12 Apr 2011

Talam Pisang


Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua ....layan kuih talam pisang pula...lama dah tak menalam ni  kebetulan ada pisang tu yang buat juga tu...sedap resepi Kak Hanieliza a.k.a Kak Liza ni. Nak buat pun senang jer dulu-dulu saya memang suka buat kuih-kuih talam juga guna resepi kak liza ni. Kalau ada buat mkn-mkn jer kuih ni yg selalu saya buat coz bagi saya simple dan senang nk buatnya. Tapi kalau tgk rupanya tak pass-pass juga lagi..bab nk potong ler yg paling lemah kena berguru ngan pakar talam kita Kak Yatie la ni..:D

Oklah tak leh celoteh pjng2 dah... jap lagi nak keluar pi beli brng-brng utk aktiviti msk-msk dan mkn-mkn kat umah weekend ni ..aktiviti ladies jer iaitu  persatuan wanita kat sini so...kali ni buat kat umah saya pula. Btw...terima kasih pada Kak Hanieliza @ Kak Liza kerana berkongsi resepi kuih yang sedap ni..izinkan saya berkongsi disini pula.



Bahan Lapisan Bawah
1 cawan pisang [potong dadu atau lecek]
1/2 cawan gula pasir
1 cawan tepung beras
2 s/b tepung kastad
2 cawan santan cair
secubit garam
sedikit pewarna kuning

Cara
1. Panaskan kukusan. Alaskan loyang bulat saiz 8 inci dengan daun pisang atau spukan minyak sekiranya tiada daun pisang.
2. Gaulkan semua bahan dan tuangkan dalam loyang.
3. Masukkan dalam kukusan dan kukuslah selama 30 minit.
4. Bila nak bubuh adunan atas, cakarkan permukaan lapisan bawah.


Bahan Atas
1 cawan tepung beras
3 cawan santan pekat
1 s/k garam

Cara-cara

1. Gaulkan semua bahan supaya sebati dan rata.
2. Tapiskan kedalam kuali tak lekat dan kacau sebentar.
3. Bila nampak pekat, tutup api dan tuangkan keatas lapisan bawah
4. Kukuskan lagi 20 minit.
5. Sejukkan betul-betul dan potong untuk dihidangkan

37 comments:

  1. adehhhh...penat gantung poskad...nak upah dgn talam pisang tu...teh o sekali eh...hehehhehe...muah muah muah

    ReplyDelete
  2. waaah!!! Memang dah lama akak teringin sgt nak buat kuih talam nie.. suka tgk n nmpk sedap.. tp lom buat2 gak lagi... ermmm.. ada lg x nie nieza? nak ckit .. hehehe

    ReplyDelete
  3. Assalam kak,fuhh nmpk sedap toi la,tang kepala tuh lembik2 mnja,tuh yg best tuh..Meh nak rasa cikit kak..Xpala potong xcantik,tapi rasa marbeles dahla kak oi..

    ReplyDelete
  4. nieza,,dah pandai buat talam dah ni..
    akak memang suka makan talam..tapi jarang sangat buat sendiri..kalau nak makan beli je seketul dua..

    ReplyDelete
  5. salam kak..datang sini nak angkut poskad ngan talam pisang skali..hehehe...maceh ye oposkat tu.. maaf lewat atas ucapan tahniah ulangtahun blog yg pertama..moga terus sukses dimase akan dtg..amnn...

    ReplyDelete
  6. banyak tu talam pisang..bak sini setalam nmpk beshhh tuh

    ReplyDelete
  7. sedapnya k.nieza, senang yea nak wat kuih talam ni..bole try la

    ReplyDelete
  8. salam nieza. hope you sudi terima 'this little something' kat blog I. deman orang gantung ole2 lah. kjee pun tumpang sekaki antar.

    ReplyDelete
  9. Assalammualaikum nieza, terima kasih bagi kad yg cantik tuk akak, wah nak ngecek talam pisang yg nampak sedap sangat tu, bagi akak tu dah cukup cantik coz akak ni lagi tak pandai buat talam..

    ReplyDelete
  10. Nieza....
    Cantiknyer..pandai Nieza menalam ye....mesti lemak dan sedapkan...

    ReplyDelete
  11. pisang import ke pisang dari sana...wakakaka..tapi apa pun kuih tradisional memang yg paling sedap...

    ReplyDelete
  12. nampak sedap sangat talam pisang tu... macam nak makan aje...
    esok nak kena gi cari pisang ni... akak copy dulu lah ye!

    ReplyDelete
  13. cantik sangat dah tu nieza..kalau akak yg buat...hmmm dah tentu tentu fail :D

    ReplyDelete
  14. aduh sedapnyer.. tun x penah mkn nih..

    ReplyDelete
  15. salam nieza
    akak ambik resepi talam pisang ni dgn talam kacang merah sekali ya..simpan je dulu..senang2 nanti akak buat..kacang merah dah ada dah tu,santan je tak cukup.asek kena guna je..hehe

    ReplyDelete
  16. Kalau ada recipe ubi nnt buat N3 ye. akak suka ubi...

    ReplyDelete
  17. salam Nieza...mak aiiiii byknya talam pisang tu....meh ler sepinggan nieza..akak nak buat sendiri tak dan...hehehehe

    ReplyDelete
  18. perhhh..talam pisang kak..
    sedappnya tengok..
    boleh try nanti..
    tunggu petik pisang dulu..he..he..

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum..
    Nieza kalau nak terer cam kak yatie kena pi bertapa kat umah di. Bawa pulut kuning n ayam tergolek sekor... (mampus le kalau kak yatie tahu ni)

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum Nieza,

    sedapnya talam pisang tu...muai ni kalo dpt rasa...hehe...kak nur dtg nak amik poskad ya...terima kasih ya sudi beri poskad pd kak Nur.

    ReplyDelete
  21. selamt pagi nieza...
    selamat ulangtahun yg pertama...ade poskad..boleh kak ain ambik ker...

    sedap talam pisang tu...

    ReplyDelete
  22. cantik nampak warne talam ni...
    mesti sedap kan..
    asyik saya tengok gambo slide kat bawah ni..hihi.kluor topik jap

    ReplyDelete
  23. bila le aina nak mula berjinak2 dengan masak memasak nih...suka tapi penyakit M tu besar sangat...

    ReplyDelete
  24. nieza,
    alamak...terliur la nmpak kuih ni. mesti sedap. kt atas tu guna tepung beras & santan mesti lemak2 jer rasanya kan.

    nieza, ina nk kasi munge2...dtg ambik kt blog yer. maceh.

    ReplyDelete
  25. sy suka sgt kueh talammm..agaknya talam lah kut..psl sy beli kat pasar tani..memang dasar pemalas buat kueh sendiri..hehe

    ReplyDelete
  26. k.nieza, talam pisang nmpak sungguh mnyelerakan=) nmpk sedapnyer2!!yummy..

    ReplyDelete
  27. Salam Nieza,
    Tq dah amik kad birthday dr akak... Dah makan lom kek tu??

    Nieza, kat fb, "Nur Suhainiza Ramli" tu Nieza ke? Nak add tp takut salah orang..

    Talam pisang Nieza tu cantik banget!!! Sedap sangat nampaknya.. Bahan2 pun senang jer. Akak pn nk try jugaklah nanti..

    ReplyDelete
  28. talam pisang dari helsinki
    dimasak oleh puan nieza
    cantik menarik hiasan disaji
    rasa nak minta sepinggan dua...

    kacau bilau pantun..sedaonyaa..

    ReplyDelete
  29. as-salam kak
    nampak sedap talam pisang tu...bila pulak ady nak buat kuih talam ni?

    ReplyDelete
  30. Assalam Nieza, wah best ni kalo petang2 dapat sepotong dua talam pisang ni..

    ReplyDelete
  31. edapnya talam pisang...mwana suka segala jenis kueh talam...my feveret.

    ReplyDelete
  32. Hani:
    amboi gantung mcm mana sampai penat sgt tu?..haha mai ambik byk ni..hehe

    Kak Diana:
    cubalah buat nanti sure akak buat lagi sedap...boleh jer ambik rasa ni dulu..hehe

    Zaliedana:
    cepatx2 ambik rasa...memang sedap akak suka dgn lemak2 kepala tu kena ngan pisang tu memang sedap..:)

    Kak Erna:
    bolehlah buat cara nieza ni kak...tak dak rupa tapi ada rasa..hehe

    Noorsha:
    tq dear sila-sila ambik poskad tu gantung yer nanti..hehe kuih ni pun byk bolehlah tapau sikit...2 ketoi cukupla..hehe

    Kak Linapg:
    ya kak tinggal lagi setgh talam jer lagi ni...haha cepat ambik kak..hehe

    Mamaolyn:
    trylah nanti simple jer resepi ni sedap memang sedap..:)

    ReplyDelete
  33. Kak Jee:
    terima kasih kak..nieza dah pun ambil dan gantung kak terima kasih atas ingatan:)

    Kak Su:
    terima kasih kak...haha ada org buat lagi cantikla kak...

    Kak Azi:
    bolehlah kak lepas utk mkn sendiri bolehlah ni...tq kak:)

    Kak Naz:
    pisang importla ni kak tak jumpa pokok pisang pun sejak dok sini..hehe

    Kak Ita:
    ya memang sedap kak...harus dicuba ni cepat pi cari pisang...hehe

    Kak zarin:
    tak pe la kak biar tak ada rupa tapi ada rasa...hehe

    ReplyDelete
  34. Kak Am:
    boleh kak..sila-sila byk ni...hehe

    Tun:
    sedap tun..nanti cubalah buat sure lagi sedap kalau tun yg buat..:)

    Kak Anim:
    w.salam..boleh kak...silakan selamat mencuba yer...nanti buat antar mai sini sikit yer...hehe

    Kak yan:
    ubi apa tu kak?ubi kayu ke?..ok jap nk pi cari ubi yer...hehe

    Kak Lieza:
    boleh2 memang tgh memikir nk kasi sape la kuih talam ni...memang tak abis pun mkn pun..

    Mas:
    cepat-cepat pi petik pisang...memang sedap ni akak suka mkn ni.

    Kak Sam:
    amboi kak sampai kena bertapa ka?jap nk pi bg tau kat kak yatie...hehe tak pa la mcm mana rupa pun kan janji mkn sodap!...hehe

    ReplyDelete
  35. Kak Nur:
    terima kasih kak sudi ambil poskad tu...hmmm ni saya tapaukan talam pisang ni bawa bekal blk yer...hehe

    Kak Ain:
    tq kak...bolehx2 silakan kak...jgn lupa bawa blk yer simpan wat kenangan:)

    Izah:
    yup zah..cantik dan sodap...apa yg ko tenungkan tu zah?..gambar zaman dolu2 la tu?

    JunAina:
    jap nk tiup kasi angin rajin nanti sampaila tu...hehe

    Inaku79:
    yer ina memang sedap lemak2 gitu...cubalah buat nanti...btw tq sudi bagi nieza bunga tu...dah siap ambil dan gantung dah pun..:)

    Luna:
    ya sedap..jom join akak mkn ni...hehe

    ReplyDelete
  36. Kak Naz:
    yer dah mkn dah kak sedap kek tu...hehe

    betul la nama nieza tu..nanti add yer.talam ni memang sedap kak harus akak cuba ni..:)

    Kak Ilah:
    Pandainya akak berpantun...nieza tak pandai nk jwpla kak..hehe tq yer.:)

    Ady:
    w.salam...yer cubalah buat nanti sedap ni tak rugi kalau nk mencuba..:)

    Kak Rosaliza:
    ya kak betul tu best ni kalau layan ngan kopi panas ni..hehe

    mamawana:
    samalah kita boleh geng my fav juga kuih ni..:)

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers