30 Jan 2011

Burger Malaysia



Assalammualaikum dan salam sejahtera semua...semoga ceria-ceria dihujung minggu bersama family tersayang. Hari ni saya breakfast  dgn burger Malaysia pula...haha walaupun dok kat Finland  sekarang ni tapi burger Malaysia tetap dihati...chewahh...:D

Actually saya buat ni semlm lebihan adunan donut keledek tu saya mereka lah pula burger ni....nk buat semua donut byk pulak...tak larat nk abiskan tapi kalau bubuh sambal mcm ni sedap juga...btw terima kasih sekali lagi pada  Kak Nor @ Secubit Garam  diatas resepi donut keledek yg telah saya derhakakan jadi burger Malaysia pula ni...haha jgn marah ya kak Nor.

Malas nak salin resepi la...so...bolehlah rujuk pada n3 donut keledek yg lepas disini.  ni ambik gambar pun main snap sekeping jer ni...hari ni bz nk keluar nak pi ziarah kawan kat sini yang baru bersalin so...nk bereskan keja umah dulu sebelum keluar ni.


Source: Nurniezza.blogspot.com
Bahan-bahan:-
Untuk sambal :
minyak masak
1 labu bawang besar
2 ulas bawang putih

10-15 tangkai cili kering direbus dan dikisar
 Sedikit belacan (bakar)
sedikit ikan bilis
2 s/k gula merah ataupun gula putih pun boleh
 ½ cawan jus asam jawa
 garam secukup rasa


Cara-cara :
Untuk sambal:
1. Panaskan minyak. Masukkan ikan bilis. Goreng hingga kekuning kuningan, angkat dan  ketepikan.
2. Masukkan bawang dan cili yang telah dikisar. Kacau rata dan biarkan cili masak sepenuhnya.
3) Masukkan gula merah, asam jawa dan garam. Gaul rata dan biarkan menggelegak
seketika.
4) Masukkan ikan bilis yg digoreng tadi dan kacaukan sebentar dan siap dihidang bersama burger dan timun yang dihiris nipis tadi.



Bahan hiasan:
1/2 biji timun yg dipotong nipis
sedikit sayur salad

Cara Untuk Buat Kuih:
1. Uli doh sehingga tak melekat.
Buat bulat besar. Biarkan kembang 2 kali ganda.
2. Tumbuktumbuk
doh tadi dan bahagikan kepada beberapa bahagian. Buat bentuk bulat.
Biarkan naik 2 kali ganda lagi.
3. Sementara itu panaskan minyak di dalam kuali.
4. Goreng doh dalam minyak yang sederhana panas sehingga kekuningan. Angkat
dan tos.
5. Kemudian potong   doh yang digoreng tadi dan jgnlah sampai terputus dan isikan dengan sambal bilis dan juga
timun.

26 comments:

  1. wah burger malaysia pulak kita makan pancake jer :)

    ReplyDelete
  2. pagi2 nengok blog Nieza..pastu jumpa plak burger mesia ni..sedapnya..!!!lapar tetiba..

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum nieza..burger mlysia kat finland..special ni!! buat sy lapar hujan2 cam ni..pekena ngan teh/kopi panas..perghh mmg x toleh2 lgi :))

    ReplyDelete
  4. sila tapaukan saya spoloh bijon buk nieza! utang yer...taun depan saya bayo! kekekeke

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum nieza..
    beger mesia ni fav akak...susah nak jumpa kat sini..huhu

    ReplyDelete
  6. kak..
    ada belen lagi..burger feveret ni..tapi tak penah buat sendiri..rasa2 macam nak gak try..bilakah itu?
    haha..nak sikitttt..

    ReplyDelete
  7. Dikkk nak beger msia tu sedapnya nyum nyum nyum lama tak makan

    ReplyDelete
  8. neiza>>ishkishk..nieza kat finland leh buat masakan guna keledek bagai..akak kat sini..nak cari keledekpun susah..huhu

    ReplyDelete
  9. Salam Nieza,
    Mmng kegemaran akak sekeluarga burger malaysia ni...ujan2 ni lagilah sedapnya kalau dpt makan...nmpk gaya kena buatlah ni....terliur jek tngk sambal tuuuu..

    ReplyDelete
  10. Kak Lina: haha pankek pun sodap! meh kita tukar kak...hehe

    Kak hana: amboi banyaknya sampai 10 biji kak...oklah akak punya pasal nanti saya antar dapur akak yer...masuk buku hutang tau...ekekeke

    Norul: w.salam ...sama ler fav saya juga ni...awat susah lak..nk senang buat sendiri jer lah..hehe

    fara: trylah buat senang jer tu...hehe

    kak chik mimi: boleh ambik ler kak...memang sedap pun..kalau dok penang dulu setiap hari saya singgah makcik jual kuih tepi jln beli kuih ni sebelum masuk keja...sekrng ni tak leh nk singgah2 lagi...hehe

    Kak Suri:org sini memang suka mkn ubi kak...mcm2 ubi ada jual..so snglah nk membeli ubi ni..:)

    ReplyDelete
  11. Kak Yatie: w.salam kak...sambal tu biasa jer kak...ha buat jgn tak buat yer...nanti saya nk singgah mkn kat sana lak...hehe

    ReplyDelete
  12. Salam Nieza..
    Nieza ni kalau masak apapun mesti nampak sedappp...terliur org.kat sini....makan dengan kopi o lagi sedap..

    ReplyDelete
  13. Assalam Nieza...dari jauh akk dtg untuk meminta burge malaysia versi finland..sedapnya.

    ReplyDelete
  14. nieza nk burger 5ketoi ups 4ketoi udahlah bby xpndai mkn lagi

    ReplyDelete
  15. Azi: saya msk biasa-biasa jer azi....masakan org merantau jer ni...haha bolehlah ambik mkn ngan kopi panas tu:

    Kak Rosaliza:w.salam kak..boleh kak nanti saya antar yer...tapi sama jer rasanya org dok Finland ni tanah tumpahnya Malaysia juga kak...hehe

    Kak Linapg: boleh kak 5 ketoi pun boleh...akak tolong mkn utk baby yer....ekekeke

    ReplyDelete
  16. akak..mas suka burger malaysia...suka letak sambal lebih....sedappnya...

    ReplyDelete
  17. Nieza, ni dah kira terlebih rajin sanggup buat burger Msia utk bfast. Kita mkn roti jer utk bfast...malas nak berhempas pulas dkt dapur ahaksss :)

    ReplyDelete
  18. Assalamulaikum...
    Bila le agaknya org yg ada kat malaysia ni nak buat burger ni yek?
    Jawapannya... Tettttttt

    ReplyDelete
  19. salam..
    Dulu penah juga dengar org panggil kuih mcm ni proton saga.. mungkin bumper tinggi..

    ReplyDelete
  20. Sedapnyer... tengok burger + sambal tumis yg merah tu terus rasa lapar. lame tak makan... kat m'sia memang favorite. tp, dah merantau ni, liat betul kalau nak buat sendiri.

    ReplyDelete
  21. Mas: sama ler akak pun suka gak mas...suka mkn yg pedas2...selalu layan kuih manis jer kan..tukar selera yg pedas pulak.

    Anie: bknnya rajin sgt pun anie...ni pun lebihan adunan donut semlm la i tukar jadi burger ni...haha keja org malasla main belasah jer...ekekeke

    Kak Sam:w.salam...jwpnnya senang jer kak buat jer kat pasar mlm sg.ara tu....mcm2 ada...hehe

    shaniza: yer ke saya lak 1st time dgr tu....menarik juga yer nama tu..hehe

    Yus:betul la yus saya pun sama juga kalau kat msia senang singgah jer org jual kuih muih tu kan bila dok merantau ni nk mkn kenalah merajinkan diri juga...rupa tak lawa pun tak pa janji puas ati dapat buat sendiri...:)

    ReplyDelete
  22. Kak Nor Moscow:singgah ler kak..kita kan berjiran jer ni...hehe

    Kak Deliah: w.salam kak ya betul la tu kalau kena lak time ujan dan sejuk2 tu mkn apa pun sodap!..layan lak ngan kopi panas memang mabeles tu..:)

    ReplyDelete
  23. Salam Nieza,
    hujan2 ni kalau dapat mengunyah burger ni memang lah sedapkan. Comel2 je burger tu

    ReplyDelete
  24. Salam Nieze, ni Kak mai singgah sat nak makan burger Nieze, pas tu bungkus sikit nak bawa balik

    ReplyDelete
  25. Salam Kak Nieza,
    tak kisahlah derhaka ke idak janji tuan punya rumah enjoy nak nikmatinya..emmmm...sedap tu....

    ReplyDelete
  26. Salam nieza sedapnya burge malaysia nie... nanti qira bolehla cuba maklumla esok cuti wilayah....

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers