31 Dec 2010

Cerita XMas di Finland

Salam semua...selamat bercuti kepada semua warga Malaysia yang bercuti....kita kat sini tak dapat cuti pun...tak aci kan patutnya dah Malaysia cuti ofis embassy pun patutnya dapat jugalah.....tapi apa nk buat kita yg menurut perintah...hahaha.

Actually mr.hubby jer yg keja tapi saya lak yg terover ...bkn apa  kalau mr.hubby cuti tu boleh ler plan pi bercuti-cuti pulak......saya ni x kisah cuti ke x cuti ke sama jer....coz 2 thn saya bercuti lagi ler lama...bab cuti memang best tapi bab x dpt gaji tu yg x best....sabar jer lah..hehe 

ok nak ceta pasal aktiviti masa cuti christmas yg lepas....saja jer jln-jln ngan mr.hubby tgk org finland punya bazar..diorang pun mcm kita juga kalau kita nk raya meriah jer bazar...mcm2 jualan ada kan...drp mkn sampailah pakaian. kat sini pun mcm tu juga tapi x semeriah kitalah...diorang jual  cenderahati ataupun hadiah jer baju lak biasanya baju winter jer...selain itu ada juga mkn traditional yg biasanya time hari christmas jer dihidangkan. Memang dah jadi budaya diorang  sebelum mkn besar mlm christmas tu diorang akan bertukar hadiah.

ni ler diantara gerai yg terdapat disini..biasanya diorang buat ni 1-2 minggu  sebelum sambutan hari krismas 

ni pula gerai yg menjual souvenir 

 keta beroda ni ada jual mkn tradisional org finnish

saya bergambar dgn pakcik santa dan mak cik santa 



 ni hadiah drp tuan umah dan jiran-jiran dkt umah saya....semua baik-baik walaupun kita x sambut krismas ni tapi diorang ingat juga ....dh budaya diorang mcm ni so....kita hormati juga sbg tanda kejiranan kita.

bergambar bersama tuan rumah dan wifenya...tuan umah ni ler sewakan umah kat kita...alhamdulillah juga dapat tuan umah yg baik mcm ni....ni masa kat umah dia dia jemput saya dan suami jer datang lunch kat umah dia....ingatkan ramai rupanya dia dan family dia saja. Ya la maybe dia ingat nk jemput pasal masa open house raya lepas kitaorg ada jemput diorang dtng mkn-mkn kat umah.
Alhamdullillah dia pun faham apa  kita boleh mkn dan x boleh mkn...dia tau kita muslim.So...dia cuma mskkan ikan salmon dan sayuran... ada juga 2-3 jenis dessert.

 ni pulak saya gambar saya dgn wife Mr.Risto....namanya Anna....kira pangkat mak dh ni..cucu pun dh ramai dah. baik dan peramah juga orgnya byk dia cetakan pasal kehidupan di Finland....gambar bersama anak dan menantunya x sempat nk ambil coz diorang ada jemputan mkn kat lain ....ni pun dh nk blk baru teringat nk ambil gambar.

sempat lagi saya snap photo kat ruang tamu kat umah Mr.Risto...cantik dan kemas...kat meja mkn x sempat nk ambik.....ok sekian lah cerita ceriti di thn 2010 ni....kita bersambung cerita di thn 2011 pula nanti...InsyaAllah.

2 comments:

  1. Bestnya akak, dapat kenal negara orang...

    ReplyDelete
  2. ya wani,tu la kan masa sekrng la nk gunakan peluang yg ada ni....tapi mcm mana best pun ditempat org best lagi tempat sendiri:)

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

Bookmark and Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers