30 Mar 2012

Trip To Amsterdam, Holland (Part 2)

Assalammualaikum dan salam hari jumaat buat semua
Sambungan cerita cuti-cuti Amsterdam lagi. Pada hari pertama tu juga kami naik bot dan pusing-pusing tgk keindahan alam semulajadi ciptaan ilahi di Amsterdam ni. Walaupun Amsterdam ni disebut sebagai kota yang paling bebas atau kota maksiat tapi kita janganlah tengok dari sudut yang negatif saja....yang tak baik janganlah kita ikutkan. InsyaAllah mana tempat pun kalau kita pergi dibumi Allah ni kalau kita dapat kawal diri kita akan selamat.

Pada mulanya saya rasa takut juga untuk ke sana bersama dengan ladies jer sebab ada kawan yang pernah ke sana cakap tempat sana tak selamat baik jalan dengan org lelaki tapi susah juga kalau nak ajak mr.hubby ikut sama sebab dia sibuk keja jer lagi pun holiday ni memang dah lama saya plan dgn persatuan ladies kat sini. So...saya pergi jugalah dengan harapan tawakal saja lah. Alhamdulillah masa kat sana saya boleh juga berjalan seorang diri dan pulang dengan selamat ke bilik hotel. Itupun pada hari ke-3 kami disana kami agak kesuntukan masa kalau nak berjalan sekali sebab masing-masing ada hala tuju yang minat utk dilawati. Setelah berbincang kami sepakat untuk berpecah dan berjalan sendiri saja. So..saya gunakan kesempatan tu untuk berjalan di bandar dan shopping cenderahati saja. Kawan yang lain ada yang ke muzium dan shopping mall. 

Naik bot ni lama jugalah dalam 1 jam lebih juga...Alhamdulillah memang seronok tengok bangunan yang lama dan mempunyai pelbagai kisah dan sejarah  disini. oklah layan jer lah dulu gambar kat bawah ni.




memang menarik tgk floating boat ni...sekali tgk mcm bas tenggelam jer kan ..

































rumah terapung










restaurant China yang terapung







Sekian dulu cerita buat kali ini..jumpa lagi pada n3 yang seterusnya pula nanti..insyaAllah..:D

26 comments:

  1. Salam kak, naik juling mata kita tgk bangunan2 tu sume, suke lerr design bangunan2 dia org, simbolik gituuuu... naik bot best! :D tp kalau naik bot yg perlahan, mcm bot ikan tu mmg kita mabuk2 lerrr ehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam..ya Ika, akak pun suka tgk bangunan lama yg bersejarah gitu..haha bot ni ok juga la lajunya..insyaAllah tak mabuk:D

      Delete
  2. salam nieza..thanks for sharing all these owesome pics!!terbaekkk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam kak, sama-sama kita berkongsi pengalaman kak..tq:)

      Delete
  3. Salam Yong Nieza,
    tabik diorang masih pelihara banguanan lama dan jaga sumber alam dgn baik. Msia pantang, asyik nak roboh jer...sungai jadi tempat pelupusan...tak Islamik langsung!

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam yong, ya betul la kak kalau kat Msia semua nk diroboh nk buat bangunan baru dan moden jer tapi kalau kat europe ni diorang jaga nk kekalkan sejarah tu.kalau dijaga dgn baik yg lama pun akan nampak cantik kan:D

      Delete
  4. sini kan gelemer dengan red district tuh hihihi..arituh saya pegi kedai souvenier, selambe je dia jual toys yg sx tuh...pueh menyuruh izzah dan lea tutup mata hahaha :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hajar, ya betul itulah tempat yg paling terkenal kat sana.memang diorang open jer bab Sx tu hajar..kita lak yg malu tgk kan..memang tak bagus kalau budak dibesarkan suasana kat sana gitu.boleh rosak jadinya.

      Delete
  5. banyak sungguh gambar yg nieza kongsikan di sini. terima kasihlah dpt juga layan mata tengok pemandangan yg cantik

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah nieda, memang banyak saya ambil gambar sampai tak tau nk pilih yg mana nk n3kan kat sini..hehe tak pe la sama-sama kita layan mata tgk..:)

      Delete
  6. cantik sangat...paling suka "floating dutchman" tu...tak dapat p,tengok gambaq pun jadi lah...
    aaa,saya orang BM...Nieda N.tebal area mana..ayah saya asal n.tebal gak...bukit panchor..

    ReplyDelete
  7. cantik sangat...paling suka tgk yang macam bus "Floating Dutchman"...menarik...
    aa..saya asal BM...nieza n.tebal area mana...ayah saya asal nibong tebal gak..bukit panchor...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya memang menarik naik boat tu dapat tgk view yg cantik. Sazali dok Pisa tu dah dekat la kalau nk ke Amsterdam tu. Floating boat tu kalau kita tgk memang ngeri nk naik tapi tgk org yg kat dlm tu ok jer...hehe
      tak jauhla bkt panchor dari kg saya.Kg saya kat sg.Acheh..:)

      Delete
  8. seronok sungguh tengok semua pict. tu..bila lah kami akan sampai sana yea..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah Hana, ada rezeki nanti sampaila:)

      Delete
  9. Wah.. seronoknya... ogyep pun ingat floating boat tu bas tang bergerak dalam banjir.. Lawak pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya la kan memula tu tgk mcm pelik juga ..gerun pun ada gak tapi bila dah tau floating boat tu ok lah..kreatif kan org sana:)

      Delete
  10. salam nieza

    amsterdam dari dulu nampak tak berubah dan masih mengekalkan segala apa yang ada sebagai satu tarikan

    dulu masa saya ke sini winter, banyak aktiviti yg tak dapat kami lakukan

    last year dah plan ingat nak pi london jun ni tgk olympic dan nak merayau ke europe sekali, tapi olmpic berlangsung bukan masa cuti sekolah, jadi kensel hehehe

    saya teringin nak rakamkan foto2 menarik sebagai koleksi di europe krn masa dulu pegi kamera tertinggal dan hanya ada koleksi dari camcorder je

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam...ya semua bangunan masih lama dan dikekalkan lagi. kalau pergi masa winter memang susah nk jalan sejuk lak tu kan.kena pergi masa summer la nanti. Camera memang wajib kena bawa tu nanti...harap dapatlah rakamkan gambar lagi:)

      Delete
  11. Slmt berhujung minggu Nieza.cantiknya view kat Amsterdam.... yg uniknya bas terapung tu...mcm bas nak tenggelam...dg rumah terapung...restoren terapung....menarik sekali.tengok gambar2 pt 1 pun menarik. ni trip ladies ya...kamipun b4 ni ada juga plan nak buat trip yg jauh tp tak jadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat hujung minggu juga buat akak, ya kak memang cantik dan nampak unik sgt tgk floating bas tu kak. kami jalan dekatx2 sini jer kak dari finland ni ke Amsterdam dlm 2jam lebih jer naik flight.Jalan dgn ladies senang juga kalau nk tunggu mr.hubby bawa susahla dia nk cuti selalu:)

      Delete
  12. bestnya nieza
    mula2 akak ingat bas tenggelam dlm banjir...hihi
    rupanya floating boat :)

    cantiknya rumah2 terapung tu..mula berangan ni :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha akak pun tertipu juga yer...tapi menarik kan tgk floating boat tu kira 2 in 1 boat dlm bus gitu. datanglah jln sini kak boleh singgah Finland juga nanti:)

      Delete
  13. Cantiknya pemandangan di sini. Terima kasih Nieza walaupun kami tak dapat ke sana, tapi kami berpeluang menikmati keindahan pemandangan ni semua.. Jangan jemu untuk berkongsi gambar2 menarik untuk tatapan kami semua ye.. Take care :)

    ReplyDelete
  14. Wah niezaaaa... sakan berjalan2 yer. Akak nak itutttttt.... Bestnyer dapat peluang melihat2 bumi Allah di tempat lain kan... Banyak betul gambar.. Nanti tepek lg banyak2 yer. Tak dpt pergi, dpt tgk gambar2 Nieza pun jadila..

    ReplyDelete
  15. Hi, salam perkenalan. Saya terbaca blog ni dan nak minta tunjuk ajar sikit. Saya akan ke Ams Nov akan dtg ni. Bwk anak2 backpacking. So boleh kongsi sikit ilmu dan pengalaman dengan saya.

    ReplyDelete

sila...sila..jgn segan-segan yer..tq:)

Be Our Guest And Sign This Guestbook...TQVM

Bookmark and Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

My Blog Anniversary Day

Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Anniversary Day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers