17 Jan 2011

Puding Caramel Marble Coklat


Assalammualaikum dan salam sejahtera semua..Sejuk-sejuk kat sini layan  puding ni sedap juga....kalau kat sini lepas buat tak payah masuk peti ais utk sejukkan letak jer kat balkoni kat luar ni pastu dh leh mkn dah. Biasanya kalau cuaca sejuk mcm sekarang ni  saya selalu simpan brng kat luar jer coz temp kat luar umah ni lbh sejuk drp peti sejuk yg dlm umah ni....kekadang kalau tak muat letak jer kat luar senang.

ok ceter pasal n3 hari ni puding caramel ni asal resepinya caramel berlapis tapi disebabkan nk cepat tadi saya lambat lak nk buat lapis-lapis saya main campak jer semua....so jadilah caramel marble pula....cuma tak lawa mcm yg berlapisla rupanya tapi rasanya tetap sama dan sedap.


 Ok resepi asal Disini ...terima kasih kerana berkongsi resepi...izinkan saya berkongsi disini pula ya..:)

Bahan A
1 tin susu cair
5 s/b gula
3 biji telur
1 s/k esen vanilla

Bahan B
1 tin susu cair
5 s/b gula
3 biji telur
3 s/b serbuk koko/ 1 s/k serbuk nescafe /  1s/k pes coklat

Bahan C
2 s/b gula (hanguskan) / 2s/b madu

Cara
1. Kacau bahan A dan bahan B dlm 2 bekas yg berasingan..dan tapiskan.
2. Panaskan periuk kukusan
3. Masukkan gula hangus / madu dlm loyang 8x8 inci.
4. Masukkan 1/2 cawan adunan bahan A dan B secara berselalang seli dan kukuskan sehingga masak
5. Sejukkan dan terbalikkan dalam pinggan hidangan.
6. Potong dan hidangkan bersama choc sauce jika suka.

33 comments:

  1. dah lama tak makan puding2 ni kak,heheee rasa sdp je tgk bnda tu,,nyummmmm^^

    mat pagi dari mlysia^^

    ReplyDelete
  2. selamat pagi Malaysia dan selamat mlm Finland....hehe maila singgah mkn sini dik..:)

    ReplyDelete
  3. Nieza,

    Dkt sini tgh panas melocot...I plak malas nak buat puding yg sejuk nyaman mcm gini. Apa tak layan citer korea sampai dapur tak berasap...ahakkkzzz.

    Rajin arh u, meh lah dtg sini buatkan kita semua puding ;)

    ReplyDelete
  4. Anie: itulah kalau dh start layan drama korea tu memang tak boleh nk stop..kalau i lak tgk selalu nangis sorang2 dpn tv..feeling abis..hehe btw mai singgah mkn kat sini jer anie...hihi

    ReplyDelete
  5. nieza,
    bestkan kalau sejuk sejuk gini tak yah beli petiais besar2...kalau kat msia agaknya kalau letak kat luar sah ilang...hihihii..bau telur sangat tak nieza,akak kalau banyak telur gini mcm payah nak malan ..bau telur

    ReplyDelete
  6. sedapnya puding tu kak...terliur mas tengok...
    wakaka....akak boleh la buat mcm tu sbb sejuk, kt msia buat mcm tu...alamat berjanggut nk tunggu puding tu sejukk...he..he..

    ReplyDelete
  7. Salam Nieza...

    Nmpak sedapnyer puding tu...trliur...tapi pagi2 ni maner nk carik puding yer...ade ker...?
    hi3

    ReplyDelete
  8. Salam Nieza...

    Pagi2 Kak Lin datang nak rasa puding caramel ni...mesti sedap kan? ada bubuh perasa....

    ReplyDelete
  9. wah nieza cantik aarrr puding tu...lama jugak tak buat puding tu :)

    ReplyDelete
  10. Pagi-pagi masuk sini dah nampak dessert sedap dan menggugat nafsu makan ...hadoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...

    ReplyDelete
  11. mmg best puding ni..dah try tak silap masa bulan pose dulu..fuh layan betul makan puding ni

    ReplyDelete
  12. nieza, lenkali kalau wat puding, hantar la sikit...akak suka puding tp tk kuasa nk membuatnya sebab tiap kali buat ada je yg tk kena..so dah malas nk wat dah

    ReplyDelete
  13. Yummylicious pudding...am drooling here! :D

    ReplyDelete
  14. wah.. nieza, sedap & cntiknya kek tu.., bak akak sepinggan..!

    ReplyDelete
  15. syokla,beli ikan tak payah letak dalam peti ais...kalau buat ais krim pun letak kat luar je la kan..hehehe..
    mariam mintak link blog ye...tq.. ;-)

    ReplyDelete
  16. waaa..senangnya ..tak la bz sgt peti ais tu..
    karamel tu terliur tgklah..siap ada jujuran coklat..
    klau nk sepotong bole ye..hihi

    ReplyDelete
  17. fuhhh sedapnyer nama...puding caramel marble coklat...mesti sesedap namanya kannn! ;)

    ReplyDelete
  18. salam nieza...sedih gak baca pasal crita kakak nieza..al Fatihah buat arwah dan suspen gak sebb mokwo pun asthmatic..huhu..
    mintak puding panas punye..ada tak?

    ReplyDelete
  19. waduh zaaaa.. terus teringin nk mkn puding. sedapnyerrr mmg sedap yg lapis2 tuh! Leh pingsan ko! kekeke

    ReplyDelete
  20. akak belum pernah try lagi wat puding jenis ni..teringin nak buat..masuk list je lah dulu..

    ReplyDelete
  21. wah nieza, tak patut sungguh....buat kek tak bg akak rasa pun ek......(sambil lap air liur hehehe)

    ReplyDelete
  22. laaaa....silap...ingatkan kek tadi....waaaaaa....lg buat terliur tgk puding caramel ni ish ish...

    ReplyDelete
  23. Salam..Wahhh..syioknya main sidai-sidai puding kat luar rumah....nampak pun sedap ni.....

    ReplyDelete
  24. Kak Asma: yer kak kat sini ada peti ais besar kat luar umah....hehe tak ada lak bau telur kak...letak esen vanilla skit la utk hilangkan bau tu..tapi dh campur coklat tu sedap jer...:)

    Mas: itula kan kalau kat Msia mana boleh cair lak jadinya..hehe

    SH: cubalah buat nanti..btw tq!

    Salam Kak Lin: ya kak lin sedap...layan diri jer lah dulu yer tuan umah time akak sampai ni masih lena diulit mimpi...hehe

    K.Lina: lama tak buat kena buat ler tu..sekali sekali mkn puding ni memang sedap.

    Suara Kalbu: haha ampun bkn niat patik nk bg terliur..kek ni yg buat terliur...kihkihkih

    Izah: ya memang sedap..nieza mkn sampai separuh loyang...hehe

    K.zarin:tak sempat nk antar kak..sedap sgt mkn sampai abis...hehe cuba la buat nanti kak sure jadi punya..:)

    love 2 cook:haha....tq dear!

    k.Am:alahai dah abis ler kak...sorry yer..hehe

    ReplyDelete
  25. Mariam: ya la kalau umah bawa buka pintu letak jer dlm snow yg bertimbun tu...ada peti ais besar kat luar umah tu...hehe btw tq!

    fara: caramel dh abis...sorry yer...hehe ya time sejuk2 sini kekadang saya malas nk keluar beli brng selalu...sekali beli byk2 pastu mana muat peti...simpan kat luar jer la..ada peti ais besar kat luar tu..senang..:)

    Kak sofea: betulx3 sesedap nama sesedap rasa...cubalah buat kak..:)

    Mokwonik: terima kasih mokwo..ya dh sampai masanya tu kita redha...btw mokwo kena jaga asma ni byk pantang larang juga tu..insyaAllah setiap penyakit ada ubatnya...:)

    Kak hana: tu la pasal mkn sampai tak ingat dh...kalau boleh nk mkn satu loyang tu...hehe

    Kak Anymz:trylah buat nanti kak...senang jer ni tapi kena rajin nk melapis la baru nampak comei...kalau malas nk lapis buat mcm saya ni lah rupanya...hehe

    k.noor: akak ni nampak kek jer yer...haha x sempat bg dh abis la kak..saja jer nk kasi akak terliur tu...kihkihkih

    Sue: terima kasih ya resepi ni yg sedap sebenarnya...:)

    ReplyDelete
  26. fuhh terguda tengok coklat cair kat atas puding tu

    ReplyDelete
  27. salam Nieza..pertamanya Alfatihah buat arwah kekanda Nieza..cm terlewat singgah...eh bestnya dok kat cuaca sejuk ni..tutup je peti ais jimat letrik hehe.

    ReplyDelete
  28. salam..tgk gmbr puding ni pon leh buat zla terliur..heheh

    ReplyDelete
  29. Kak Yani: haha saja jer nk bg terguda tu..ekekeke

    CM: terima kasih CM ..ya betul tu boleh jimat letrik kan..:)

    zila:salam zila, haha layan gambar jer lah nk kasi puding pun dh abis..:D

    ReplyDelete
  30. iskkk.. kenapakah tetiba lapaq nihh..

    ReplyDelete
  31. Chek chun: mai la singgah mkn..hehe

    ReplyDelete
  32. yang ni lah yang paling menggugat jiwa saya kak..best nyer puding neh..!hihi

    :D

    ReplyDelete
  33. amiyo: layan gambar jer lah dik dh abis pun...hehe

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers