7 Jan 2011

Ayam Panggang Teriyaki



Assalammualaikum dan Salam di hari Jumaat semua...penghulu segala hari semoga kita semua mendapat keberkatan dihari yang baik ni. Hari ni layan ayam panggang lak....nk beli tak ada lak jual kat sini so...bikin sendirila kan.....bukan susah pun main campak2 jer bahan-bahan tu pastu perap pastu bakar dah siap....sedap ke tak sedap belakang kira janji perut kenyang haha....dan syukur alhamdulillah diatas rezeki yg diberikan. 

Actually sebelum ni pernah dah buat ayam panggang ni tapi rupanya lain skit sebab tersilap pi buang kulit ayam  tu...so kali ni try panggang ngan kulit-kulit sekali masa nk mkn baru buang. Nak sihat kan...kenalah buang kulit ayam tu.

Ok jom tgk resepi....mcm-mcm cara org guna utk panggang ayam ni kan tapi saya punya resepi ni saya gunakan sos teriyaki dan sedikit rempah 5....tu sebab bubuh nama ayam panggang teriyaki....suka ati jer kan...:D  ok jom tgk resepi  dibawah.


Source: Nurniezza.blogspot.com
Bahan-bahan
1 ekor ayam size kecil
2 labu bawang besar dimesin
1/2 labu bawang putih dimesin
2 inci halia dimesin
3 s/b madu
3 s/b sos tiram
3 s/b kicap pekat / manis 
3 s/b sos teriyaki stir fry & marinade-honey & garlic
3 s/b minyak zaitun
2 s/b serbuk lada hitam
2 s/k rempah 5 /5 spice powder yg ni x sure kat M'sia ada ke tak tapi ingredientsnya Aniseed,fennel,peppercorn,cinamon bark & ginger.
garam secukup rasa


Cara membuatnya
1. Cuci bersih ayam dan toskan
2. Perapkan ayam dengan semua bahan-bahan yg dimesin halus dan masukkan semua bahan-bahan lain ...gaul rata dan perapkan selama semalaman untuk mendapatkan rasa isi yg sebati dgn  semua bahan perap itu.
3. Panaskan oven dan sediakan kan bekas tahan panas untuk membakar. 
4. Bakar selama 1 jam dgn suhu 170-190 degree C bergantung pada oven masing2...gunakan api atas dan bawah...jika oven yg tak ada api atas dan bawah bolehlah balikkan  ayam pada setengah jam pertama utk memastikan ayam tersebut betul-betul dimasak.
5. Dah siap bolehlah diangkat dan hiaskan dgn daun  salad dan tomato.

25 comments:

  1. aduh panas lagi ni...sedapnyer... mmg mengugat keimanan betul la.... coopppp!! ita nak wings...

    ReplyDelete
  2. Wwwweeeiiii Nieza,

    Hari ni menu kita sama, ayam panggang cuma lain rasa jer :D hehehez

    ReplyDelete
  3. perrhhh..ayam panggang.....sedappnya..cantik garing jer kulit ayam tu....
    nak peha boleh kak..he..he...

    ReplyDelete
  4. ita: ha boleh sayap tu x ada org nk mkn pun..hehe

    anie: tu la sama lak kan...tapi u kat sana sng tangkap ayam kat sini susah ayam nyorok bwh snow...kihkihkih

    Mas:part tu memang my fav gak tu...ha jom kita mkn sorang sebelah..hehe

    ReplyDelete
  5. waduh waduhhh...tadi pi negeri kiwi sana jumpa ayam panggang
    datang sini plak jumpa ayam panggang gak...janji ngan anie ye pi tangkap ayam sama sama ek?

    ReplyDelete
  6. k.zarin: a'ah kita pakat tadi tangkap ayam sama2... tapi masak jer rasa lain2..hehe

    ReplyDelete
  7. nmpk tersangatlah sedap ayam panggang mu ini wahai nieza..kenny rogers bleh gulung tikar ni kih3

    ReplyDelete
  8. aishah: ya sedap....bolehlah cuba nanti.

    k.linapg: jgn ler ckp mcm tu kalau blk msia saya la pelanggan tetap tu nanti..hehe

    ReplyDelete
  9. Salam Nieza...

    Sedapnya Ayam Panggang Ni...Jom Ambil Tag Kat Umah Kak Lin

    ReplyDelete
  10. Salam Nieza,
    Ayam sekor tu banyak...mesti tak abes mkn berdua....mailah bagi akak sebelah ayam tu...cepat, akak tunggu ni..takleh nak tido ni terbayangkan ayam panggang teriyaki tuuuu...terliur jek tngk..

    ReplyDelete
  11. salam kak Lin, ya kak terima kasih...:)

    salam kak Yatie: haha tu la kak sampai terlentang kekenyang mkn ayam ni memang x leh abis pun nanti pos kat umah akak yer...hhehe

    ReplyDelete
  12. huuiihhh...besaq gedabaq ayam hang nieza oi..boleh habis ke tu??...kalau ada lam esbok tu meh post kat akak sikit no..akak mau bagi perabih ayam tu..tu.hehe

    ReplyDelete
  13. kak anymz, haha nampak jer besaq kak sebab zoom kasi dkt tu...ok nanti saya pos laju bg akak yer...hehe

    ReplyDelete
  14. salam Nieza..wah nampak sungguh sedap ayam ni.terima kasih sudi berkongsi resepi yg menarik ini.Dapat idea untuk masak besok:)

    ReplyDelete
  15. Salam Kak, sama-sama kita berkongsi kak...selamat mencuba ya!..:)

    ReplyDelete
  16. Salam Ziarah Di Pagi Minggu...

    Berselera Betul Tgk Ayam Tu....

    ReplyDelete
  17. ARC: haha ayam dh abis dah pun jamu mata saja lah...)

    Kak Lin: terima kasih singgah sini...tq kak.:)

    ReplyDelete
  18. wow nyam nyam...orang rumah nak cuba resepi ni...

    ReplyDelete
  19. sham, boleh jer..selamat mencuba yer..:)

    ReplyDelete
  20. Salam Nieza,

    Mak aii tak tahan knur tengok ayam teriyaki ni...tengok punggung dia aje knur dah kecur ni....lupa pulak akak nak bawak pinggan tadi....heheh

    ReplyDelete
  21. siti: yup siti..tryla buat nanti..:)

    kak Nur: saja jer kasi posing ayam tu nk kasi akak terliur...hehe

    ReplyDelete
  22. Ayam Panggang Teriyaki is calling me over and over!!! OMG..such a sinfully delicious looking chicken!!! :D

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers