28 Jan 2011

Kek Lapis Asam Manis Kukus


Assalammualaikum...dan salam jumaat semua..semoga hari ini lebih baik daripada hari semalam....dan hari semalam saya merajinkan diri membuat kek lapis asam manis ni.....tersilap guna loyang besar pulak so.... kek pun tak nampak tinggi sgt...dan abaikan lah lapisan yang tak cun tu yer...haha segan juga nk tayang kek tak lawa ni....ya la saya budak baru belajar kalau salah tolong tunjukkan. Bab melapis tu memang tak pass lagi....tapi rasa kek ni maintain sedap...:D 

Resepi ni saya intai drp dapur Kak Dayangjack pastu nampak lak kat dapur Kak Hana....tu yang terseru-seru jer nk buat kek ni...tapi bila buat tak ler se cun sifu-sifu buat....nak kena practice lagi melapis tu....btw thanks a lot to kak dayang dan kak Hana kerana berkongsi resepi ni. Izinkan saya berkongsi resepi di sini pula ya..:)



Source : Kak dayangjack 
bahan-bahan : (DJ menggunakan loyang 8 x 4.5 x 4.5)

  • 2 cawan biskut marie yang sudah dikisar dan diayak sebanyak 1 kali
  • 4 biji telur A (sejuk)
  • 180 g gula kastor (boleh juga tambah jika suka manis)
  • 4 sb susu pekat manis
  • 1 sb ovalette
  • 2 sb horlicks - optional
  • 125 ml susu segar (sejuk)
  • 1 sk esen vanilla
  • 80 ml minyak jagung
  • kepingan asam manis/hawflake secukupnya (DJ guna sebesar duit 50 sen)
  • sedikit pewarna hijau/pes pandan dan kuning (warna lain pun ok)
Cara-cara :
  1. Sediakan pengukus. Jerangkan airnya. Sediakan loyang kek. Sapukan dgn mentega dan taburkan sedikit tepung. Seelok-eloknya loyang dialas dengan kertas serap minyak.
  2. Satukan kesemua bahan (kecuali minyak jagung, hawflake dan pewarna) di dalam mangkuk adunan. Putar hingga kembang dan gebu.
  3. Kemudian masukkan minyak jagung dan kacau sebati dgn menggunakan spatula/senduk kayu. 
  4. Bahagikan kepada dua bahagian (lebihkan sedikit adunan untuk lapisan hijau). Bubuhkan pewarna hijau/pes pandan dan satu bahagian lagi diwarnakan kuning. Untuk lapisan hijau dan kuning, bahagikan lagi adunannya kpd beberapa bahagian mengikut saiz loyang agar lapisan menjadi sama rata.
  5. Tuangkan lapisan pertama (hijau) ke dalam loyang dan susunkan hawflake di atasnya (JANGAN DITEKAN). Kemudian, kukuslah hingga adunan dah tak cair (lebih kurang 5-7 minit). Tuangkan lapisan kuning dan susunkan hawflake diatasnya dan kukus. Ulangi proses hingga habis. Untuk lapisan terakhir, kukuslah selama lebih kurang 20-25 minit lagi atau sehingga kek masak sempurna. (untuk mengelakkan air menitik ke dalam adunan, tutuplah loyang dgn kertas foil, atau balutkan penutup kukus dgn menggunakan tuala). 
  6. Setelah masak, tutupkan api. Keluarkan loyang dan sejukkan kek sebelum dipotong

32 comments:

  1. wahhhh....kak nieza pn dh buat jgk!!!! mie asyik terguda je tgk sume og buat,xtaula bila nk dtg mood melapis ni,hehheheh...kak nieza,mintak sepiring...nk mkn smbil layan kartun..hehhehehhe

    ReplyDelete
  2. wow..!!! lopong jap molot saya ni kak, canggih canggih..!!! sexy lak tu...ishhkkkk tak mo tgk la!!

    ReplyDelete
  3. tahniah la tuu kira ok la juga kak ilah belum buat2 lagi kek ni sbb melapis ni kena sabar.. k ilah kureeng sbr sbb malas...hehehe..

    ReplyDelete
  4. Salam Nieza,
    Sedapnya tngk kek lapis asam manis ni, bnyk versi kan...resepi ni antara yg dlm list akak yg semakin panjang tu..bilalah akak nak buat kek ni...kegemaran akak kek asam manis ni...

    ReplyDelete
  5. akak dah buat la....jelesssnya....
    semlm gi giant lupa lak nk beli asam keping tu.....
    nnti mas pun nk buat....nmpk sedapp jer kek akak ni....nak sikit..

    ReplyDelete
  6. salam nieza bagi dua tiga potong kek tu ..nampak sedap bangat :)

    ReplyDelete
  7. nieza..tak kesahh..asal masuk mulutt sedap. i likee..cantik je lapis tu..kira kategori lapis kan.heehe..rajinnya la melapis...ishh bila nak rajin jugak ni

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum...
    Ada orang kat dalam tak? Kami datang ni nak makan kek.

    ReplyDelete
  9. Nieza melapis..akak menjala..hasilnya kita sama2 mkn..hehe

    ReplyDelete
  10. As salam nieza,
    wah rajin neiza, melapis..akak belum pernah cuba melapis pakai kukus..
    cantik warna kek lapis ni..

    ReplyDelete
  11. salam nieza
    kalau akak mcm tu dah cantik sangat dah tu huhu..tp mcm nieza ckp janji rasa sedapkan..nanti nak belajar buat gak la...

    ReplyDelete
  12. Mimiey: tu la akak pun terguda nengok org buat lah ni...tapi buat tak brapa nk menjadi mcm org buat pun...boleh ambik ler 2 piring pun mi...hehe

    Hani: haha bagus lopong tu nanti akak tolong suapkan terus...hehe btw mana ada canggihnya hani...biasa2 jer.

    Kak Ilah:terima kasih kak tapi tak puas hati lagila kak sebab ikut resepi tu sebenarnya kena lebihkan lapisan hijau tu sikit tapi saya terlupa...suka sama banyak pastu tak cukupla lapisan atas tu...ternipis sikit.betul la kena kesabaran utk melapis ni.

    Kak Yatie:w.salam kak,..ya betul la sebelum ni dah pernah buat tapi guna resepi lain...saya pun sama mcm tu selalu masuk list kak..tapi asam manis ni memang suka tu yg nk cepat buat...hehe

    Mas: buat jgn tak buat yer...ambik ler mas ada lagi ni...nanti buat antar akak sikit...hehe

    Kak Lina: tq! boleh kak 10 potong pun boleh...hehe

    izah: ya itu yg betul...mkn sodap!...btw tq izah...ha nieza seru dh ni nanti rajinla izah nk buat..:)

    Kak Sam: w.salam kak...datanglah ...layan diri yer tuan umah baru jer bgn tido ni...ekekeke

    ReplyDelete
  13. Kak Sofea:bestnyer menjala kak...nanti saya singgah dapur akak yer...hehe

    Kak Ayu:w.salam kak...tu la merajinkan diri pulak....btw tq kak ayu.

    Kak Chik Mimi:boleh kak nanti saya antar yer:)

    Kak Suri: belum puas ati lagi kak...kena buat lagi nanti...btw tq kak...nanti akak cubalah buat yer...:)

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum tuan rumah...

    akak baru je on9 ni terus singgah ke sini bwk piring..hehe. wah! tersandar jap akak nengok kek yg nieza buat ni...nampak sexy dan menggoda!...tahniah yer!...nanti buat 2-3 loyang, seloyang lagi bg kat akak tau...hehe.

    anyway, thanks 4 trying. well done my dear!

    ReplyDelete
  15. Salam...

    Jelesnya tengok orang len malapisss..tapi diriku...? hu hu hu tak sampai seru lagi ni....

    ReplyDelete
  16. Kak Dayang: tq for sharing yer...memang bestla resepi akak ni...mkn susah nk stop dh...sedap!..boleh nanti saya antar seloyang yer....hehe

    Sue: trylah buat sue...tapi nk melapis ni kena kesabaran yg tinggi..:)

    ReplyDelete
  17. waaaa... tak aci... nieza dah buat dulu... akak baru gi beli asam tadi... ni nak ngendeng nieza punyer aje lah..... boleh???

    ReplyDelete
  18. aduhai..sedapnya nampak kat mata.. dah rasa lagilah sedapnya...

    ReplyDelete
  19. Salam Nieza..

    Cantik lapis kek Nieza tu..Hubby kak Naz x berapa gemar kek tp kalau kek yg nie dia memang suka. Akak yg malas nak buat kek ni sebab kena masak selapis-selapis..Tapi malas2 pun buat jugak utk org tersayang kan..

    Nieza, sayur taugeh tu mmg menu akak & family masa duduk di perth dulu..Kalau time budget macam dah kritikal tu,(maklumlah time tu hubby student) sayur tule kami masak..sbb murah kot taugeh kat sana heheheee..tp tetap sedap...

    ReplyDelete
  20. Kak Ta: boleh ambik la kak saya mkn tak abis pun...nanti akak buat saya singgah mkn pulak..hehe

    Munna:sedap ni cubalah buat dan tak rugi kalau nk mencuba tau..:)

    Kak Naz: tq kak..masih belajar2 lagi ni kak..ya betul la kalau ada org nk mkn kita boleh jadi rajin..hehe ya bagus mkn tauge tu kak..tapi kak sini mahal juga..coz import dr asia.

    ReplyDelete
  21. nenoneoneo...ambulan datang cari misi..ooo..misi buat kek manis ya..no godd..no good..Dr suh kurangkan manis dalam kueh tapi tambah manis dlm senyuman...hehehe..ambulan balik dulu lah ya..
    sedap betul nampaknya tu nieza..

    ReplyDelete
  22. Kak Anymz: haha lama dah saya tak naik ambulans tu kak...btw betul la tu kak...kena tambah manisan dlm senyuman...pas ni kena golek2 ler kat snow bakar lemak skit...hehehe

    ReplyDelete
  23. Cantiknya kek tu!!! Tergoda tengok...huhu! :D

    ReplyDelete
  24. cantik sangat tu nieza...
    ayu pun bulan lepas baru buat...
    tak cantik macam nieza buat..
    tapi okeylah..hehehehe

    ReplyDelete
  25. aduhh...kita terlambat lagiii ke sini....maklumla nieza, selalunya nk cepat jer...wahh, cantik ler kek lapis awk za, ida lum try melapis lg...entah bila nak buat...teringin, tapi lum sampai seru he..he

    ReplyDelete
  26. Love: thanks dear..:)

    Ayu: saya buat tak la cantik sgt....baru jer belajar melapis ni:)

    Ida:haha nanti nieza serukan yer....pas ni rajinla tu...tryla buat nanti:)

    ReplyDelete
  27. Salam kak Nieza,nih kek org rajin nih,mariam mmg tak sampai seru lg nk buat kek2 mcm nih...tak cun tak pe kak,yg penting sedap... :)

    ReplyDelete
  28. dua kali buat kek lapis, 2x gak la failed :p
    dia tak kering, tak larat tunggu lama punya pasal, chun hentam letak banyak2. last2, padan la muka.
    org yang sabar saja boleh buat kek nih

    ReplyDelete
  29. siti:betul-betul tu siti yg penting mkn sodap kan....hehe btw cubalah buat nanti..:)

    Cek chun: ya betul tu buat kek ni memerlukan kesabaran yg tinggi...kalau tak sabar memang tak cun la jadinya..hehe

    ReplyDelete
  30. wahhh ko dah buat eh? cun ar.... meh kasi aku rasa sket finland punyer..kot2 la laen sket dr yg jepung punyer.. hihihi

    ReplyDelete
  31. Kak hana: yer la kak org dh antar dh kat dapur akak kek ni hari tu...sure lupa ni..hehe btw sama jer kak rasanya mcm org kat jepun wat gak...tapi nengok org jepun tu wat lagi lawa la...:)

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers