14 May 2012

Satay Ayam


Assalammualaikum semua
Bertemu kembali di minggu baru. Hari ni saya nak sharekan resepi satay yang saya buat hari khamis lepas kira merangkap menu berbuka puasa saya hari tu jugalah ni. Dah lama juga saya tak buat satay sendiri. Kalau dok Malaysia nak makan satay boleh order jer kan tapi kalau dok sini tak dapatlah nak merasa kalau tak merajinkan diri nak buat.

So...sehari sebelum tu saya pun merajinkan diri jugalah membuat satay ni..bila dah siap semua saya perap semalaman dan esoknya barulah bakar. Memang harum semerbak jer bau satay ni bila dibakar...bakar guna electric grill jer.

Actually kalau dah biasa buat satay ni tak adalah susah mana pun kan sebab bagi saya mudah jer dengan campakkan semua bahan tu sekali kemudian perap dan bakar jer la. Mula belajar buat satay ni dengan seorang datin iaitu isteri TYT Duta Malaysia masa saya ikut mr.hubby posting kat Dhaka dulu lagi. Pernah juga kami bergotong royong ramai-ramai mencucuk satay untuk majlis makan-makan di embassy kat sana masa tu. Memang banyak pengalaman masa saya disana sebab kat sana ramai Malaysian berbanding dengan sini. Oklah jom kita semak resepi kat bawah yer.


Sumber: http://Nurniezza.blogspot.com
Bahan-bahan
1.5kg isi dada ayam  (dipotong kecil berbentuk kiub)

Bahan Perap
1/2 kilo bawang merah besar  dimesin halus
1 labu bawang putih  dimesin halus
5 batang serai  dimesin halus
2 inci  halia  dimesin halus
2 inci  lengkuas  dimesin halus
3 sudu besar jintan manis  dimesin halus
3 sudu besar jintan putih  dimesin halus
1 cawan gula 
5 sudu besar serbuk kunyit 
4 sudu besar minyak masak
5 sudu besar garam
3 sudu besar rempah sup
2 sudu besar minyak



Bahan Percik
1/2 cawan minyak masak
1 batang serai diketuk



Cara-cara
1.Kisar kesemua bahan perap hingga halus. Kemudian perapkan ayam dalam bekas berasingan dengan menggunakan bahan perap ini selama semalaman. 
2. Kemudian cucuk pada lidi satay dengan kemas. Bakar hingga masak.
3. Percikkan minyak ini diatas satay semasa membakar dengan menggunakan serai yang diketuk.


Bahan Kuah
500 gram kacang tanah (goreng dengan minyak)
15 tangkai cili kering (rendam dalam air panas dulu kemudian dimesin halus)
1/2 cawan air asam jawa
1 inci halia dimesih halus
1 inci lengkuas dimesin halus
3 labu bawang merah besar dimesin halus
4 ulas bawang putih dimesin halus
3 batang serai dimesin halus
1/2 cawan gula perang
Garam, gula putih , air dan serbuk perasa secukupnya
2 sudu besar minyak masak

Bahan lain
Timun secukupnya sebagai ulam
Bawang besar sebagai ulam
Ketupat nasi 
Lidi satay secukupnya


Cara-cara
1. Kisar atau tumbuk kasar kacang tanah
2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan mesin sehingga wangi kemudian masukkan cili kisar dan masaklah sehingga cili masak. Masukkan air asam jawa, gula dan garam secukup rasa.  
3. Masukkan kacang tanah yang dikisar tadi kedalam cili yang telah masak dan masakkan semua bahan ini dengan api kecil hingga pekat. Tambahkan air sekiranya kering. Perlahankan api dan biarkan kuah ini pecah minyak sebentar.
4.Sedia dihidang bersama timun,bawang besar dan ketupat nasi.



52 comments:

  1. salam nieza,
    menggodanya..Haritu tengok amie buat, tergoda gak.Tapi bundo ni sebab duduk dekat dengan kajang, kalau teringat sate, bundo berdesup je la beli sate kajang hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam bundo, bestla kalau kat sini ada jual saya pun nk beli juga..hehe

      Delete
  2. salam Nieza, best nye tnegok satay ni macam nai cicah je dgn kuah dan benda2 sampingan tu rajin nye Nieza ya hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam kak Noor, itu la nk mkn punya pasal kenala merajinkan diri juga kak..:)

      Delete
  3. Salam Kak Nieza, cikwan kalau tengok sate comfirm teringat raya. menu wajib raya family cikwan ni.. rajin akak ye.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam cik wan, ya la kat sini kalau teringin tak raya pun makan juga..hehe

      Delete
  4. Assalamualaikum nieza...
    apa kbar? doa dan harapan akak moga nieza sihat sejahtera hendaknya selalu...

    wah nieza... rajinnya nieza buat satay... akak x perna lg b uat satay.. hehehee... asyik p beli jer memanjang... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam kak diana,alhamdulillah baik kak..tq harap akak juga sihat selalu yer. bestla dok sana kalau teringin boleh beli kan kat sini kalau teringin kenalah buat sendiri:)

      Delete
  5. lama pulak tak makan sate... kalo duduk tempat orang, segala2 kena buat sendiri kan.. terkenang pulak kenangan lama.. sampai hangus batang sate kami bakar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul la kak semuanya kena buat sendiri la kalau nk mkn kalau tak rajin buat tak merasala jawabnya..:)

      Delete
  6. Wah....ini sudah bagus....akak bab ni kureng....suka makan tapi tak pandai buat...bab menyucuk tu fail...apa pun selamat hari ibu untuk Nieza

    ReplyDelete
  7. selamat hari raya kak nieze.. hihi... duit raya ada x? ;p
    tun kalau satay2 ni time raya je.. time lain malas betul nk mencucuknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi raya apa ni laling?..hehe akak kat sini setiap hari adalah hari raya makan sokmo jer tu yg bam bam tu kan..hehe

      Delete
  8. Hi Niezza, your satay manyak sedappp.. best.
    Rajinnya buat satay kat umah? Tapikan nothing beat the homemade style, love your presentation. 2 thumbs up for you.

    Have a nice day.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Amelia, tak la selalu rajin tapi ada juga hari yg malas..hehe btw, tq dear..

      Delete
  9. Assalamu'alaikum.

    Rajinnya Nieza. Memang puas hati dapat makan hasil air tangan sendiri. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam kak cik, itulah kalau buat sendiri gitulah kak memang puas ati walaupun tak sesedap org lain buat:)

      Delete
  10. Replies
    1. w.salam Tina, ya memang sedap nanti tina cubalah buat pula:)

      Delete
  11. Kak Nieza, boleh bukak kedai nie. Hehehe. Satay is my favourite. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. belum pass lagi la hani setakat buat makan sendiri boleh la ni:)

      Delete
  12. Assalam Nieza cayang...sori akak lambat wish...Selamat Hari Jururawat dan juga Selamat Hari Ibu....2 hari cuti x on9 lgsung...byk keje x abis2 kat rumah..hehe.. Apapun bak mai 5 cucuk satay ayam tuh...nampak menyelerakan...rajin tul dia menyatayy...salute la Nieza..

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam kak Ummi cayang, tq atas ucapan dan ingatan akak ya. sibuk la akak sekrng ni yer tak pe kak uruskan keja yg penting dulu yer.satay dah abisla kak nk kasi pun..hehe

      Delete
  13. Jujur kakak seumur hidup tak pernah buat satey. Kalau nak makan beli aje Nieza. Kalau rajin macam Nieza memang puaslah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya la kalau saya dok kat Malaysia sure saya pun tak buat juga kak sebab senang beli jer dah ada org jual tu kan..tapi saya kat sini tak ada tu yg buat sendiri juga tu:)

      Delete
  14. salam nieza cyg..
    selamat hari ibu yer..akk x pernah lg nk cuba buat satey..mgkin senang nk dapat kot..tp klu akk mcm nieza duk jauh..mmg wajib buat..klu teringin x der sapa yg nk tolong..ha haha:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam kak zila cyng, selamat hari ibu juga buat akak yer. itulah kan mcm saya ni kalau dah teringin nk mkn tak ada sape pun nk tolong..diri sendiri la jawabnya kena tolong kan..hehe

      Delete
  15. slalu js satay beli nasi dgn kuah je bikin sendiri....hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahh rajin pula buat kuah sendiri kalau saya dh beli satay tu dgn kuah sekali saya beli juga:D

      Delete
  16. semalam baru makan satey daging.. besnyer resepi, raya ni leh buat.... (tunggu raya, makan ramai2.. hehe)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bestkan kalau dapat buat satay ramai-ramai masa raya terasa kemeriahan tu dah..:)

      Delete
  17. Salam Kak NIeza.. wah rajinnyer menyate.. setujulah kak.. duk kat perantauan neh kalau kita tak wat.. sapalah lagi.. aperpun terbaeklah kak wat sate sendiri.. erma lama tak wat.. he he he oh yer Kak Nieza 'Selamat Hari Ibu' akak... he he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam erma, selamat hari ibu juga dr akak. betul kan kalau teringin nk mkn apa kenalah buat dok merantau ni tak leh nak manjax2 dan malasx2 kalau nk mkn..hehe

      Delete
  18. sedapnya nieza .. tak penah wat satay sendrik selalu beli aje ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah akak buat sendiri pula nanti ..mana tau lebih sedap lagi ke kan:)

      Delete
  19. Assalam nieza, akk kalo sate mcm ni 10 cucuk boleh habis, mmg sedap mkn isi saje. Kalo yg beli isi 1 yg lain2 tu lemak n kulit ayam je

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam kak Rosa, betul kalau beli tu lemak jer byk kan kalau buat sendiri saya tak bubuh lemak pun..:)

      Delete
  20. salam nieza...wanginya bau satay dr finland!...nk 10 cucuk bole...hehehe...sy mmg tak penah buat tp selalu berangan nk buat...bilala nk jd kenyataan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam, jauhnya bau sampai sana yer.. dah abisla nk kasi pun kena buat sendirila jawabnya nanti..cubalah buat ummiaisyah tak susah pun kalau nk buat cuma kena rajin sikit jer..:)

      Delete
  21. Salam Nieza comey... datang dah lewat malam walaupun dah komen di laman FB awal pagi.. eheheheh sekarang baru free.. itu yang terus menjengah ke dapur Nieza.... terus ler kecur.. kalau tahu datang awal2 boleh ler keluar jap cari satay! hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam kak Sha comey.samalah saya pun kak selalu mlm singgah dapur akak ..org sana dan tido baru nk selongkar dapur..hehe kak sha dok sana kalau nk mkn senang boleh order jer kan tak yah susahx2 nak buat pun:)

      Delete
  22. asslm Kak Nieza...tabik spring toing2 kt akak...mmg rajin...nmpk sedap sgt sate buatan sdri tu...QH nk amik yer resepi ni...myelerakan n mbangkitkan selera...terbau2 dah sate tu spi ke sini...

    pstttt...hppy nurse day n hppy mother's day jugak untuk Kak Nieza cayanggg...muah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam QH cayang, tq dear..akak tgk QH tu lagi rajin dengan kek deco yg cun jer rupanya tu. ok nanti cuba buat yer pastu pos akak sikit nk rasa.hehe

      tq atas ucapan dr QH tu sama juga selamat hari ibu buat QH:)

      Delete
  23. salam nieza..kelebihannya bila nieza berada diluar negara..jadi pandai masak macam2..acik memang takk pernah buat sate..beli je

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam acik, ya la itulah kelebihan bila kita merantau ni kak dari yg tak pandai msk akan jadi pandai kalau rajin masuk dapur dan mencuba.kalau dok Msia memang mewah dgn makanan dan senang kan nk mkn semua boleh beli nanti saya blk malaysia saya pun jadi malas blk..hehe

      Delete
  24. lamanya sy tak buat sate... tgk cni teringin lak nak buat... ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. buatlah nanti FNF...saya pun kes lama tak buat ni yg buat juga ni:)

      Delete
  25. As salam Nieza,

    Alamak satay! Mmg teringin nak buat sendri tapi rumah kitorg ni apartment nak membakar tu takut nnt org ingat rumah terbakar...hehehe...

    Yelah, kite ni kira sekapal tp kami ni baru first posting terus ke Peru ni ha... Byk nak kena belajar ni...hehehehe... kalau sudi nnt tunjuk ajar sy ye...

    Kat sini tak rmai pun Msian, perwakilan baru buat meeting sb semua org baru... Xtvt pun xbyk :)))

    Seronok dpt kenal dgn Nieza... Keep in touch :)))

    ReplyDelete
  26. sedap nye..time rya bru dapat bt sndiri dgn fmily..

    ReplyDelete
  27. wah kat sini ade satay derr...nyum2

    ReplyDelete
  28. salam nieza...
    rajinnyer nieza buat satay... akak belum ada kerajinan lagi nak membuatnya.. memang belum pernah buat seumur hidup almaklum benda yg renyah2 ni biasanya lebih suka beli jer.. hihihi... tp harap2 dpt juga buat walau sekali... nak juga merasa air tangan sendiri kan... dpt juga berkongsi dgn anak2 mcmana nak buat satay.. dulu2 masa anak dara mak pernah la buat beberapa kali bila tiba ari raya.. selalunya arwah ayah yg jd tukang bakar... now semuanya tinggal kenangan manis belaka...

    ReplyDelete
  29. Salam Nieza,
    Rajin betul Nieza buat satay, kalau akakla, hhhmmmm. Anak2 akak suka sangat makn satay, selalu beli kat pasar malam aja, sekali beli 30 cucuk, makan ramai2.

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers