21 Oct 2011

Crunchy Pai Tee & Special Gift


Assalammualaikum dan salam di hari Jumaat yang mulia buat semua pengunjung yang sudi berkunjung ke sini. Pada  semua pengunjung dan followers tak kira baru dan lama, kedatangan anda amatlah dialukan...dan terima kasih diatas sokongan anda semua selama ini...amatlah saya hargai.


Oklah n3 hari ni nak ceter pasal crunchy pai tee ni dulu ... pada mulanya saya memang jakun juga bila nengokkan org dok tayang pai tee ni sebab memang tak pernah mkn dan buat pun dan acuannya pun saya tak kenal. Bila dah join blogging dan tercebak dalam dunia blogger masak-masak ni baru ler saya diperkenalkan....tapi dlm hati selalu berkata mana la saya nak dapat acuan pai tee ni kat Finland ni kan..persoalan yg tiada jawapan dan dipendamkan dlm hati sajalah. 


Sampaila satu masa yang saya tak mimpi dan sangka pun sebenarnya saya sudah miliki acuan ni pada hari ni....haha nak tau cerita selanjutnya ................sila scroll down..:D


 Sebelum tu jom kita tengok resepi dulu lah yer. Resepi ni dapat daripada Waterlily hasil selongkar dapur Kak Nor @ Secubit Garam  yang merangkap sifu masak saya juga ni. Tgh malam pun dok msg lagi kat fb  kak Nor ..apa nak buat waktu sini tak sama dgn waktu Malaysia la. org kat sana dah nak masuk tido saya kat sini baru nak minum ptng...tapi tak menghampakan sifu ni tak tido lagi tadi dapat ler serba sedikit petua dari kak Nor. 


Alhamdulillah percubaan pertama saya membuat pai tee berjaya juga walaupun pada mulanya ada 2-3pcs yang melekat pada acuan tu tapi selepas itu ok dan menurut kak Nor memang normal la tu bagi yg guna acuan baru. Berguna sekali tips yang diberikan tu...btw, terima kasih pada waterlily tuan empunya resepi dan kak Nor yang telah berkongsi resepi pai tee yang rangup dan sedap ni....Izinkan saya berkongsi disini pula...:D


Bahan - Bahan :
7 sudu besar tepung beras
1 sudu besar tepung ubi
1 sudu besar tepung gandum
1 biji telur
Sedikit garam
200ml air.
Bahan Untuk Inti :
Carrot - dihiris nipis atau diricik
Sengkuang - dihiris nipis atau diricik (nieza tak bubuh sebab tak ada stok)
Timun - di buang empulur, dihiris atau diricik.
Bawang besar - di hiris dadu kecil.
Bawang putih - dihiris halus, boleh juga ditumbuk kasar
Bawang merah di hiris halus, boleh juga ditumbuk kasar
Udang kering - direndam dan ditumbuk
Garam
Bahan Tabur:
Kacang tanah - di goreng, di tumbuk kasar
Bawang goreng
Cara membuat Kulit Pai Tee:
1. Campurkan kesemua tepung dan telur - gaul rata2.
2. Masukkan air sedikit demi sedikit sehingga habis sambil di kuar rata.
3. Masukkan garam secukup rasa.
4. Panaskan minyak - cukup untuk deep fry. Panaskan sekali acuan pai tee di dalam minyak tadi.
5. Setelah minyak panas, keluarkan acuan tadi (make sure tak ada lebihan minyak di acuan tadi) dan masukkan sebentar kedalam adunan tepung (sampai tahap 3/4 acuan pai tee).
6. Angkat acuan pai tee yang bersalut adunan tepung dan masukkan ke dalam minyak panas tadi. The trick is - apabila menggoreng, jangan rendam keseluruhan acuan tetapi hendaklah minyak di tahap lebih RENDAH dari salutan tepung tadi. This way, the batter akan dengan sendirinya terbentuk seperti kelopak bunga dan akan tanggal dari acuan.
7. Goreng pai tee sehingga kekuningan atau keperangan - angkat dan tus.
step by step yang saya buat
Cara Membuat Inti:
1. Tumis bawang merah / putih / bawang besar sehingga wangi, masukkan udang kering - kuar sehingga agak kering. Padamkan api.
2. Gaulkan hirisan carrot, timun dan sengkuang sehingga sebati bersama dan masukkan bahan yang ditumis tadi. Tabur garam secukup rasa.
3. Untuk menghidang, masukkan inti kedalam kulit pai tee dan di tabur dengan kacang tanah goreng (yang ditumbuk kasar) dan bawang goreng.
4. Boleh dimakan bersama sos cili Thai atau buatan sendiri (chilli merah, bawang putih ditumbuk, perah limau nipis ATAU masukkan cuka - dan campur gula secukup rasa).
Selamat mencuba!!!
P/S IMPORTANT TIPS:
1. Minyak hendaklah dipanaskan di atas api yang sederhana.
2. Adunan hendaklah sentiasa dikuar bagi mengelakkan 'mendapan' tepung.
3. Acuan yang dikeluarkan dari minyak panas hendaklah di letakkan di atas tissue sebentar untuk memastikan bahagian bawah acuan tidak berminyak.
4. Jangan putus asa kalau kulit pai tee tidak menjadi untuk beberapa gorengan pertama, lebih lebih lagi kepada sesiapa yang baru mencuba, kerana ia biasa berlaku apabila menggunakan acuan baru.
@
@
@
@
@
@
SAMBUNGAN CERITA DIATAS...
Masa balik cuti ke Penang, Malaysia hari tu, saya terima bungkusan pos daripada seorang kakak blogger yang menetap di Terengganu...kira Special Gift la buat saya ni. Tak sangka parcel yang saya terima tu sehari sebelum saya terbang blk ke Finland ni....terharu sungguh dibuatnya sebab tanpa bersua muka dialam realiti pun dan hanya mengenali di alam maya saja. Masa tu  pula memang saya sibuk sgt dgn packing brng utk blk ke sini tak sempatla nak n3 parcel ni kat blog memang jarang online pun masa balik hari tu. 
 So..bila dah try buat pai tee ni saya kongsikan sekali lah n3 ni utk menghargai pemberian tuan yang memberi dan sebagai tanda kenangan buat saya utk disimpan disini..bukan ada niat lain pun. Atas sebab tertentu, siapa orgnya tak perlula saya maklumkan disini...biarlah rahsia..:D

btw, Jutaan terima kasih diatas gift yang diberikan...bukan saja ada acuan pai tee tapi ada keropok ikan sekali...suka sangat sebab boleh bawa blk sini. Keropok segera yang packet kecik-kecik tu dah abis makan masa saya transit kat Germany hari tu..lapar sgt time tu buka mkn kopok jer kat airport tu sementara nak tunggu connecting flight blk sini...alhamdulillah rezeki. Semoga bertambah murah rezeki tuan yang memberi juga nanti dan semoga ukhwah yang terjalin dirahmati Allah selalu hendaknya..insyaAllah...amin..:DD
acuan pai tee dan keropok ikan

Happy weekend..:D

35 comments:

  1. kak nieza...sedapnya!atie takut nak cuba.. takut xjadik walaupun teringin nak makan hihih

    ReplyDelete
  2. murahnya rezeki dapat gift.. saya suka makan pai tee ni... tapi susah gak nak jumpa ... terima kasih share tip ya...

    ReplyDelete
  3. dah lama teringin nak buat sendiri tapi acuan tak beli2...

    ReplyDelete
  4. saya suka tapi tak tau nak buat... takut tak jadi.. hehehe...

    ReplyDelete
  5. akak sukeeee
    sedap
    kat sini kalau bln puasa, ada yg jual ..tapi agak mahal.
    Kalau buat sendiri, boleh mkn puas2 :)

    ReplyDelete
  6. salam nieza - best nya pai tee, teringin juga nak buat...masuk list la dulu kalau di izinNYA insya ALLAH dpt la merasa hasil buatan sendiri :) suka nya comel sgt2

    ReplyDelete
  7. ksknieza..saya memang teringin nak buat pie tie sendiri..tapi acu lak yillek..tak tau kurun keberapa baru nak beli acunya..hehhehe

    ReplyDelete
  8. amboi ber pai tee lak dia eh...mintak sikit..

    ReplyDelete
  9. Nieza..
    Salam rindu ....
    Seronoknya dapat hadiah....bertuah betul Nieza...lepas ni bolehlah buat selalu pai tu...:)

    ReplyDelete
  10. neh satu lagi akak tak pernah buat..arap mak je buat dulu2...huhu..kena buat sndiri la pasneh...tq share resepi yer...

    ReplyDelete
  11. tun pernah makan sekali kat chicken rice shop.. sedap!!!
    eh eh... cam kenal je keropok tu.. hihi.. nasib baik ada lg stok kopok kt dapur, kalu x mmg terliuq habis la.

    ReplyDelete
  12. salam nieza,
    teringin plak bila tgk pai tee tu ;)

    ReplyDelete
  13. Dahlah comel, cantik nampak crunchy sangat. Pandailah nieza buat. Terliur kakak

    ReplyDelete
  14. salam peppagi nieza...
    akak pernah wat sekali dulu...masa akak wat terlebih kapor plk...sbb silap baca resepi..kulitnye jd pahit sikit..akak mmg suka dgn paitie ni..kt sini rest.ayamas je yg sll jual..kt tmpt lain susah nk jumpa

    ReplyDelete
  15. mesti kak nor kamu yg kasi kan..hehehe bertuah nieza...selamat mencuba seterusnya nanti..jgn jadi mcm kak acuan dok simpan 6 thn tahun ni baru buat semulaaa tersorok dlm periuk besar..hahahaaa...masuk la dapo kak tgok pie t kak ..rasanya nieza dah komen dlm tuuu..

    ReplyDelete
  16. Wahhh perot dah la tengah lapar, sekali tengok crunchy pai kat sini lg lg la lapar... adoiyaiiii

    ReplyDelete
  17. Salam Nieza..Sue pun ada satu acuan pie tie ni tapi sampai sekarang pun belum rasmi2 lagi....

    Dan thanks untuk tips-tips itewwww

    ReplyDelete
  18. Alahai!...rajinnya adik cayang kak cek ni buat Pai Tee....kak cek punyala lama dah beli acuan Pai Tee..tapi lum penah try buat lagi....hu hu...nak ngendeng ngan Nieza lah...:D

    ReplyDelete
  19. nak kena cuba buat sendiri ni..... :)

    ReplyDelete
  20. Salam.. wah untungnya dia, dapat souvenier dari Malaysia.. Rajin Nieza buat Pai ni.. kena teliti dan sabar...

    ReplyDelete
  21. Kak Nieza,kalo area utara selalu panggei singa popa pai kan,mula dulu sy xtau juga pie tee,jakun sngguh kan..Nmpak sedapkak,sy bebaru nih beli acuan,pernah la skli wat..Kak nieza,cam kenaijer kopok tuh..Tuan yg memberi tuh mmg baik ati sgt kan,moga murah lagi rezeki dia..

    ReplyDelete
  22. niza,

    tgh2 lapo pagi2 jumaat ni nampak entry ni..aduhh..:)

    ReplyDelete
  23. ^_____^ pai tee dgn inti padat2 10 biji! hehe

    ReplyDelete
  24. oooohhh kerepek ikan yg segera tuh...windunyeeee

    ReplyDelete
  25. assalam nieza..tak sangka..kuih yang akak selalu makan dulu..masa dok tanjung karang lagi..15 tahun dah berlalu..baru hari ni..tengok kat blog nieza.siap dengan cara nak buat sekali..nak kena pi cari acuan ni..nak cuba jugak buat..dulu masa di tanjung karang ada sorang jiran yang rajin buat..dan akak selalu order je..tak pulak teringin nak belajar buat..terima kasih nieza.

    ReplyDelete
  26. assalamualaikum nieza..

    ambil ko.. ayu cuti sungguh2... bila update blog, terus tutup lappy. sampai tak BW ke blog nieza..
    maaf berlori ya..
    wah!
    bila kamu dapat gift dari kawan2 blogger ayu pulak tumpang happy...
    siap dapat acuan yang cantik...

    tahniah nieza..
    kamu mmg sahabat yang baik hati

    ReplyDelete
  27. Nieza, seronokkan bila tengok batter tu tanggal dari calung pie tee, hehehe.

    ReplyDelete
  28. Kak Nieza,
    Tumpang kenyang mata..
    Ntah bila arr nak try
    resepi yang akak bagi nie..
    Asyik takde masa aje..
    huhuhu

    ReplyDelete
  29. aslmkum nieza.. da lama akk teringin nk cuba buat pie tee ni.. nk cari acuan dulu eh..

    ReplyDelete
  30. Budi baik dikenang jua...

    Lama betul tak makan Pie Tee ni. Rangup!

    ReplyDelete
  31. Assallamualaikum Nieza..
    Nieza, kak Naz pun pernah buat paitee ni.. tapi masa tu tak de blog lagi. Nak yg nieza punya 2 ketul boleh??

    ReplyDelete
  32. amboiii...susah betul nak ke findland ni...dari kelantan dekat 15 minit baru sampai.hi hi hi

    ** cheq sue nye acuan pai tee x rasmi lagi. nanti balik ni nak cuba la guna resepi ni, adunan tu dapat banyak x nieza... sesuai ni makan sekali habis

    ReplyDelete
  33. Assalam nieza, akak makan pai tee ni kat chicken rice shop jerr,kira tau mkn jerr..nk buat tuh rasa tak berani nak menerai takut tak jadi

    hmm..dah tau kakak blogger tuh, sapa lagi kalau bukan sifu nor yg baik ati tuh

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum Nieza,

    sihat ke?? Lambat kak nur sampai...hehe nie nk ngendeng pai tee...ada lagi ke...sedap nampak.Kak Nur suker mkn tapi biasa mkn diluar aje tk pernah buat...boleh cuba nanti.

    ReplyDelete
  35. La..jelesnya tengok.Kak ros memang suka pai tee dan selalu order kalau gi chicken rice shop.mana nak cari acuannya tu.

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

Bookmark and Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers