11 Nov 2011

Talam Suji Chef Zubaidah


Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua. Masih lagi dengan n3 tertunggak yer...buat kuih talam suji ni masa hari raya aidiladha untuk potluck makan-makan kat umah kawan hari tu. Lama dah tak buat kuih talam suji ni ....masa ikut mr.hubby posting kat Dhaka dulu memang selalu sangatla saya buat kuih talam ni kalau ada majlis makan-makan tu sebab kat sana memang banyak jual tepung suji ni. Bila datang ke Finland ni memula ingat tak ada jual tapi lelama cari jumpa jugalah...alhamdulillah dapat juga buat kuih talam kegemaran saya ni.

Teringat masa saya di Dhaka, Bangladesh dulu saya belum ada blog lagi masa tu dan pernah buat kuih talam ni tanpa menggunakan resepi pun...main agak-agak jer sebab selalu belajar buat kuih talam ngan mak dulu mak ajar sukatan pun main agak-agak jer...tapi menjadi juga. Sekarang ni makin bertambah menjadi senang sebab byk resepi yang ada dikongsi di alam maya ni. Oklah jom kita semak resepi daripada chef Zubaidah ni...saya copy drp blog kak Wan....terima kasih kerana berkongsi resepi kuih talam yang sedap ni dan izinkan saya berkongsi disini pula.


 Resepi Chef Zubaidah 

Loyang 10 x 10

Bahan Lapisan Bawah

140gm tepung suji
20gm tepung gandum (3Tbsp)
2 biji telur
pewarna lemon yellow
120gm gula pasir
750ml santan cair (3 1/4 cawan)
1/2 tsp garam

Bahan Lapisan Atas
2 biji telur
700ml santan pekat
1 tsp esen vanila
1 1/2 tsp garam
150gm tepung gandum (1 1/4 cawan)
80gm gula pasir (1/4 cawan)
200gm gula melaka
1 tsp coklat emulco



Cara-cara :

1.  Satukan semua bahan lapisan bawah dan kacau di atas api sederhana hingga kental.  Masukkan ke dalam loyang yang telah di alas dengan plastik, ratakan dan kukus selama 20 minit.

2.  Cincang gula melaka kemudian kisar bersama bahan lapisan atas.  Tapis ke dalam periuk dan masak hingga naik wap.

3.  Tuang ke atas lapisan bawah tadi, tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus selama 30 minit atau hingga masak.

kuih yang siap dipotong untuk majlis potluck

49 comments:

  1. salam kenal nieza...cantik2 kuih talam tu, nmpak pun sedap...

    ReplyDelete
  2. selamat pagi Nieza,
    cantiknya susunan talam suji tu, kombinasi warnanya pun sangat menarik...kakak pun suka makan tapi belum pernah buat lagi...minta sepotong ye Nieza...buat minum pagi dengan secawan teh!

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Nieza

    sihat ke?? Maaf lama kak nur tk muncul kat rumah Nieza nie...sihat ke?

    sedapnya nampak kuih suji tu,cantik aja kejadian nya..terletak aja...lagi
    sedap kalau kak nur dpt merasa...hehe...buat muker 50 sen nie!!

    ReplyDelete
  4. Assalam Nieza...
    wahhh...nampak sedap sangat...seronok kalo buat potluck kan? Sya kat ofis slalu gak buat potluck ngan kawan2...kdng2 masak lauk simple2 jer satu sorang untuk lunch...sorang bawak nasi...mmng best...mengeratkan lagi silaturrahim...

    ReplyDelete
  5. Assalam nieza, wah happening juga ya raya kat finland..ada puding kasih bertaut ada kuih talam suji semuanya sedap2 belaka ni..berselera betul akak tengok kuih talam suji nieza tu..

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum Nieza cantiknya ,akak pun peminat kuih talam suji ni tapi anak2 tak minat tu yg tak best nak buat tu

    ReplyDelete
  7. emmm.sedapnyer...sure dh abiss kn, sbb ni menu hari raya hari tu...layan gambar pun jadi la nieza

    ReplyDelete
  8. susah payah terbang ke sini.. ada lagi x talam suji ni...

    ReplyDelete
  9. teringin lama dah nak buat
    tapi tepung suji x der la
    terlioq dah ni

    ReplyDelete
  10. Morning Nieza....
    Pepagi singgah sini...lama dah kak cek teringin nak buat talam suji...resepi pun dah lama simpan..bila pulak seru nak dtg ek..tak pun tapaukan kak cek 2..3 keping...leh gak kak cek merasa...:D

    ReplyDelete
  11. Salam Nieza...cantik kuih talam suji tu,terliur pulak rasanya..macam nak buat je..

    ReplyDelete
  12. bak seloyang kuih tu...aku bab kuih talam ni selalu gagal merajinkan diri..hehe

    ReplyDelete
  13. akak suka sangat talam suji ni.. selalu tempah je kat org..

    ReplyDelete
  14. salam nieza..sedap ni..bak sepiring..ada lg ke? hihi..

    ReplyDelete
  15. Aduh.. sungguh menyelerakan nampaknya kuih talam ni. InsyaAllah, akan masuk list menunggu utk dicuba.. :D

    ReplyDelete
  16. As'salam Nieza

    Cantiknya dan sedapnya kuih talam suji ni. k.ct pernah buat sekali memang sedap. Tepung suji banyak gak tu, bolehlah menerai juga nanti. Dah susun berderet2 tu nampak geram pulak macam nak ngap! masuk mulut... hehehe

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum Nieza,
    waduhhhhh buat akak terliur je tngk talam suji ni, lama dah tak buat..mcm teringin semulalah...sedapnya..

    ReplyDelete
  18. Salam Nieza..Wahhh cantik betul kejadian kuih talam ni...geram tengok...Rasa ngan ngap2 jeeee

    ReplyDelete
  19. memang cantik la..potong pun sama jer..x pernah lagi buat..tapi tepung suji dah lama beli...

    ReplyDelete
  20. Nasib baikk ada jual tpg suji ni kt Finland,, tpg suji klu kt tmpt sejuk mmg tahan lama,, ;)

    ReplyDelete
  21. aslmkum nieza.. sedap ni buat minum ptg.. ada stok tpg suji tu.. tpi tak tau lah boleh guna ke tidak..

    ReplyDelete
  22. nieza..cantik nye kejadian talam ni..npk sedap sgt...potongan pun licin je..puding bertaut kasih tu dh lama akak tingin nk wat..ntah bila lah dpt buat

    ReplyDelete
  23. dah lama nak try buat tapi takut tak jadi cantik mcm nieza punya..tepung suji dah beli lama...coklat emulco tu boleh ganti dgn cocoa powder tak...kena try juga ni....suka tgk potongan talam nieza yg licin je...

    ReplyDelete
  24. Aslmkum Nieza.

    cantik kombinasi warna talam suji Nieza.kalau dpt rasa sedapnya. kuih berasaskan suji akak belum pernah buat.bestnya dpt jumpa Ijan...dr jumpa di laman siber dpt bersua muka pula. byk menu raya Nieza dgn rakan2...semua menu sedap ni..

    ReplyDelete
  25. Nieza...

    so neat laa potongan kuih talam tu.. and rasa sedapp jerr masuk tekak.. hehehe

    ReplyDelete
  26. assalamualaikum nieza..

    wah.. kuih yang lembut2 nie mmg peberat ayu sklrg..

    aduhhhhhhhhhhh
    ginilah kan, kalau nak buat, sure risaukan keadaan kesihatan mereka..
    kalau dapat 2-3 keping untuk ayu sorang jer.. okey gak nie..
    hahahhaha..

    ReplyDelete
  27. Kak Zai suka sangat tengok kalau Nieza buat tepung talam,cantik dan cara potong dan susun pun kemas.

    ReplyDelete
  28. cantiknya talam ni Nieza.Cara potongnya sungguh kemas.Bab potong kuih seperti ni Cm gagal dapat markah E hehe.

    ReplyDelete
  29. tgk pic pun dah tahu mesti Yummy!

    ReplyDelete
  30. Liza:
    salam kenal juga dr saya...tq:)

    Kak Amie:
    alahai kak kuih dah abisla nak kasi pun..buat mlm raya hari tu lagi.

    Kak Nuridah:
    w.salam kak...alhamdulillah sihat kak...tq atas ingatan.kuih pun dah abis tunggu buat lagila kasi yer...hehe

    SH:
    w.salam...ya kat sini kalau buat mknx2 selalu potluck la memang best dpt bertukar selera mkn dgn juadah yg pelbagai kan:)

    Kak Ayu:
    yer la kak itu jer dpt mengubat hati yg rindukan sedara mara yg jauh kak...kalau tak ada buat apa lagi ler terasa sedih kan:)

    ReplyDelete
  31. Kak Chik Mimi:
    w.salam kak...betul la kuih talam ni bebudak tak minat sgt kan. tapi saya suka buat..haha mcm org lama lak yer...hehe

    Kak Ida:
    yer kak memang sedap tapi dah abis..layan jer lah hehe

    kak norlie:
    kuih dah abis la kak..sorry yer nanti terbang lagi tau:)

    Ayu:
    ha cepat pi cari tepung tu..hehe

    Kak Cik cek:
    ok nieza dah seru akak ni...cepatx2 nanti blk pi buat yer..nak kasi pun dah abis la kak:)

    Kak Noorsafone:
    w.salam..tq kak...silala buat kak memang sedap:)

    Anna:
    dah abis la yang..ko kena merajinkan diri jugalah buat..hehe

    ReplyDelete
  32. Kak Yan:
    samalah kak..nieza pun suka:)

    lyza:
    w.salam...dah abisla kak..hehe

    Zefa:
    silakan dan selamat mencuba yer:)

    Kak Ct Delima:
    w.salam kak...tq..ya memang sedap nieza pun dah byk kali dah buat..nak kasi akak pun dah abis..hehe

    Kak Yatie:
    w.salam kak...memang sedap..itulah kak citarasa kita sama la suka kuih lama-lama ni kan..:)

    Sue:
    w.salam..tq cubalah buat sue...sure lagi cantik nanti:)

    ReplyDelete
  33. Kak Nazrah:
    tq kak...cubalah buat kak senang jer ni:)

    Kak Wan:
    ya la kak wan dah ada jual tepung tu dptla merasa juga buat...tq sharing resepi yer kak:)

    Kak dzana:
    betulx3 memang best ni kalau pekena ngan kopi panas ke..haha cepat buat kak..:)

    Kak Zai:
    tq kak....try la buat kak..rasanya kalau akak buat lagi cun kot yer la tgn akak lagi ler berseni..suka tgk akak deco cake semua cantik2..:)

    Lovely Kitchen:
    tq kak Ena...cubalah buat kak..sedap kuih ni. rasanya boleh jer kak kalau nak tukarkan coklat emulco dgn coco powder tu..tapi dulu nieza pernah juga buat yg tak bubuh coklat tapi rasanya sedap juga rasa gula merah jer la.

    Mamasya:
    tq kak..nieza yg mula buat kuih ni masa dok dhaka dulu lagi kak..tepung suji byk dah murah.trylah buat kak.ya seronok jumpa ijan dan family terasa meriah jer walaupun raya haji:)

    mamazieza:
    tq mama..memang sedap kuih ni mama..:)

    Ayu citarasa rinduan:
    w.salam ayu..kuih ni memang best tapi org kencing manis tak leh mkn ni..:)

    Kak Zaitun:
    tq kak...biasa jer tu kak..time ni pun nak cepat pagix2 raya tu nak gi solat aidiladha pastu main belasah jer potong tu:)

    CM:
    tq kak..samalah nieza pun kak...kekadang tu ok kekadang tu buruk gak rupanya memang lum pass lagi la bab memotong ni:)

    bobiedanbad:
    tq...ya kuih ni memang yummy!.:)

    ReplyDelete
  34. banyaknya Nieza buat, cantik pula tu, buat kenduri ke???

    ReplyDelete
  35. salam nieza,

    tengok gambar yang sungguh 'hidup' membuatkan kecur air liur ..best buat minum petang bersama teh o panas.

    ReplyDelete
  36. salam kenal nieza...wahh! talam suji ni mmg my fevret..omaiii! terliur2 dah ni..:)

    ReplyDelete
  37. salam nieza
    ni lah talam yang akak tak buat2 lagi.entah berapa kali dah tpg suji tu keluar masuk peti ais..nak buat ke tidak..nak buat ke tidak..itu aje lah kerja akak..bercakap2 dlm hati.bukan apa takut diorang ni tak makan..nanti jenuh akak sorang2 je yg kena habiskan..hehe

    ReplyDelete
  38. salam nieza....alahai cantiknya talam ni..akak belum pernah makan ni talam suji nih...nampak lembut jer tu...

    ReplyDelete
  39. cantek betul kejadiannya... mantop...terbaek!!

    ReplyDelete
  40. SAlam Nieza. Ni kuih pebret Along tapi tak rajin nak menalam selalu. Sonok nya tengok raya kat Finland, Ijan & famili pun ada.

    ReplyDelete
  41. Cantik betul susunan talam ini, pasti sedap ....

    ReplyDelete
  42. salam nieza
    kalau nieza buat apa2 misti cantik kan dan menjadi :)

    ReplyDelete
  43. salam singgah, hehe dtg dari blog kak ijan.. huhu, nampak meriah jer 2 akak ngan kak ijan punye hari raya.. hehe

    ReplyDelete
  44. Nieza kalau buat kuih ke puding memang cantik2.

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum Nieza,
    Wahhhh Nieza ni mmg expert la buat kueh talam, cantik aja kejadiannya, teringin sgt nak makan. Suka tengok gambar2 kat bwh tu, wahhh Ijan pun ada.....bestkan dpt kumpul ramai2

    ReplyDelete
  46. sedapnya talam mmg nak bikin lah salah satu hari nih... teringin benar...

    ReplyDelete
  47. ya Allah kak nieza... semua menu kak nieza sedap yg amat!!!!!..ooo..by the way.. selamat berkenalan kak nieza!!!!hehe

    ReplyDelete
  48. Says mmg suka mkn smua kueh talam.terima kasih kerana sudi kongsi resepi. saya akan Cuba buat.

    ReplyDelete
  49. Saya sgt suka mkn smua jenis kueh talam, terima kasih kerana kongsi resepi.Saya akan Cuba membuatnya. selamat berkenalan.

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers