tergoda tgk donut salur coklat ni! Cantik betul....

    ReplyDelete
  8. nieza... cantiknya donat nak mkn pun sayang nih...akak ni masih berkira2 bila la nak buat nih.. tgk ramai yg dah cuba..tp tulakan virus M mengatasi segalanya.. alahai...

    ReplyDelete
  9. Assalam Nieza...rindu lama sikit x jenguk Nieza....donut tu menggoda sungguh toppingnya tuh...kalau anak2 akak nampak nih...sah2 laaa penderaan akan bermula ke atas maknya yg x cukup masa selalu ni..hehe

    ReplyDelete
  10. Kak nieza,
    donut nih mmg terbaik kan,sy pong wat juga arituh,versi letak freshcream +isi doyan.mmg sedappp yg amat..Donut nih semalaman pong mmg stil lembut sgt..Akak,xbgi donut pong xpa,bgi coklat yg duk inteprem tuh dah la..

    ReplyDelete
  11. saya cukup jeles tengok org buat donut gebu je sb saya buat selalunya tak menjadi, kerasss

    ReplyDelete
  12. x pernah buat donat..sbb mmg x rajen haha..nak sikit boleh?

    ReplyDelete
  13. salam nieza
    baru hari ni akak sempat nak jenguk rumah nieza.semalam sibuk sikit..dah lama betul akak tak buat donut..dua tiga hari ni penyakit malas sudah mula menular balik...

    ReplyDelete
  14. daku peminat coklat..............

    mabeles ko... nieza, bila nak balik malaysia. nak rasa air tanganmu...
    hehehe

    ReplyDelete
  15. cantiknya donut ni...
    berwarna warni

    ReplyDelete
  16. cantiknya donut ni...ni kalau anak2 fiza gerenti suka ni...=)

    ReplyDelete
  17. Assalamalaikum Nieza...kepinginnya nak mkn donut coklat mcm ni! bestnye kalau kat depan mata, leh akak ngap je mlm ni..cantik la potongan kuih sagu kat bwh tu..kuih tu pun akak teringin jugak nk mkn :)

    ReplyDelete
  18. memang pon kak nieza saya pon kengkadang penin sbb tak cukup tido..gini la kan nak buat camne..dah merasa dok negara orang kene la terima seadanya..hihihi

    ReplyDelete
  19. tu dia.... comel banga donut berendam coklat nih. hehe.. nice shoot!! i likee

    ReplyDelete
  20. mas suka donut ni...
    sedappnya tengok.....
    kalau nampak kat anak2 mas ni....ngan coklat2 tulicin diaorang kebass...kikiki

    ReplyDelete
  21. Bagai dijanji-janji kita ya ber - donut ari ni, ceria tenguk donut nieza.

    ReplyDelete
  22. Dugaan betul!!! Tengok donut pagi2!!! Nieza, you shouldn't torture me like this! Hehehe ;)

    ReplyDelete
  23. assalam nieza..akak ambik resepi jugak ye..nampak menarik donat ni..pandai nieza menghias nya..

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum Nieza

    Salam ukhwah
    salam perkenalan

    terima kasih berkunjung ke PHD

    mula2 dtg dah dihidangkan dengan makanan yg saya suka

    Wassalam

    ReplyDelete
  25. hi nieza...lama rasanya tak jenguk..aida pun dah jarang update blog...bestnya tgk donat...masak rajin2 n tulis resipi...nanti aida leh cuba...aida pun suka cuba

    ReplyDelete
  26. ermmm..sedapnya... donut tu...

    ReplyDelete
  27. As'salam Nieza

    donatttt! sedapnya nieza. kalau makan bukan setakat 3.sekali ngadap mesti 5 baru kenyang.. hihihi. tak padan dengan badan kak ct yang comel ni kuat makan tau.. hahaha. cantik donat mu , kalau anak2 kak ct yang coklat dulu dia makan :D

    ReplyDelete
  28. This looks yummy....you have a lovely blog...I am having a giveaway in my blog..Y dont you check and join that
    http://yummytummy-aarthi.blogspot.com/2011/05/chocolate-recipe-and-chocolate.html

    ReplyDelete
  29. Salam Nieza,
    Huuiiiissshhhhh, cantiknya donut Nieza, akak suka sangat ngan donut ni tak jemu bila makan, lembut jer bila masuk mulut

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers