30 Mar 2011

Roti Yogurt Berinti Sekaya


Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua. Hari ni layan roti jer lah...roti yang boleh dimkn bila-bila masa saja tak kira pagi,ptng ataupun mlm kan sama jer mcm mkn nasi juga roti ni coz dlm kumpulan karbohidrat juga ni....kalau yg dh biasa mkn roti tak makan nasi pun tak pe tapi kalau yang biasa mkn nasi nk kena cari nasi jugakan...bagi saya dan suami ni tak kisah  sangat kalau tak mkn nasi setiap hari tapi makan roti ataupun mee/spaghethi  pun dah cukup.

Roti Yogurt ni asalnya resepi kak Yani di My resepi dan telah dicuba buat oleh izah dan Mas juga...maaf kalau ada lagi yg dah cuba maybe saya terlepas pandang. ..terima kasih kerana berkongsi resepi yer..izinkan saya berkongsi disini pula. Btw roti ni memang bestla lembut gebus gitu walaupun saya tak bubuh sebarang agen pelembut roti ataupun w/roux tu roti tetap lembut....dan ditambah pula bubuh inti homemade sekaya tu memang sedapla. Homemade sekaya tu dh lama dah saya buat tapi lupa pula nk snap photo ...masa buat utk inti pau hari tu lagi...guna resepi Ros @ Jintanmanis memang mabeles...tq yer Ros.


Resepi Asal : Kak Yani@myresepi.com
rujuk sini: Pure enjoyment
Sumber : Izahdaut ,Mas


Bahan-bahan : 
  • 250g tepung roti

  • 100g plain yogurt

  • 60g susu * susu segar

  • 25g telur * 1/2 biji telur

  • 20g gula 

  • 3g garam

  • 30g marjerin

  • 2.5g dry yeast * saya letak 3 gram (lebih kurang 1 1/2 sudu kecil)

  • sekaya pandan (nieza tambah)



Cara membuatnya :
  1. Masukkan semua bahan ke dalam home bakery. On kan. Biar sampai masak.
  2. * Mas ikut cara Izah (nieza pun sama guna BM juga) - guna BM dan ikut saja arahan penggunaannya. 
  3. Jika uli dengan tangan campurkan semua bahan dan uli hingga doh licin. Perap doh hingga 2 kali ganda kembang. Tumbuk doh untuk keluarkan angin. 
  4. Kemudian bentukkan doh ke beberapa bahagian. Tunggu hingga doh kembang lagi dan bakar pada suhu 170 C selama 25 minit atau perang.
  5. jika membakar dlm loaf, disyorkan bakar pada suhu 160 C selama 30 minit atau perang.

42 comments:

  1. waduh!rajin nya adik2 ku semua membaking..seb baik dok jauh..kalau tak ptg2 cenggini akak dah sampai rumah nieza siap bawak air milo nak cicah roti yang mabeles ni..

    ReplyDelete
  2. Assalam kak nieeza,roti nih mmg lembut kan,sy pong dah try pas kak izah tayang tuh,siap wat pizza gak ngan doh tuh..Pstt gebu n montok toi nmpk roti akak..

    ReplyDelete
  3. Assalam Nieza,
    Lamanya akak tak mai sini..sampaikan umah nieza pun dah berwajah baru..hehe..

    Cantik gebu je roti nieza nie..geram nengok tambah lg dgn homemade sekaya..aduhh..mmg sedap lah

    ReplyDelete
  4. Assalam Nieza,
    Gebunya roti tu...nak..nak..nak..suka tngk roti2 yg Nieza buat..gebu jek..

    ReplyDelete
  5. Nieza

    sedapnyaaaa nmpk roti tuu..klu ada BM dan2 ni jgkk buat..hihi..tp survey2 BM mhl la wpun kt Tesco..huhu blom ada rezeki lg..

    ReplyDelete
  6. orang duk jejauh ni kan rajin bebeno masak memasak..salah satu sebab susah nak cari makan yang sedap kan kat tempat orang..

    bila balik sini kurang sikitlah ek..sebab kat malaysia ni macam-macam ada..dari pagi hingga pagi esoknya masih ada lagi orang berjualan makanan..

    ada bm memang best buat roti..tak ada bm cam akak ni sakit tangan menggulinya..jadi baik beli ajerlah

    ReplyDelete
  7. waduh waduh...roti roti...mari mari rumah Nieza ada roti..enak sekali..tolong war warkan je..sebab kat rumah kita tak der..M ler katakan..

    ReplyDelete
  8. Assalam nieza, gebuss n mulus je roti tu, cantik je mcm kat kedai lah kaler dia nieza, bestnya

    ReplyDelete
  9. nieza.nak roti seketui.
    akak belum pernah meroti ni..
    tengok gambar aje la..
    nampak sedap tu..

    ReplyDelete
  10. amboi2..cantik gebunya roti kak nieza ni....
    nak sikittttt....

    ReplyDelete
  11. salam rindu za...
    rindunyer nak buat roti.... wat masa nih telan air liur jerk la dulu.. hihihi....

    tima kasih atas ucapanmu...nnti giliran nieza pulak.. insyaAllah

    ReplyDelete
  12. Salam Nieza..
    Nieza...cantik betul roti yg. Nieza buat...pandai Nieza...kalau cicah dengan teh o panas waktu hujan macam ni.....emmmm sedapnya....bertuah hubby Nieza..tiap hari boleh makan macam2 jenis masakan...

    ReplyDelete
  13. wow...gebusnya......nak 4 ketui! hehe

    ReplyDelete
  14. menggoda sungguh kejadian roti nieza nih... rasa nak curi bawak lari n ngap! kalau rajin esok nak buat jugak la... tpg roti ade lagi, kalau x m la!

    ReplyDelete
  15. jom pakat2 buat roti...haiiiish dah gatai tangan nak meroti lerrr!!!lawo lak sekaya tuh pakai 'bedak ' ijo!!

    ReplyDelete
  16. Ada tak N3 sal kaya home made tu?

    ReplyDelete
  17. lewat mai huhuu mesti dah habis dah roti ni.. kak ilah malas la hari ni nak buat kuih muih..badan rasa tak selesa..

    ReplyDelete
  18. wow.. sedapnye.. sayang nye kat hostel.. tak leh nak mencuba

    ReplyDelete
  19. Dik rotimu nmpk sungguh gebu ,bak mai sikit vit R tu nak meroti

    ReplyDelete
  20. as-salam kak
    adoiii,gebu2 roti yogurt tu..rajinnye kak Nieza buat roti..

    ReplyDelete
  21. selamat malam nieza--
    amboi2...kejam ko....dok tayang roti dia nan gebu tu...daku terliur..

    post ke malaysia boleh nieza???

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum Nieza...

    Gebusssnya roti...buat minum petang ni sedappppnya....

    ReplyDelete
  23. kak nieza!! tun akan berusaha lg meroti nih ^^ roti akak semua nmpk gebus dan sedap..

    ReplyDelete
  24. I want I wanttttt!!! Such an inviting bun...that too with pandan kaya! :D

    ReplyDelete
  25. Assalammualaikum Niza...

    Naik elok roti Niza...gebus..letak inti kaya...sedappp...

    ReplyDelete
  26. saya dah buat kak nieza..pes time jadi meroti arituh..hehe..mmg lembut aje kan..gegegege

    ReplyDelete
  27. nieza - makin mantap la :)

    ReplyDelete
  28. Subhanallah..indah sungguh pandangan maat kau nih...bg semangt roti sikit Nieza..nak bg roti skali pon aku dok marah..hehehe

    ReplyDelete
  29. va va va.. kak Nieza.. gebus kebas tu nampak ++ ngan kaya handmade huh mkn panas2 sedap tu..

    ReplyDelete
  30. Assalam nieza,
    akak tak boleh tengok rotilah..mesti jeles habis..sebab dah lama tak meroti..bm dah kong..menci tau..
    bak sini 10 ketul..

    ReplyDelete
  31. Nieza owh Nieza....:) Thanks sbb bagi idea mcm mana AYu nak abiskan sekaya pandan dlm frezer tu.....ngeeeeeee:)

    ReplyDelete
  32. Kak Anim: haha akak dh abis ke tgk movie tu?bestnyer kak dpt layan movie tu...nieza kalau layan kak tak berasapla dapur....haha jom kita layan roti sama2 bawa air lbh sikit malasla nk bancuh air..hehe

    Ana: ya la sedap dan gebus...wah menarik kalau buat pizza tu nanti akak nk cuba juga...:)

    kak akma:wahhh..mana menghilang kak rinduuu tau..tq atas ingatan...cepat panaskan blk dapur akak tu lama dh bersawang tu..hehe

    kak yatie:..hahah boleh jer kak...btw tq..akak pun kalau meroti tu apa kurangnya hebat juga kan...:)

    ishamizu: tak pe mizu nanti ada rezeki tu dapatlah beli bm tu nieza pun beli masa sale hujung thn hari tu memang murah jugalah.

    Kak Ina:betul tu kak amatlah bersetuju..masa saya dok Msia dulu tak sempat nk msk pagi ptng siang dan mlm ada jer org menjual mkn senang penat berkerja tapau jer nk mkn...hehe tapi bila dok merantau ni kak byk juga hikmahnya disebalik kesenangan ada juga kesusahan..susah nk mkn luar coz tak halal pastu citarasa yg tak sama dgn anak tekak..mcm mana pun msk jugalah jawabnya..btw tq kak..:)

    ReplyDelete
  33. Kak Naz:amboi kak wat promosi lak...haha mana cukup roti ni kalau dtng ramai2 nanti...haha tapi kita sharela kan sikit sama merasa...hehe

    Kak rosaliza:tq kak...kalau akak buat roti pun cantik juga...:)

    kak erna: boleh kak...2-3 ketoi pun boleh..hehe

    Mas: boleh2 ambik jer..alahai mas pun kalau meroti apa kurangnya semua gebus2 belaka..:)

    kak Hana: wahh akak cyng sudah bersiaran....terubat juga rindu kat akak....tak pe dh blk Malaya tu mkn warung dulula kak, relakskan diri dan jari jemari tu dulu...btw tahniah yer kak masuk majalah tu...giliran nieza blk Malaya adalah kalau giliran nk masuk majalah dlm mimpi jer lah kot...ngehx3

    Kak Azi: tq kak...mana ada bertuah kak dah menjadi rutin harian kena msk kalau dok Msia senang nk cari mkn kat sini tak dapatlah mcm mana pun msk jugalah..:)

    Kak Noor: tq kak...akak kalau meroti lagi hebat kalau beggali roti tu...hehe

    Kak Rose: tak baik mencuri tau..haha gurau jer nk ambik jer kak...harap virus M dh hilangla bolehlah akak meroti nanti..:)

    mokwo: jomx2..cepat tak sabar nk mkn roti yg mokwo buat pula..haha bedak colour lain tak dak tempe colour ijo jer lah hehehe

    ReplyDelete
  34. kak yan: maafla..homemade sekaya tu belum buat n3 lagi hari tu terlupa nak snap photo nanti buat lagi nieza n3 yer.

    kak ilahjy:ada simpan utk akak sikit ni..lambat pun tak pe akak dtng jugakan...hehe apsal sakit kak?rehat2 lah yer..

    cik su:dok hostel mana?haha nanti cuba yer:)

    kak chik mimi:tq kak...jap nk ambik vaksin kasi suntik vit R utk akak..pas ni rajinla meroti tu..:)

    ady: tq....ady pun rajin juga meroti tu..:)

    ayu: ya ampun bkn niat utk menggoda ayu...haha tapi sekadar kasi terliur jer..hehe boleh2 nanti pos guna jet laju ye..hehe

    kak Lin: tq kak...betulx2 cicah kopi panas lagi best..:)

    Tun: usaha tangga kejayaan....selamat maju jaya..ahaks ayat skema lak akak ni..hehe

    Love: come!let's join me...kasi 5 ketoi utk love ya...ekeke

    mamasya:w.salam..tq kak..yup sedap bubuh inti kaya tu.

    siti:oo akak tak perasan tapi memang bestkan gebus jer w/pun tak guna w/roux kan.

    La petite: tqvm..:)

    kak lina: tq kak..:)

    Anna: cepat kejutkan ko punya en.bm tu kasi dia kerja dh lama dok lena ulit mimpi jer tu...hehe

    Halamanku: tq erma...ya sedap pekena ngan sekaya tu..:)

    kak Ayu: alahai ciannya kak mai pinjam nieza punya bm ni..haha

    Ayu: sama-sama... nieza pun buat ni gara-gara nk abiskan stokla ni..

    ReplyDelete
  35. Adussss...gebus, montok, menawannya roti2 mu nieza.....>______<

    ReplyDelete
  36. assalamualaikum nieza...

    cantik betul roti yoghurt ni...menyelerakan ...kebetulan minggu yoghurt ke ni..resepi berasaskan yoghurt ...hehehe..

    ReplyDelete
  37. salam kak..sedapla nampak roti akak ni..ade lg x? bungkus 2 viji yer..egeege

    ReplyDelete
  38. wah gebunye roti tu... nak sikittt. kena belajar buat jugak ni... bile la nak membuatnye.

    ReplyDelete
  39. laling...cantiknye roti..kalau dah dekat harus dah g melanguk kat dapur akak je..sekrg ni mls je msk..hihihi

    ReplyDelete
  40. wahhh...lama mamma olyn xmeroti...huhu, lembut betul roti k.nieza, minta cikit.. ngheeeeeee

    ReplyDelete
  41. salam kak Nieza,
    Aduhhh teringat pula,,,,bila lihat perkataan Yogurt. Di Nihon dulu, saya everyday minum yogurt utk jaga kesihatan......... Thanks kak.

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers