27 Feb 2011

Nasi Daging & Air Asam


Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua... dah lewat baru nak n3....btw nk ceter menu hari ni buat nasi daging dengan air asam jer.....lama dah tak buat nasi daging ni...selalu mkn nasi ayam jer kan ....kali ni kita tukar-tukar selera layan nasi daging pula. Kalau kat utara biasanya nasi daging ni memang lawannya air asam la...memang gabungan yang mantop....dan boleh bertambah-tambah nasi dibuatnya.

Oklah ceter pasal resepi ni asalnya daripada arwah abah saya...arwah memang pandai msk-msk  ni dan rajin membantu mak didapur... seingat saya masa tu saya masih muda remaja memang tak minat pun msk-msk dan masuk dapur ni....tapi disebabkan ank pompuan x ramai saya dipaksa rela juga masuk dapur. Kalau tak kena potong bawang kena mesin kelapa kalau tak pun kena tgk juga apa mak msk...coz arwah selalu ckp kalau tgk org msk lelama pun boleh jadi pandai...masa tu tak fikir pun nk pandai masak2 ni...yg fikir nk tgk tv jer kejanya....haha tu la ceter dolu2 tapi sebenarnya amatlah berterima kasih diatas paksa rela arwah dulu...dah kahwin ni barulah saya teringat blk nostalgia zaman remaja tu...dan al-fatihah buat arwah. Ok jom tgk resepi dibawah.



actually resepi asal menggunakan rempah khas utk buat nasi daging yg ada dijual dipasar dan dikedai tapi saya tak ada stok rempah tu tapi saya gantikan dgn rempah kurma....bolehlah kan.
Source: Nurniezza.blogspot.com

Bahan-bahan   

2 cup beras - basuh dan toskan

200 g daging - apa-apa jenis daging ...dipotong kecil dan bersihkan dan toskan

2 s/b minyak sapi/mentega ataupun minyak jagung ataupun apa-apa  jenis minyak msk

1 cawan susu cair

2 cwn air rebusan daging atau  air yg secukupnya utk memasak nasi
2 s/b rempah kurma (kalau ada rempah nasi daging boleh gunakan)

2 s/b sos tomato

2 s/b sos cili

3-4 tangkai cili hijau
sedikit kulit kayu manis, bunga lawang, ketumbar, cengkih dan pelaga
1 batang serai diketuk
2 s/b kismis
1 s/k serbuk lada hitam
1 kiub lembu
daun sup/daun bawang
bawang goreng

Bahan Mesin
2 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia

Cara-cara

  1. Rebuskan daging sehingga lembut dan toskan...air rebusan jgn dibuang...disimpan utk memasak nasi nanti.
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan yang dikisar halus tadi, masukkan  kulit kayu manis, bunga lawang, pelaga,ketumbar dan cengkih tadi....dan serai ...tumiskan hingga wangi. Kemudian masukkan daging yang direbus tadi bersama-sama dgn air rebusan daging tadi. Masukkan pula sos tomato dan sos cili.
  3. Sukat air secukupnya dan masukkan susu,kacau dan biar mendidih sebentar.Masukkan pula beras dan gaul rata.
  4. Apabila nasi hampir kering masukkan garam secukup rasa ...tapi kalau dah bubuh kiub lembu tak perlu garam lagila coz dh masin. gaul lagi dan masak terus hingga nasi masak sepenuhnya.
  5. Masukkan kismis, tabur daun sup,daun bawang dan 1/2 bahagian bawang goreng atas nasi dan tutup periuk.
  6. Tabur dan hiaskan lagi dengan lebihan daun sup daun bawang dan bawang goreng semasa menghidang...selamat mencuba.


Bahan Air Asam
1 genggam asam jawa – diperah dan diambil airnya
1 cawan air
4 tangkai cili padi dikisar halus..ni ikut kepedasan masing2 lah yer..kalau suka pedas bubuh ler byk sikit cili tu.
2 biji cili merah dikisar
1 biji tomato dikisar
sedikit garam dan gula
sedikit belacan  dibakar dahulu kemudian dikisar
1/2 biji lemon boleh gantikan dgn limau kasturi kat sini tak ada limau kasturi nieza gunakan lemon jer

Bahan lain
1 biji bawang besar  dipotong dadu ataupun dimayang
1 biji tomato dipotong dadu
1 biji cili merah dihiris nipis
Cara Membuat
1. Campurkan semua bahan air asam didalam blender dan kisarkan halus...kemudian campurkan semua bahan yang dikisar halus tadi dgn cili merah yg dipotong nipis dan bawang, tomato yg dipotong dadu tadi.
2. Gaulkan semua bahan dan hidangkan bersama nasi daging.

32 comments:

  1. pepagi subuh ni lapo tengok nasi daging niezza nih...hishhhh sabo... kena g briskwalk dulu!

    ReplyDelete
  2. Kak Rose, dh bgn tido ke?...bolehlah ambik wat sarapan tu...tuan dapur nk masuk tido dulu...hehe

    ReplyDelete
  3. nieza, sedap nasi daging ni... saya pn pakai rempah kurma je sbg ganti. dulu2 masa 1st time kenal nasi daging ni mcm pelik je mkn dgn air asam camtu je. tp bila dh makan... huhuhu....sedap rupanya! :)

    ReplyDelete
  4. salam. memasak ni istimewa. bila kita tumis itu ini, bila dah naik baunya maka kita akan teringat -flashback zaman dulu-dulu masa kecil - remaja duduk di dapur mak ayah kita kan. sebab tu bagi saya ruang dapur rumah memang istimewa.

    ReplyDelete
  5. pergh...lapar plak pepagi ni bila tgk nasi daging ni...tp kita makan daging jer yer..cicah air asam...best,,,,

    ReplyDelete
  6. salam nieza- ya Allah sedap nya....tengok gambar pun dh tahu sedap nya....kalau dekat mahu jer lina anta pinggan kosong ni

    ReplyDelete
  7. huihk..teringin gak nak wat nasik macam2 tp ada ank tak suka nasik dicampur2...nak putih je..tumpang mkn jela kat umah nieza, kena beli tiket kapal jap..hehe..

    Pst : tang rsp coklat tuh, nnti2 ek..tgh edit tah nape malas bebeno..hha

    ReplyDelete
  8. salam kak nieza,
    Al-fatihah juga utk arwah abah akak...
    nasi daging tu mmg menggoda...mcm dah dekat je dgn mulut saya...ekekkeke

    ReplyDelete
  9. Sedapnya Nieza nasi daging tu...kegemaran akak tu...kebetulankan Nieza..akak pun masak nasi daging juga hari Sabtu...tapi x sempat nak ambik gambar...masuk ke perut dulu...he..he..

    ReplyDelete
  10. perhh nasi daging..sedappnya..
    mas dah lama tak buat nasi daging...

    ReplyDelete
  11. Assalam Nieza,
    Nmpk menyelerakan nasi daging ni...leh cuba ni...kuih bakar kat bawah ni pun nmpk sedap sngt..yg kerak2 tu part yg akak paling suka..

    ReplyDelete
  12. nieza
    nanti akak nk cuba lah resepi ni..akak suka nasi daging ni tp biasa la tk pernah memasaknya :D

    ReplyDelete
  13. sedapnya..
    hari tu buat nasi ni masa buat makan2 kawan datang
    semua kata best..
    ishh rasa cam nak buat je lagi..hehe

    ReplyDelete
  14. Nieza....pergh...ini gerenti Ayu nak copy and mimjam resepi k...ini masakan kg hubby dolu2....mmm nak kene carik daging je karang......:)

    Kecooor mulot air tengok daging ngan air asam tuh.......ni kalu tak sedar, mau ngan pinggan2 I bedal...hik4!!!

    ReplyDelete
  15. uuiiisss...sedapnye nasi akak ni...leleh air liur dh..perut lak dh berdondang sayang ni...

    ReplyDelete
  16. teringat masa kat kg dulu2 kala kalau kenduri makan nasi daging dalam talam ...share 4 orang :)

    ReplyDelete
  17. Inaku79: ya la betul tu memang sedap...mau bertambah nasi ni dibuatnya...hehe

    del: ya betul tu setuju sgt dan dapur tu memang terlalu istimewa sekali....dan satu terapi juga bila kita memasak tu.

    kak norma: betul la akak kan diet tu mana leh mkn nasi ambik daging jer cicah ayam asam tu yer...hehe

    kak lina: ya sedap kak...cubalah buat sure akak buat lagi sedap...:)

    Ana: haha jemputlah mkn sini beli tiket jet laju cepat sikit sampai...hehe btw tq ana:)

    Hani: w.salam....tq hani...ha baik2 ngap nasi jer tau jgn lak pi ngap screen ni...hehe

    kak azi: wah sedap tu....next time ambik ler gambar nk juga tgk resepi akak tu mcm mana.

    ReplyDelete
  18. Mas: ya sama lah akak pun dh lama tak buat ni....memang sedapla kalau lama tak mkn tu.

    kak yatie: w.salam...ya kak memang sedap...cubalah nanti...sama ler nieza pun suka kerak2 kuih bakar tu....:)

    kak zarin: nieza pun jarang-jarang juga msk nasi ni...ya boleh silakan yer....selamat mencuba...:)

    Izah: memang bestkan kalau mkn ramai-ramai tu lagi sedap....kena buat lagilah tu..hehe

    Ayu: haha jgn ler bedal pinggan tu...bedal nasi dh ler...hehe selamat mencuba yer...:)

    Mrs Hakim: yer dik sedap....nk kasi pun jauh sgt la...bolehlah mencuba nanti....:)

    ReplyDelete
  19. Assalam nieza bestnya lamanya akak tak buat nasi daging ni,kalau belah seberang kenduri mesti ada nasi ni.

    ReplyDelete
  20. Mama Atiq: ya betul tu kan tu cara mkn ikut sunnah nabi tu mkn dlm talam tu..

    Kak Chik Mimi: w.salam kak...ha betul tu...kalau kenduri ni buat nasi daging ni wajib ada air asam ni...kalau sebelah pulau pun sama gak rasanya.

    ReplyDelete
  21. Rajinnya Niesz. Kalau dekat, mahu kakcik minta sepinggan dengan tak malunya. :)

    ReplyDelete
  22. salam nieza..sah dah habis nasi daging..akak suka tu...terlewat datang..maklumlah sibuk kalah vvip huhu

    ReplyDelete
  23. Salam Nieza, sedap napok nasi tu... nk wat gak la nti..sy penah wat nasi daging nie tp ambik resepi dr myresepi.... mmg best... nk tra wat resepi Nieza lak... mesti lg sedap...

    ReplyDelete
  24. Nieza...
    Akak guna rempah soto aje...lain tu, semua sama dengan Nieza....kan kita orang utara..he..he...

    ReplyDelete
  25. salam kak nieza..mmg sedap nasi daging ni..sy pernah buat resipi kak rinnchan dulu..mmemang mabeles...nak2 air asam tu..hehe

    ReplyDelete
  26. hah..nasib baik ade stok daging dlm freezer..next projek..tungguuuuuuuuuuuuuu...tapi kan kite sakit gusi..kena hold dulu lah..isk isk..

    ReplyDelete
  27. Salam kenal Nieza...

    -nampak sedap & menyelerakan nasi daging tu..

    - di Helsinki ya..best nya..saya nak godek lah blog anda, nak baca tentang Finland ni..

    ReplyDelete
  28. salam nieza
    tumpang makan kat sini ek?hehe
    terima kaseh ya nieza.alhamdulillah FIL akak beransur pulih tapi tak boleh di operate atas faktor usia.

    ReplyDelete
  29. Salam Nieza, best menu hari ni, yg kak suka tu ada air asam....

    ReplyDelete
  30. bes bes..nak masak males, pau akak nye je bule tak..?? hehe

    ReplyDelete
  31. Woooo... dasat menu ni.
    Bila ler kita dapat berjiran kan? :)

    ReplyDelete
  32. Sedapnyer...nak amik resepi boleh ker?

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers