21 Jul 2011

PUDING JELLY OREN


Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua. Pepagi subuh kat sini dah n3 puding yer...tak pe la bila pun kan. Nak n3 ptg tadi tak sempat so...bila yang sempat jer lah yer.Ni pun sebelum masuk tido sempatlah n3 dulu. Puding ni memang best dan menarik dgn belang-belangnya tu ditambah pula dengan rasa oren dan susu tu memang sedapla.


Tapi warna belang di bahagian tgh puding ni jadi warna lain sikitla maybe pasal lapisan puding belum cukup beku sangat saya dah tuangkan lapisan ke-2..gara-gara nak cepat la. Tu sebab mcm bercampur sikit tapi tak apalahkan yang penting mkn sodap:D btw..Terima kasih pada tuan empunya resepi Juwita dan semua yang telah berkongsi resepi puding ni. Izinkan saya berkongsi disini pula.


resipi : Juwita Fariz
sumber : K.Nor@SecubitGaram,Kak Rose, Kak Yani 
Lapisan Jernih
4 g serbuk agar-agar
500 ml air
5 sudu besar gula ( mengikut kemanisan masing-masing)
sebiji oren diperah airnya( dalam 50 ml)
sedikit pewarna kuning
cara-cara
Masukkan air, gula dan serbuk agar-agar didalam periuk.
Setelah sebati masukan perahan oren yang telah ditapis dan pewarna kuning.
ketepikan


lapisan puding
4 g serbuk agar-agar
200 ml air
300 ml susu
5 sudu besar gula ( mengikut kemanisan masing)
sebiji oren diperah airnya( dalam 50 ml)
sedikit pewarna kuning
Cara-cara
Masukkan air, gula dan serbuk agar-agar didalam periuk.
Setelah sebati masukan, susu, perahan oren yang telah ditapis dan pewarna kuning.
Masak sebentar dan ketepikan


cara-cara untuk melapis.
sediakan bekas yang sesuai.
masukkan lapisan puding dahulu biarkan sejuk hingga lapisan tersebut keras kemudian masukkan lapisan jernih buat kaedah yang sama sehingga habis.
Boleh la disimpan didalam peti sejuk sehingga benar2 keras
Jika ingin dipotong sila kurangkan kandungan air bagi jelly ini kerana jelly ini agak lembik.

28 comments:

  1. wah..kaknieza pun dah buat jelly belang2 ni...hehehe...kita ni tak buat2 jugak lagik..hukhukhuk

    ReplyDelete
  2. dah lama simpan resepi ni tak jugak buat2 lagi..nak kena cari gelas jernih macam tu baru cantik masuk gambar..:)
    yang ada kat rumah ni semua gelas ada ukir2....:D
    mmmmmmm...nampak sedap je tu nieza.

    ReplyDelete
  3. Salam Nieza...
    Alahai terggoda tgk gmbr Nieza nih :P Mmg blm pernah mencuba resipi puding2 begini Nieza..almaklum kat rumah mama ni tak bergemar akam puding muding begini..tapi kekdg teringin benar hendak merasa nyer..apa kan daya :(

    ReplyDelete
  4. nampak sedappp
    hari tu nampak kat rumah kak rose skrg kat rumah nieza pulak...kena try nih :)

    ReplyDelete
  5. alooo sedapnyeeerrr.. nak buat kena kiv dulu lah... bahan semua ada, cume rajin nak menjelly je belum ada. hehee

    ReplyDelete
  6. dah sampai umah nieza dah.. cepatnyer.. kak baru nak try puding biskut cream cisss hehehe..pas tu malas betul nak update blog sejak 2,3 hari ni.. bukan takmasak tapi hari2 buat kuih...mmg cantek guna gelas tuu baru nmpak.. kak nimmm cepat2 g cari gelas...ahakss.. bagi kak pinjam gelas nieza lah tak yah beli...

    ReplyDelete
  7. Salam katsini pun dah sampai yee sdp kan...akk ingat nak buat lg bila bulan posa nnt....

    ReplyDelete
  8. baru jer komen yg n3 roti dah keluar n3 baru ya.. cantik dah tu nieza.. sedap kan jelly ni.. masam2 manis gitu :)

    ReplyDelete
  9. laju je terbang merata dunia jelly ni...cantik n sedap kan...

    ReplyDelete
  10. Assalam nieza..cantiknya jelly ni.kalau akak buat memang tak jadi cantik le macam tu..

    ReplyDelete
  11. morning kak nieza ^^ sedap laa puding tuu, tp tun malas nk tuang selapis2 tuu.. nk menagih simpati siapalaa nk suruh tlg buatkan ni. huhu

    ReplyDelete
  12. assalam nieza sihat ke lama akak tak singgah BW ni cantik puding nieza tu

    ReplyDelete
  13. semua dah buat jelly ni tinggal ayu jer x buat lagik...uwaaa kena try nanty ni

    ReplyDelete
  14. uwaaa dah buat gak ya jelly oren ni..cantik belang2 gitew...ka;lau rajin nak wat gaklah..terliur je sana sini tngk kawan2 buat..

    ReplyDelete
  15. as-salam kak
    cantiknye pudding tu kak...berbelang2..dah musim pudding ke kak , sana sini buat pudding..?

    ReplyDelete
  16. bila tah nak buat ni..agar2 abis stok lak..tumpng sluurrp kat sini dulu..

    ReplyDelete
  17. Kak Nieza,
    Nengok time saya posa nie..
    kecur air liur..huhuhu

    P/s: makan sejuk2??? Nyaman ehhh..

    ReplyDelete
  18. wahhhhh.....sedapnya tengok..
    mas juga tak buat2 lagi.....

    ReplyDelete
  19. Cantik puding oren Nieza berbelang2..
    tak perasan ada entry roti dan cake strawberry...lembut kek tu..ganti strawberry dg limau idea yg bagus utk pelbagaikan rasa.roti pandan nampak lembut...warnapun cantik..

    ReplyDelete
  20. kak nieza thanks cuba.. alhamdulillah suka.. ita pun suka tengok semua buat rasa nak buat lagi plak.. hihihihhi.. lawa dah tu akak punya puding tu..:)

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum Niezza

    tarap hotel gitu
    tahniah...nampak menarik

    Wassalam

    ReplyDelete
  22. Nieza cayang,
    Cantik lapisan puding Nieza.. Rasa pun mesti sedap..

    ReplyDelete
  23. k.niezaaaaaaaa cantikkkknya lapis orenggg ni, tergoda i..auuwwww

    ReplyDelete
  24. Quinnie:
    boleh lah buat pula nanti:)

    Kak Anim:
    ha cepat pi cari gelas dulu kalau tak ada belasah jer la kak..sedapx2 kena cuba nanti:)

    mamahawa:
    w.salam..ala tak suka ke?..nieza semua puding nieza suka kak

    Kak Kasih:
    ya kak memang sedap...trylah:)

    izah:
    betul la buat puding ni kena tunggu angin juga..hehe

    Kak Ilah:
    sedap puding akak buat tu..haha nanti leh try yg ni pula..boleh jer nk pinjam tu dtng ler ambik sini...hehe

    kak sheila:
    betul la kan sesuai utk juadah berbuka nanti:)

    ReplyDelete
  25. Kak Nor:
    ya kak memang sedap..nieza suka buah oren:)

    Kak Rose:
    tq kak..betulx2 sedap kan:)

    Kak erna:
    w.salam kak....tq..cubalah dulu kak insyaAllah menjadi la nanti:)

    Tun:
    boleh jer kalau tak nak buat lapisan tu tun...tapi tak menarikla apapun mkn sedap:)

    Kak Chik Mimi:
    w.salam kak...alhamdulillah sihat..tq kak:)

    Lady Ayu:
    trylah ayu sedap tau:)

    kak yatie:
    buatlah kak jom kita meriahkan memuding ni...hehe

    ady:
    tq...ya mcm tu la nampaknya ady...sana sini musim puding jomx2 kita memuding..hehe

    ReplyDelete
  26. Anna
    cepat pi cari agar-agar..hehe sedap ni anna kena try tau:)

    misgee:
    alahai puasa ke dik?..siannya ambikla sikit buat berbuka ni..hehe

    mas:
    buat la nanti mas memang sedap ni:)

    mamasya:
    tq kak...puding ni memang sedap kak..:)

    Juwita:
    tq sharing yer...akak suka..tgk belang-belang tu lagi ler suka...hehe

    Rozali:
    w.salam....tq..belum lagi nak setaraf hotal ni..saya budak baru belajar...:)

    Kak Naz:
    tq kak...ya sedap kak:)

    ReplyDelete
  27. Assalam Nieza...ehm nmpak pun dh tau sedapnya. Lapis2 lagi...ni memang rajin! anak sapa lah Tu???? Tq singgah d blog akak. Akak pun lama x singgah d cini..salam ukhwah...dr Penang.

    ReplyDelete
  28. mak ai...syruppp syrupppp kecur air liur ni kak nieza...hehehe

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers