31 Dec 2011

Jalan-jalan dihujung minggu 2011

Cerita jalan-jalan dihujung minggu lepas kat sini jer ni kebetulan pada 26 dec 2011 mr.hubby pun cuti sempena public holiday christmas. Kalau ph kat sini kedai dan shopping mall semua tutup so...kami jalan-jalan tengok permandangan sajalah. Pada hari ni kami ke Jarvenppa iaitu lebih kurang 50km dari rumah kami. Mr.hubby dah lama teringin nak tengok masjid tatar yang mana masjid ni merupakan sebuah masjid yang didirikan dengan bangunannya sendiri. 


gambar yang dirakam disini adalah sekadar untuk koleksi kenangan saya dirantauan org saja ni. Kenangan yang abadi selamanya... oklah layan jer lah gambar kat bawah ni:D

ni lah masjid Tatar di Finland yang merupakan satu-satunya masjid pertama yang didirikan di Finland yang telah berusia 71thn. Masjid ni dibina oleh org islam Tatar yang datang merantau ke sini. Masa datang ni bukan waktu solat so..org yang jaga dah balik dan tak dapatlah kami masuk ke dalam masjid ni.

Kat sini masjid biasanya akan dibuka bila masa solat saja.Jika nak melawat boleh juga call org yg jaga ni tapi masa ni mr.hubby ckp lain kali sajala datang lagi.InsyaAllah jika ada berkesempatan  nanti akan singgah lagi ke sini.

ini juga adalah satu-satunya masjid yang ada bangunannya sendiri yang setakat saya jumpa di Finland ni. kebanyakkan masjid kat Finland ni hanya menggunakan bangunan ofis saja.


balik pada tu kami ke bandar Helsinki pula dan merakamkan sedikit gambar permandangan yang indah di petang hari..walaupun cuaca sejuk dan berangin tapi tetap mendamaikan bila tgk view yang cantik ni.


bandar Helsinki ni memang dikelilingi dengan laut dan tasik so...tak hairanlah kalau sana sini ada jer bot yang banyak kat sini. cuaca kat sini dah masuk winter tapi salji tahun ni mcm malu-malu jer nk turun. Ada juga turun 2-3 minggu lepas tapi sedikit sangat bila dah hujan salji pun cair. Kalau tahun lepas pada masa sekrng ni memang dah bertimbun dah salji dan laut pun dah membeku tapi tahun ni belum ada lagi.Itulah kuasa Allah kan tiada siapa pun dapat meramal dan mengetahui perancangannya.




















7 comments:

  1. Hehehe seronok jamu mata di sini.
    Selamat tahun baru buat nieza n hubby

    ReplyDelete
  2. cantiknya view..best nya jejalan =] tngok gmbr pon dah excited, kalo pergi lagi a jakun..hehe..

    hepy new year..moga hari2 mendatang kita sentiasa mendapat keberkatan dariNya

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Nieza

    Indahnya persekitaran......

    Selamat Tahun Baru

    Wassalam

    ReplyDelete
  4. Kak Sam:
    tq kak sam sudi jamu mata..hehe selamat thn baru juga buat akak sekeluarga ya:)

    cik Bhulat:
    kalau dah sampai sini surela tak jakun dah nanti...hehe
    tq dik..sama-sama kita doakan yg terbaik bg thn 2012 nanti ya:)

    Kak Nazrah:
    selamat thn baru juga buat akak sekeluarga :)

    atuk:
    ya sungguh indah sekali permandangan disini atuk.selamat thn baru 2012 juga buat atuk:)

    ReplyDelete
  5. Bestnyaaa dapat jalan-jalan gitu. Hehe.

    View cantik.

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

Bookmark and Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers