15 Dec 2010

Kek Alunan Kasih

 ni ler rupanya kek alunan kasih yang saya buat.....gara-gara berkenan sgt dgn colour dan design yg beralun-alun tu la yg membuatkan saya merajinkan diri membuat kek ni....cantik dan sedap!

Actually memula tu saya ternampak kat dapur serojakitchen .....menurutnya sumber asal resepi ni drp Pn. Mastura Yasak - FB (Kongsi Resepi). pastu nampak kat dapur kak yatiememories 
pastu nampak pula kat dapur-mamasya ..hahaha brapa byk dapur daa.....hehe...dan banyak lagila... actually dah  ramai dah pun yg mencuba buat kek ni.
so..bila saya tgk rupa kek ni....saya pun teruja jugalah nak mencuba...dan ni lah hasilnya....terima kasih pada kakak-kakak yg sudi berkongsi resepi ni yer.Izinkan saya berkongsi disini pula.


Bahan-bahannya
5 Biji Telur
1 ½ cwn Planta atau (250g) - ltk 250g butterpun boleh
2 ½ cwn tepung gandum (ayak sekali dgn baking powder)
2 cwn gula halus (boleh kurangkan..sy guna 1 ½ cwn je)
1 sudu kecil baking powder atau 3 sk (sudu kfc)
½ cwn susu cair**
1 sudu kecil esen vanilla (bole guna perasa lain juga)
*Sebuk koko (secukupnya)
*Pewarna ( ikut citarasa masing2..)
*sediakan tapis teh yg halus..utk ayak serbuk koko.

Cara-cara:
1. Pukul planta dan gula smpai kembang...
2. Masukan telur satu persatu..pukul lg smpai kembang
3. Masukan *esen vanilla, susu cair…gaul hingga sebati dan masukan tepung sedikit demi sedikit..
4. Bahagikan dua bahagian..campurkan pewarna pink dan satu bhgn pwrna hijau…
5. Griskan loyang dan tabur sikit tepung..masukan adunan pink..ratakan dlm loyang dan
6. ayak *serbuk koko menutupi lapisan pertama…ayak nipis2 jer..
7. Then masukan lapisan kedua..warna hijau..ratakan perlahan2.. (jgn smpai serbuk koko di lapisan pertama td terangkat)…ayak serbuk koko di atas lapisan kedua..Mcm tu lah seterusnya..smpai adunan abis…
8. Bakar lebih kurang 45min..160 Degree ikut oven masing2…

Nota:
Utk membuat lapisan kaler2 tu biar tebal sbb bila kita melapis & merapatkan adunan tersebut
serbuk koko tak akan terikut sama. Tapi bila adunan yg nak kita lapiskan itu agak nipis/sikit
bila nak meratakan lapisan tu, serbuk koko akak tertarik sama - nanti corak tak akan jadi cantik

10 comments:

  1. wah Nieza dah buat ya..cantik coraknya tapi Cm belum ada "kekuatan" nak masak kek.Kena tunggu anak anak balik .

    ReplyDelete
  2. Ya CM...suka tgk colour yg cun tu...hehe saya pun sama kak kekadang teringin juga nk buat kek tapi bila memikirkan 2 org jer nk abiskan teruk juga ...tapi kalau buat juga kekadang sedekah pada jiran2 jer.

    ReplyDelete
  3. Salam Nieza,

    menyerlahnya warna dia kan. Mcm sedap je..

    bagus rezeki sentiasa dikongsi dgn yg lain.. Berkah..

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Yan,
    ya kak saya pun tertarik dgn warna dan alunan kek tu...kira mcm jatuh cinta lak kan...hihi nama pun dah alunan kasih.

    ya saya selalu bg jiran kalau msk kek-kek jer..tak leh nk abiskan...jiran2 saya ni semua omputih tak berani nk bg mkn yg dia x biasa mkn..tapi pernah bg dia rasa kuih talam dia ckp sedap...ha oklah pandailah mkn tu...hihi

    ReplyDelete
  5. Salam Nieza,
    cantiknya kek ni dan buatkan akak betul2 tertarik dngn keayuan kek alunan kasih ni..tahniah menjadi keknya...sedapkan...

    ReplyDelete
  6. salam nieza salam kenal jugak ye....nampak cake tu sgt menarik.

    ReplyDelete
  7. Salam Kak Yatie,
    yer kak gara-gara ternampak kek ni kat dapur akak ler yg saya berkenan nk mencuba...terima kasih berkongsi resepi.hmm...memang sedap!.:)

    ReplyDelete
  8. Salam Lina,
    yer Lina colour dan alunan kasih tu yg nampak menarik...sebab itulah saya juga tertarik nk mencuba....nanti Lina pun boleh mencuba buat kek ni...:)

    ReplyDelete
  9. cam kena cuba gak lah nih...nampak cun tuuuu

    ReplyDelete
  10. Aishah, cuba jgn tak cuba yer...dan selamat mencuba!...:)

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers