13 Dec 2010

Makan-makan @ Rumah Malaysia

Makan-makan bersempena Little Christmas and Organized by Embassy Of Malaysia on 11th Dec 2010. So....dah menjadi tradisi lah kat sini sebelum hari krismas tu nanti diorang akan bg hadiah dulu...especially utk kanak-kanak la....kira bertukar-tukar hadiah mcm tu.

Pada hari tu saya diberikan tugas untuk memasak Laksa Penang....actually pada mulanya memang nk order tapi last minute org tu cancel ada hal lain..so...saya lah penggantinya...nasib baik mkn lain tak ada masalah...kebanyakkan menu hari tu  finnish food...cuma laksa dan nasi jer mkn org melayu.

Majlis berjalan lancar dan meriah juga....seronok juga bila dapat berkumpul dgn rakan-rakan disini...kalau tak ada buat aktiviti mkn2 ni memang jarangla nak dapat jumpa semua so...bila dah ada dapatlah berjumpa dan borak-borak.

Di sebalik tabir...sebelum majlis bermula ...
we all bersama-sama bergotong royong memasak dan membuat persiapan...yg lelaki pakai baju biru tu adalah driver duta .dia pun sama tolong msk2...tgh goreng pisang ni.

ni ler diantara menu yg disajikan....simple tapi sedap.
ada yg local staf ofis msk dan ada yg di order

Laksa yg kat atas tu saya yg masakkan....lbh kurang 15 liter juga...dan alhamdulillah mencukupi utk tetamu yg datang seramai hampir 80 org. 
dah mcm nk buat katering pula.

actually dok kat Malaysia pun saya tak pernah masak byk-byk mcm tu.. tapi tu la kan pengalaman berharga yg tak dapat dijual beli dan bihun tu pulak we all order drp Malaysian restaurant  kat sini jer.

  semua menu ni pula  we all order  dr restaurant kat sini....ayam tandoori,roti nan, dan kari tu order drp restaurant Pakistan kat sini...semuanya di tanggung HALAL.

mcm ni ler suasana semasa majlis....kebanyakkannya yg hadir semua home base staf  & local staf  Malaysian embassy, student malaysia yg membuat phd kat sini, Malaysian yg berkerja dan berkahwin dgn org sini.

ada live conference with HE Amb Cheah iaitu Duta Besar di Helsinki and Mdm Poh Choo from New York City....actually dah 3 bln beliau berada disana dan bertugas disana....kalau tak ada apa hal 30hb Dis nanti beliau akan balik ke sini pula.

So..dapatlah we all bersembang online dgn beliau pada hari tersebut....senangkan yg jauh dah jadi dekat dgn adanya teknologi zaman sekarang.


masa untuk posing bersama-sama dgn  kawan-kawan di Finland

ni pula aktiviti cabutan nombor bertuah ...hadiah pun best-best juga...ada baucer mkn, beli brng, hamper dan ticket naik kapal cruise ship ke Talinn,Estonia dan ke Stockholm, Sweden.

Tak sangka juga saya dan suami juga bertuah pada hari tu dapat ticket cruise ship ke Talinn, Estonia....alhamdulillah nanti boleh jalan-jalan ke sana lagi.

Kanak-kanak lah yg paling suka hari ni coz semua dapat hadiah drp Santa Claus.

No comments:

Post a Comment

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

Bookmark and Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers