25 Nov 2010

Apam Pelangi


Cuaca sejuk-sejuk ni kalau dilayan mood malas memang menjadi-jadi la.....so..saya pun merajinkan diri juga masuk dapur main ngan kitchen Aid mixer (KA)...lama dah KA tu dok berehat....hehe so....ni la hasilnya..apam pelangi...actually dah ramai dah sifu2 masak buat apam ni...saya jer ketinggalan train...hehe maklumla saya budak baru belajar...masih junior lagi dlm dunia blog dan msk2 ni...tapi berkat dr ilmu yg dikongsi bersama sifu2 masak...dapat jugalah saya mencuba resepi-resepi baru utk santapan dirantauan ini. Sumber resepi dari  Kak Ummi tqvm kak...minta izin copy yer..:D
Bahan:
4 biji telur
2 sudu teh ovellet
1 sudu teh esen vanila
300 gm tepung gandum
300 gm gula halus
250 ml santan kara
1 sudu teh baking powder
pewarna
Caranya:
1.pukul telur dgn gula dan ovelet sampai gebu
2.masukkan santan dan esen vanilla kacau sebati
3.masukkan tepung yg diayak bersama baking powder kacu rata
4.bahagi kepada 3 warna yg kita suka....tapi saya letakkan 4 warna...pastu  tuangkan selapis selapis sehingga habis dan kukus 30 minit sehingga masak.

2 comments:

  1. Salam kjg bls Nieza...waaah sonoknya org pergi makan angin ke...thanks sudi singgah dapur akak yea..harap suka lepak situ..hehee...jgn serik datang lg k..

    ReplyDelete
  2. Salam kak Ummi! tqvm for coming!..InsyaAllah saya akan sudi2kan diri saya selalu singgah dapur akak tu...hehe..tima kasih byk diatas resepi yg dikongsi bersama..:)

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

Bookmark and Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers