29 Jan 2011

Donut Keledek


Assalammualaikum dan selamat berhujung minggu semua....ok jom layan donut keledek resepi Kak Nor ni...ramai dah kawan-kawan yang mencuba saya jer ketinggalan sikit...angin tu jauh sikit nk terbang ke sini hehe...btw terima kasih kepada Kak Nor @ secubit garam diatas resepi donut ni izinkan saya berkongsi disini pula ya kak....ok layan gambar dan resepi kat bawah lah yer....tuan umah nk keluar jln-jln ambil angin luar jap....nanti saya bw yer...:)


Source:  secubitgaramnor67
  • 500 gram tepung gandum
  • 200 gram keledek yang telah direbus dan dilenyek
  • 4 sudu besar susu tepung 
  • 1 biji telur -  dipukul sedikit
  • 200 ml air suam -  k.nor lebihkan air sbb guna 1bj telur jer 
  • 3 sudu besar marjerin
  • 3 sudu besar gula
  • 3 sudu kecil yis - lain kali nak kurangkan sket


Caranya.

1. Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan. Pastikan Doh betul-betul lembut, Uli selama 8 hingga 10 minit. Kalau guna BM, tekan ON dan tunggu je siap, kemudian boleh terus bentukkan.


2. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Masa perapan lebih kurang 40 minit atau 1jam.


3.Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. bahagi doh pada beberapa bahagian kecil dah lubangkan di tengah-tengahnye, seperti bentuk donut. Susun donut di atas dulang dan biarkan sehingga donut naik dua kali ganda.

4. Goreng di dalam minyak panas sehingga perang, dan salut donut keledek bersama serbuk gula ataupun coklat masakan. Sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba.

34 comments:

  1. salam, cantik donut kledek tu, terliur leleh cam dia punya topping meleleh tu...kim sikit untuk rasa, boleh?

    ReplyDelete
  2. As salam nieza,
    aduh...silau mata akak terkena panahan coklat yang menyirami donut tuu..mesti sedap kan nieza..

    ReplyDelete
  3. Ma;chiks: w.salam tq...boleh sila-sila...ada lbh lagi ni..hehe

    Kak Akma:w.salam kak....haha saja jer bg akak silau tu....hehe btw memang sedap kak.

    ReplyDelete
  4. wah adik kuss dah buat donat keledak mcm kak buat hari tu.. sedap kan.. tak ler terasa sgt keledek tuu..lain la kuik keria kan niez... nak itut p jalan leh ker heheh kacau daun jer..

    ReplyDelete
  5. kak ilah: yer kak...ramai dh yg buat kan...memang sedap kak...jomlah kak ikut..mana ada kacau daun pulak...nk keluar beli brng dapur jer...:)

    ReplyDelete
  6. wallahhhh,,,

    mendonat pulak nieza weiiii...akak nak satu...yg meleleh leleh tu...slurppppp...nyumnyum

    ReplyDelete
  7. Salam Nieza,

    Haaahhh tu dia...punyalah gebu donut keledek ni, dihiasi dgn topping yg meleleh. Bestnya kalau dpt mkn ahakss :D

    ReplyDelete
  8. no donut munge munge cinta ni..hehe...cedapnyaaa makan ngan cekelat leleh leleh tuuu

    ReplyDelete
  9. Nice blog! Salam pkenalan dr sy Izu. Sy follow dn link kn blog ni ye. TQ. :)

    ReplyDelete
  10. AS SALAM KAK

    mengancam betul..menarik dan kreatif

    ReplyDelete
  11. wah nieza petang2 gini tengok donat sedap nyer walaupun tak pernah makan donat keledek nih

    ReplyDelete
  12. salam..m.cik sorang ni rajin sungguh masak...jeles niii..haha

    ReplyDelete
  13. tak tahan tgk lelehan topping tu.. anak2 terliur ni, minta 5 ketl bole hehe..

    ReplyDelete
  14. Kak Ezadlieza: boleh kak ambik ler seketoi...tapi cukup ke tu?..hehe

    Anie: w.salam...tu la kan kasi leleh skit nk kasi u terliur..ekekeke btw ambik ler seketoi anie..:)

    izah: memang sedap izah cicah ngan coklat sauce tu.

    white: tq dear!

    ishamizu: salam kenal juga dr saya..tq yer singgah sini...nanti saya kunjung balas:)

    ady: w.salam ady...tq:)

    Kak Lina: sedap kak...trylah buat nnati:)

    Kak Sofea: masak simple2 jer kak..akak tu lagi la rajin...hehe

    Kak Umi: alahai ciannya kalau dkt leh la kasi...ok posla 5 ketoi utk akak...hehe

    ReplyDelete
  15. kak...mas baru jer sampai ni....
    nak donur munga2 tu 4 ketoi...nampak gebu dan montok la....

    ReplyDelete
  16. Kak Linapg: saja jer kak bubuh topping tu kalau mkn gitu pun sedap juga..:)

    Mas: dah blk dh mas...akak baru nk keluar ni..plan nk keluar pagi pastu hubby ckp keluar lepas asar pula...nk solat asar dulu coz kul 2pm dh masuk waktu..ambikla brapa ketoi pun mas..ada lagi ni...hehe

    ReplyDelete
  17. yang dlm gambo tuh sume mie punya ye..munge2 cinta ke, munge2 xcinta ke..sume mie punya tau..sedapnye!!!

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum...
    Tak aci. Bila kat dapur orang napa donut tu cantik sangat. Tapi kat dapur saya huduh. Nak yang coklat tu.

    ReplyDelete
  19. rasa nak ngap je skrin ni bila tengok donat gebu tuh! dengan leleh2 tu.... ishhhh

    ReplyDelete
  20. salam Nieza.Lama tak serbu dapur Nieza ni.Wah..rajinnya.kena cuba ni donat mmg kesukaan anak anak

    ReplyDelete
  21. wahh...cantiknyer..siap ada bunga2 lg..kalo anak saya ni mesti suka =)

    ReplyDelete
  22. salam nieza, cross posting tuh ape, kerja ke or beljar..kompius deh!!

    ReplyDelete
  23. amboiii..dr jauh dah nampak cantik donut ni..
    ada munga2 plak tu..
    nak sebijon pun bolehlah..
    ekekeke...

    ReplyDelete
  24. mimiey: haha boleh mi ambik jer mana mi suka...hehe

    Kak Sam: w.salam kak...mana ada aci2 lak...haha kena cuba lagila kak ..saya pun tak pandai sgt tapi ikut jer resepi tu..:)

    Kak Rose: ishhh jgn ler ngap skrin tu kak...ngap donut dah ler...ekekeke

    CM: tu la lama tak nampak cm bz ke?cubalah buat nanti.:)

    Norul: saja jer bubuh bunga tu..yer betul sure bebudak suka mkn nengok bunga tu...trylah buat nanti.

    Mokwo: w.salam mokwo, oo...maksudnya tu husband saya bertukar dr Dhaka,Bangladesh ke sini.

    ReplyDelete
  25. Wah Nieza, cantiknye donut siap ada bunga2 lg..tambah pulak choc yg meleleh tu, aduhai...tangkap lentuk kalau dpt mkn sebijik..eh silap 2-3 bijik!!!

    ReplyDelete
  26. Salam Nieza, Cantik dan gebu donat tu, sayang nak makan pulak...

    ReplyDelete
  27. fara: boleh-boleh ambik 2 -3 bijik pun boleh...hehe

    Azlina: tq..ya boleh nah ambik 2-3 bijik juga buat azlina...hehe

    T&T: eh...jgn ler sayang pulak buat memang nk mkn...hehe btw tq t&t:)

    ReplyDelete
  28. Salam Nieza...
    nampak sedap jer donat tu...pandai betul Nieza buat...poslah kat sini sibiji dua..he..he..

    ReplyDelete
  29. semua orang pakat buat donut ni yer. kompem la sedap nih.

    ReplyDelete
  30. azi: haha boleh2 nanti nieza poskan yer...hehe

    Cek Chun:tryla buat cek chun...kalau cek chun sure lagi sedap kot...hehe

    ReplyDelete
  31. sreeeeet...pon..pon..tekan brek ni..terlambat sampai..keledek kat rumah ni tgh tggu je bila akak nak merebusnya,,dah bersungut2 dah tu..dah penat dok lam bakul katanya..ambik donut kat sini dulu..hehe

    ReplyDelete
  32. Kak anymz: haha kelako lak akak ni...terkejut saya pepagi ni bunyi hon dan break akak tu...hehe btw cepat ler buat kak sian keledek tu dok nunggu bilalah tuannya nk gunakannya...ambik ler donut tu kak...hehehe

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers